rzuć na to okiem. rewelacyjne ...

rzuć na to okiem. rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
Rzu
na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
Rozdzia
13.
Efektywno
czytania — ods
ona druga ...................................83
Rozdzia
14.
Antycypacja ............................................................................89
Rozdzia
15.
Czytaj m

drze, czyli selektywnie ............................................99
Rozdzia
16.
Regresja ...............................................................................103
Rozdzia
17.
Percepcja ..............................................................................113
Rozdzia
18.
Poprawa koncentracji — ods
ona druga ................................119
Rozdzia
19.
Efektywno
czytania — ods
ona trzecia ...............................125
Rozdzia
20.
Pojemno
uwagi ..................................................................129
Ods
anianie ............................................................................................................ 129
Ods
anianie i kropka .............................................................................................. 133
Rozdzia
21.
Czynniki poprawiaj

ce koncentracj

.....................................137
Miejsce, gdzie czytamy ...........................................................................................137
Muzyka a nauka ..................................................................................................... 138
Postawa przy czytaniu ........................................................................................... 139
Dieta ....................................................................................................................... 140
Tryb
 
ycia ............................................................................................................... 142
Rozdzia
22.
Poprawa koncentracji ...........................................................145
Poezja ..................................................................................................................... 145
Anagram ................................................................................................................. 147
Scrablaki ................................................................................................................ 148
Pary liczb ................................................................................................................ 148
Rozdzia
23.
Efektywno
czytania — ods
ona czwarta .............................163
Rozdzia
24.
Poprawa koncentracji ...........................................................167
Takie same ............................................................................................................. 169
Zmys
y .................................................................................................................... 170
Co le
 
y na stole (co pami
ˆ
tam z obrazka)? ........................................................... 170
Krzy
 
ówki ............................................................................................................... 172
Gry .......................................................................................................................... 176
Rysowanie .............................................................................................................. 178
Rozdzia
25.
Efektywno
czytania — ods
ona pi

ta ..................................185
Rozdzia
26.
Zako

czenie ..........................................................................199
Dodatek A
Š
ród
a wykorzystane w ksi
�Œ
ce i polecana literatura ............201
Dodatek B
Poprawne odpowiedzi do
wicze

.........................................203
Dodatek C
Tabela wyników ....................................................................215
8
Rzu
na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
Rozdzia
1.
Dlaczego
szybkie czytanie?
Szybkie czytanie — wbrew pozorom — wcale nie jest domen
wspó
czesnych. Szybko czytali
Jean Rousseau, Napoleon Bonaparte, Balzac czy Roosevelt. Z kolei John Kennedy, który
równie

szybko czyta
, zainicjowa
kursy szybkiego czytania w sze
­€
dziesi

ciu miastach USA,
w których to kursach brali udzia
cz
onkowie senatu
1
. Mo

na powiedzie

,

e, jak wiele
innych rzeczy, „nowo

ytne” szybkie czytanie mia
o swój pocz
tek w wojsku. Otó

w czasie
II wojny
­
wiatowej odkryto,

e piloci samolotów wojskowych nie zawsze s
w stanie
rozpozna

widziane z daleka samoloty. Bior
c pod uwag

,

e branie w warunkach wojennych
samolotu wroga za swój raczej nie jest wskazane, powsta
przyrz
d zwany tachistoskopem,
który wy
­
wietla
przez krótki czas na ekranie obrazy — w ró

nych odst

pach czasu. Treningi
pilotów rozpocz

to od pokazywania im do
­€
du

ych zdj
‚€
sojuszniczych i wrogich maszyn
oraz d
ugiego czasu na
­
wietlania. Stopniowo skracano ten czas, przy okazji zmniejszaj
c
pokazywane obiekty. Odkryto, i

dzi

ki

wiczeniom osoby te by
y zdolne odró

ni

bardzo
niewielkie samoloty, gdy czas ich wy
­
wietlania na ekranie wynosi
zaledwie 0,002 sekundy!
St
d by
ju

tylko krok do wyci
gni

cia wniosku,

e skoro oczy potrafi
postrzega

obraz
z tak wielk
pr

dko
­
ci
, równie

szybko
­€
czytania b

dzie mog
a by

zwi

kszona. I rze-
czywi
­
cie pr

dko
­€
ta zosta
a zwi

kszona, ale do ok. 400 s
ów na minut

(SNM)
2
. Jest to
pr

dko
­€
znaczna, cho

oczywi
­
cie do
­€
ma
a w porównaniu z wynikami osi
ganymi za
pomoc
regularnych kursów. Kursy takie zosta
y zapocz
tkowane w latach sze
­€
dziesi
tych
XX wieku przez Amerykank

Evelyn Wood. Zainspirowa
j
do tego bynajmniej nie problem
„wojskowy”, lecz fenomen jej profesora Lowella Leesa z Uniwersytetu Utah. Wood wr

czy
a
mu kiedy
­
swoj
prac

semestraln
w nadziei,

e za jaki
­
czas — po przeczytaniu — zostanie
jej ona zwrócona. Ten czas wyniós
… ok. 10 minut. Z oblicze
œ
, jakie wykona
a, wysz
o jej,

e profesor przeczyta
prac

z pr

dko
­
ci
ponad 2500 SNM! Co wi

cej, dobrze j
zrozumia
,
gdy

wskazywa
mocne i s
abe strony poruszanych argumentów. Zainspirowana tym zda-
rzeniem Wood rozpocz

a badania nad zjawiskiem „szybkiego czytania” i wkrótce stworzy
a
Instytut Dynamicznego Czytania.
Pocz
tkowo w metodach stosowanych przez ró

ne o
­
rodki do nauki szybkiego czytania
wykorzystywano przede wszystkim urz
dzenia techniczne, z czasem zacz

to uczy

w natu-
ralnych warunkach, akcentuj
c zdolno
­€
rozumienia czytanego tekstu, organizuj
c dobrze
1
Z. Szkutnik,
Kurs szybkiego czytania
,
„Wiedza i
£
ycie” 1990, nr 3 – 12.
2
T. Buzan,
Podr
cznik szybkiego czytania
, Ravi,
§
ód
¨
2002.
 10
Rzu
na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
czas i miejsce nauki oraz zwracaj
c uwag
na silnie rozbudzon
motywacj
3
. Tyle historii.
Ale czy dzisiaj jest nam potrzebne szybkie czytanie? Czy dzisiaj potrzebujemy szybko zdo-
bywa
wiedz
?
Czasami chcemy i musimy du
o czyta
!
Pewnego dnia w oczekiwaniu na przyjazd poci
gu wszed

em do dworcowego kiosku, aby
kupi
sobie co

do czytania na drog
. Po chwili rozmowy ze sprzedawc
zacz
li

my liczy
tytu

y prasowe znajduj
ce si
aktualnie w sprzeda

y. Doszli

my do liczby 115 i sprzedawca
stwierdzi

:
To jeszcze nie wszystko — jutro przychodz
kolejne
.
Na dzie

30 wrze

nia 2009
roku w ksi
garni internetowej Helion.pl znajdowa

o si
niemal 3500 tytu

ów, w ksi
garni
Merlin.pl — ponad 97 000 ksi

ek ró

nych wydawców
4
. W ten sam dzie

w ksi
garni
Empik.com w dziale ksi

ki mo

na by

o znale

oko

o 100 000 produktów
5
. Mamy co czyta
!
(Nie wspominaj
c ju

o stronach internetowych...). W wielu wypadkach
musimy du
o
czyta
, aby si
rozwija
, aby nie „wypa

z rynku”. Przeci
tna wiedza zdobyta w ci
gu
studiów po 5 – 10 latach jest ju

niewystarczaj
ca. A co maj
powiedzie
lekarze, ekonomi

ci,
informatycy czy prawnicy? Wiele informacji dociera do nas z radia lub telewizji. Jednak
nie da si
ukry
,

e zdecydowan
wi
kszo

nowych wiadomo

ci pozyskujemy za pomoc
CZYTANIA
— prasy, stron WWW, maili, faksów, listów, ksi

ek. Co wi
cej, nat

ok tych
informacji bardzo rzadko pozwala na czytanie ich po dwa – trzy razy. Wydaje si
wi
c,

e
szybkie czytanie powinno by
nieodzown
umiej
tno

ci
ludzi m

odych, dopiero ucz
cych
si
w szko

ach czy na uczelniach, jak równie

osób, które ju

wesz

y na wy

sze szczeble kariery
zawodowej. Nie chodzi wszak tylko o to, ILE przeczytamy, ale równie

— JAK. Czy b
dziemy
z naszego czytania du

o pami
ta
? Czy b
dziemy czytany tekst rozumie
? Bez szybkiego
czytania i zwi
zanych z tym
wicze

mo

e to by
znacznie utrudnione.
Skoro ju

wiemy, sk
d si
wzi

o szybkie czytanie, poznajmy w nast
pnym rozdziale kilka
faktów i mitów na jego temat.
3
Z. Szkutnik,
op. cit.
4
Za:
www.merlin.pl
.
5
Za:
www.empik.com
.
 Rozdzia
2.
Mity dotycz
ce
szybkiego czytania
W tym rozdziale spróbujemy obali
kilka mitów na temat szybkiego czytania i czytania
(rozumianego jako uczenie si
) w ogóle. Mimo do
du
ej liczby ró
nego rodzaju szkó

szybkiego czytania wielu ludzi traktuje „szybkoczytaczy” jak sekciarzy
1
, a o szybkim czytaniu
tylko gdzie
co
s

ysza

o.
Mity ogólne
Szybkie czytanie zabija przyjemno
lektury,
rozkoszowanie si
pi
knem literatury
Szybkie czytanie to narz
dzie do zdobywania wiedzy, do szybszego zaznajamiania si
z lite-
ratur
­
, gazetami. I nikt nie wykonuje
adnej operacji na mózgu, która uniemo
liwia nam
czytanie wolne! To tak jak z jazd
­
dobrym samochodem — mo
emy jecha
20 km/h, ale
i 130 km/h. Maluchem to raczej mniej ni
wi
cej. Po drugie to jest TWOJE czytanie i tak
naprawd
mo
esz czyta
, jak szybko chcesz — czy to powie
ci, czy gazety, czy podr
cznik
do nauki ekonomii. Mówi
­
c inaczej — gdy umiesz szybko czyta
, z informacjami z prasy czy
wiadomo
ciami potrzebnymi na egzamin mo
esz zapozna
si
szybko. A pi
knem opisów
w
Nad Niemnem
mo
esz si
rozkoszowa
...
Anegdotka
Rozmawiam z pewn
­
potencjaln
­
uczestniczk
­
kursu.
Ona: Wiesz, bo jak czytam np.
Nad Niemnem
, to bym si
chcia

a rozkoszowa
pi
knem
opisów lasów, drzew itp.
Ja: Ale przecie
b
dziesz mog

a czyta
wolno, nie dokonujemy
adnych operacji na mózgu,
gdy chcesz czyta
wolno, to czytasz.
Kilka dni po tej rozmowie na jednym z wyk

adów pokazowych starsza wiekiem nauczycielka
j
zyka polskiego mówi: „Gdybym ja wiedzia

a,
e jest co
takiego jak szybkie czytanie, to te
wszystkie d

ugie opisy w
Nad Niemnem
raz dwa bym przeczyta

a, a nie m
czy

a si
”.
Wszystko zale
y od celu czytania!
1
„Z jakiej sekty jeste
cie?” — takie pytanie zada

mi kiedy
wysoko postawiony pracownik
pewnej uczelni.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.