rzuć na to okiem. rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6 Rzu na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie Rozdzia 13. Efektywno czytania — ods ona druga ...................................83 Rozdzia 14. Antycypacja ............................................................................89 Rozdzia 15. Czytaj m � drze, czyli selektywnie ............................................99 Rozdzia 16. Regresja ...............................................................................103 Rozdzia 17. Percepcja ..............................................................................113 Rozdzia 18. Poprawa koncentracji — ods ona druga ................................119 Rozdzia 19. Efektywno czytania — ods ona trzecia ...............................125 Rozdzia 20. Pojemno uwagi ..................................................................129 Ods anianie ............................................................................................................ 129 Ods anianie i kropka .............................................................................................. 133 Rozdzia 21. Czynniki poprawiaj � ce koncentracj … .....................................137 Miejsce, gdzie czytamy ...........................................................................................137 Muzyka a nauka ..................................................................................................... 138 Postawa przy czytaniu ........................................................................................... 139 Dieta ....................................................................................................................... 140 Tryb ycia ............................................................................................................... 142 Rozdzia 22. Poprawa koncentracji ...........................................................145 Poezja ..................................................................................................................... 145 Anagram ................................................................................................................. 147 Scrablaki ................................................................................................................ 148 Pary liczb ................................................................................................................ 148 Rozdzia 23. Efektywno czytania — ods ona czwarta .............................163 Rozdzia 24. Poprawa koncentracji ...........................................................167 Takie same ............................................................................................................. 169 Zmys y .................................................................................................................... 170 Co le y na stole (co pami ˆ tam z obrazka)? ........................................................... 170 Krzy ówki ............................................................................................................... 172 Gry .......................................................................................................................... 176 Rysowanie .............................................................................................................. 178 Rozdzia 25. Efektywno czytania — ods ona pi � ta ..................................185 Rozdzia 26. Zako ‰ czenie ..........................................................................199 Dodatek A Š ród a wykorzystane w ksi �Œ ce i polecana literatura ............201 Dodatek B Poprawne odpowiedzi do wicze ‰ .........................................203 Dodatek C Tabela wyników ....................................................................215 8 Rzu na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie Rozdzia 1. Dlaczego szybkie czytanie? Szybkie czytanie — wbrew pozorom — wcale nie jest domen wspó czesnych. Szybko czytali Jean Rousseau, Napoleon Bonaparte, Balzac czy Roosevelt. Z kolei John Kennedy, który równie � szybko czyta , zainicjowa kursy szybkiego czytania w sze € dziesi ‚ ciu miastach USA, w których to kursach brali udzia cz onkowie senatu 1 . Mo � na powiedzie € , � e, jak wiele innych rzeczy, „nowo � ytne” szybkie czytanie mia o swój pocz tek w wojsku. Otó � w czasie II wojny wiatowej odkryto, � e piloci samolotów wojskowych nie zawsze s w stanie rozpozna € widziane z daleka samoloty. Bior c pod uwag ‚ , � e branie w warunkach wojennych samolotu wroga za swój raczej nie jest wskazane, powsta przyrz d zwany tachistoskopem, który wy wietla przez krótki czas na ekranie obrazy — w ró � nych odst ‚ pach czasu. Treningi pilotów rozpocz ‚ to od pokazywania im do € du � ych zdj ‚€ sojuszniczych i wrogich maszyn oraz d ugiego czasu na wietlania. Stopniowo skracano ten czas, przy okazji zmniejszaj c pokazywane obiekty. Odkryto, i � dzi ‚ ki € wiczeniom osoby te by y zdolne odró � ni € bardzo niewielkie samoloty, gdy czas ich wy wietlania na ekranie wynosi zaledwie 0,002 sekundy! St d by ju � tylko krok do wyci gni ‚ cia wniosku, � e skoro oczy potrafi postrzega € obraz z tak wielk pr ‚ dko ci , równie � szybko € czytania b ‚ dzie mog a by € zwi ‚ kszona. I rze- czywi cie pr ‚ dko € ta zosta a zwi ‚ kszona, ale do ok. 400 s ów na minut ‚ (SNM) 2 . Jest to pr ‚ dko € znaczna, cho € oczywi cie do € ma a w porównaniu z wynikami osi ganymi za pomoc regularnych kursów. Kursy takie zosta y zapocz tkowane w latach sze € dziesi tych XX wieku przez Amerykank ‚ Evelyn Wood. Zainspirowa j do tego bynajmniej nie problem „wojskowy”, lecz fenomen jej profesora Lowella Leesa z Uniwersytetu Utah. Wood wr ‚ czy a mu kiedy swoj prac ‚ semestraln w nadziei, � e za jaki czas — po przeczytaniu — zostanie jej ona zwrócona. Ten czas wyniós … ok. 10 minut. Z oblicze œ , jakie wykona a, wysz o jej, � e profesor przeczyta prac ‚ z pr ‚ dko ci ponad 2500 SNM! Co wi ‚ cej, dobrze j zrozumia , gdy � wskazywa mocne i s abe strony poruszanych argumentów. Zainspirowana tym zda- rzeniem Wood rozpocz ‚ a badania nad zjawiskiem „szybkiego czytania” i wkrótce stworzy a Instytut Dynamicznego Czytania. Pocz tkowo w metodach stosowanych przez ró � ne o rodki do nauki szybkiego czytania wykorzystywano przede wszystkim urz dzenia techniczne, z czasem zacz ‚ to uczy € w natu- ralnych warunkach, akcentuj c zdolno € rozumienia czytanego tekstu, organizuj c dobrze 1 Z. Szkutnik, Kurs szybkiego czytania , „Wiedza i £ ycie” 1990, nr 3 – 12. 2 T. Buzan, Podr cznik szybkiego czytania , Ravi, § ód ¨ 2002. 10 Rzu na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie czas i miejsce nauki oraz zwracaj c uwag na silnie rozbudzon motywacj 3 . Tyle historii. Ale czy dzisiaj jest nam potrzebne szybkie czytanie? Czy dzisiaj potrzebujemy szybko zdo- bywa wiedz ? Czasami chcemy i musimy du o czyta ! Pewnego dnia w oczekiwaniu na przyjazd poci gu wszed � em do dworcowego kiosku, aby kupi sobie co � do czytania na drog . Po chwili rozmowy ze sprzedawc zacz li � my liczy tytu � y prasowe znajduj ce si aktualnie w sprzeda � y. Doszli � my do liczby 115 i sprzedawca stwierdzi � : To jeszcze nie wszystko — jutro przychodz kolejne . Na dzie „ 30 wrze � nia 2009 roku w ksi garni internetowej Helion.pl znajdowa � o si niemal 3500 tytu � ów, w ksi garni Merlin.pl — ponad 97 000 ksi � ek ró � nych wydawców 4 . W ten sam dzie „ w ksi garni Empik.com w dziale ksi � ki mo � na by � o znale “ oko � o 100 000 produktów 5 . Mamy co czyta ! (Nie wspominaj c ju � o stronach internetowych...). W wielu wypadkach musimy du o czyta , aby si rozwija , aby nie „wypa � z rynku”. Przeci tna wiedza zdobyta w ci gu studiów po 5 – 10 latach jest ju � niewystarczaj ca. A co maj powiedzie lekarze, ekonomi � ci, informatycy czy prawnicy? Wiele informacji dociera do nas z radia lub telewizji. Jednak nie da si ukry , � e zdecydowan wi kszo � nowych wiadomo � ci pozyskujemy za pomoc CZYTANIA — prasy, stron WWW, maili, faksów, listów, ksi � ek. Co wi cej, nat � ok tych informacji bardzo rzadko pozwala na czytanie ich po dwa – trzy razy. Wydaje si wi c, � e szybkie czytanie powinno by nieodzown umiej tno � ci ludzi m � odych, dopiero ucz cych si w szko � ach czy na uczelniach, jak równie � osób, które ju � wesz � y na wy � sze szczeble kariery zawodowej. Nie chodzi wszak tylko o to, ILE przeczytamy, ale równie � — JAK. Czy b dziemy z naszego czytania du � o pami ta ? Czy b dziemy czytany tekst rozumie ? Bez szybkiego czytania i zwi zanych z tym wicze „ mo � e to by znacznie utrudnione. Skoro ju � wiemy, sk d si wzi � o szybkie czytanie, poznajmy w nast pnym rozdziale kilka faktów i mitów na jego temat. 3 Z. Szkutnik, op. cit. 4 Za: www.merlin.pl . 5 Za: www.empik.com . Rozdzia 2. Mity dotycz ce szybkiego czytania W tym rozdziale spróbujemy obali kilka mitów na temat szybkiego czytania i czytania (rozumianego jako uczenie si ) w ogóle. Mimo do du ej liczby ró nego rodzaju szkó � szybkiego czytania wielu ludzi traktuje „szybkoczytaczy” jak sekciarzy 1 , a o szybkim czytaniu tylko gdzie co s � ysza � o. Mity ogólne Szybkie czytanie zabija przyjemno lektury, rozkoszowanie si pi knem literatury Szybkie czytanie to narz dzie do zdobywania wiedzy, do szybszego zaznajamiania si z lite- ratur , gazetami. I nikt nie wykonuje adnej operacji na mózgu, która uniemo liwia nam czytanie wolne! To tak jak z jazd dobrym samochodem — mo emy jecha 20 km/h, ale i 130 km/h. Maluchem to raczej mniej ni wi cej. Po drugie to jest TWOJE czytanie i tak naprawd mo esz czyta , jak szybko chcesz — czy to powie ci, czy gazety, czy podr cznik do nauki ekonomii. Mówi c inaczej — gdy umiesz szybko czyta , z informacjami z prasy czy wiadomo ciami potrzebnymi na egzamin mo esz zapozna si szybko. A pi knem opisów w Nad Niemnem mo esz si rozkoszowa ... Anegdotka Rozmawiam z pewn potencjaln uczestniczk kursu. Ona: Wiesz, bo jak czytam np. Nad Niemnem , to bym si chcia � a rozkoszowa pi knem opisów lasów, drzew itp. Ja: Ale przecie b dziesz mog � a czyta wolno, nie dokonujemy adnych operacji na mózgu, gdy chcesz czyta wolno, to czytasz. Kilka dni po tej rozmowie na jednym z wyk � adów pokazowych starsza wiekiem nauczycielka j zyka polskiego mówi: „Gdybym ja wiedzia � a, e jest co takiego jak szybkie czytanie, to te wszystkie d � ugie opisy w Nad Niemnem raz dwa bym przeczyta � a, a nie m czy � a si ”. Wszystko zale y od celu czytania! 1 „Z jakiej sekty jeste cie?” — takie pytanie zada � mi kiedy wysoko postawiony pracownik pewnej uczelni. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |