rozmowa kwalifikacyjna. gotowe pytania i wnioski z odpowiedzi full, ebooki2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treci 4 Budujemy pomost ...................................................................................................................81 5. CV — czas przeszły .....................................85 Cele ogólne ...............................................................................................................................85 Wypełnianie luk.......................................................................................................................86 Odnoszenie przeszło7ci do przyszło7ci ............................................................................... 88 Kompetencja zawodowa i techniczna.................................................................................. 94 6. Dzie dzisiejszy — praca ...............................99 Cele ogólne .............................................................................................................................. 99 Zakres obowi4zków kandydata w jego obecnej lub ostatniej pracy................................. 99 Porównanie wymogów stanowiska z tym, co kandydat ma do zaoferowania ..............104 Oczekiwanie nagrody............................................................................................................109 7. Dzie dzisiejszy — czynniki osobiste ..................113 Cele ogólne ............................................................................................................................. 113 Inne zaj)cia i zainteresowania.............................................................................................. 118 Wizerunek własny.................................................................................................................. 121 8. Przyszło+, ............................................125 Cele ogólne .............................................................................................................................125 Długofalowe cele kariery zawodowej ..................................................................................125 Zwi4zek pomi)dzy karier4 zawodow4 i planami prywatnymi........................................129 9. Trudny kandydat .......................................133 Nie7miało7> i małomówno7> ............................................................................................... 133 Gadatliwo7> ............................................................................................................................135 Nadmierne zdenerwowanie..................................................................................................136 Próba zdominowania rozmowy ..........................................................................................138 Wykorzystywanie atrakcyjno7ci fizycznej..........................................................................139 Unikanie odpowiedzi............................................................................................................140 Kłamstwo i niedopuszczalne oszustwo .............................................................................. 141 10.Etap kocowy ..........................................145 Cele ogólne .............................................................................................................................145 Udzielenie odpowiedzi na pytania kandydata ..................................................................145 Uwagi ko,cowe ......................................................................................................................148 Czy kandydat jest nadal zainteresowany?...........................................................................149 Pozostałe etapy....................................................................................................................... 151 Pozostawienie dobrego ko,cowego wra.enia.................................................................... 151 Wychodz4c z sali....................................................................................................................152 Składanie oferty zatrudnienia..............................................................................................153 Informacje zwrotne dla kandydatów ..................................................................................155 Wprowadzenie do pracy i szkolenie....................................................................................156 Bibliografia ..........................................159 Inne 3ródła informacji ................................161 Skorowidz .............................................163 Powitanie kandydata Cele ogólne Powitanie i przedstawienie si. 1. Nawizanie kontaktu. 2. Wyjanienie procesu selekcji. 3. Sprawdzenie, co kandydat wie na temat naszej firmy lub instytucji. 4. Sprawdzenie, co kandydat wie na temat stanowiska do obsadzenia. 5. Upewnienie si, !e kandydat nadal chce bra# udział w selekcji. 6. Budowanie pomostu do dalszej czci rozmowy kwalifikacyjnej. 7. Osoba prowadzca rozmow bdzie mówi# wicej w fazie pocztkowej, w pó(niejszych fazach przez wikszo# czasu powinien mówi# kandydat. Powitanie i przedstawienie si Najlepiej jest przywita# kandydata w pomieszczeniu, w którym on na nas czeka. W ten sposób przejawiamy przyjazne nastawienie, w odró!nieniu od sytuacji, gdy ka!emy ko- mu wezwa# go do pokoju. Osoba prowadzca spotkanie powinna pój# i zapozna# si z kandydatem, zaprowadzi# go na miejsce i przedstawi# reszcie komisji. W ten sposób bdzie mo!na nawiza# porozumienie i jeszcze przed rozpoczciem rozmowy wytworzy si miła atmosfera. Łagodnym sposobem przejcia do głównej tematyki rozmowy mo!e by# zadawanie stan- dardowych pyta, o to, jak minła podró! (pod warunkiem, !e nasz go# nie mieszka ulic dalej). 74 Pytania Spraw najwy!szej wagi jest sposób postrzegania fazy powitania przez osoby oceniajce kandydatów. Jak ju! wspomniano wczeniej, osoby niedowiadczone w tym zakresie mog podj# decyzj co do przydatnoci kandydata w trakcie pierwszych paru minut spotkania, a pozostały czas rozmowy spdzaj na wyszukiwaniu argumentów potwier- dzajcych postawion przez nich tez. Niektórzy nawet twierdz, !e potrafi oceni# kan- dydata na podstawie sposobu wchodzenia do pokoju lub ucisku rki. Lecz jeli na- szym celem jest dokonanie jak najlepszego wyboru, z osdami nale!y si powstrzyma# a! do chwili zebrania wszystkich faktów. Przedstawianie si nie powinno by# zbyt formalne, ale oprócz imienia i nazwiska nale- !y te! poda# stanowiska zajmowane przez wszystkich członków komisji. Jeli komisja jest du!a, pomocne mo!e by# umieszczenie wypisanych nazwisk przed ka!dym człon- kiem komisji. Przy okazji przedstawiania si mo!na te! si dowiedzie#, czy w danej firmie przyjte jest zwracanie si do siebie po imieniu, czy te! obowizuj bardziej oficjalne reguły. Zwroty na powitanie: Witam, jestem Artur Bkowski, kierownik kadr; to ze mn rozmawiał pan przez telefon. To jest Anita Zieliska, nasz dyrektor generalny, i Maciej Ws, kierownik działu IT. Czy mo%emy zwraca& si' do siebie po imieniu? Tak b'dzie łatwiej. Dzie dobry, panie Kowalski. Nazywam si' Bkowski, jestem kierownikiem działu kadr. Czy wolno mi przedstawi& pani dyrektor Zielisk i pana Wsa, kierownika działu IT? Prosz', niech pan usidzie. Pan ju% wszystkich poznał? Nawizywanie porozumienia Zakres osignitego porozumienia mo!e mie# znaczcy wpływ na powodzenie rozmowy i na to, jak szybko uda nam si osign# nasze cele. Spici i nerwowi kandydaci potrze- buj wicej czasu ni! ci pewni siebie bd( ju! znani członkom komisji. Skutecznym sposobem budowy wzajemnego zrozumienia jest rozpoczcie rozmowy py- taniem, na które odpowied( nie sprawi kandydatowi trudnoci. Stosowanie podchwy- tliwych pyta, i pułapek mo!e przynie# skutek odwrotny do zamierzonego i nie nale!y ich stosowa#. Interpretacja odpowiedzi na tym etapie ograniczy si jedynie do stwierdze- nia, czy kandydat jest ju! dostatecznie rozlu(niony, by przej# do wa!niejszych kwestii, cho# czasami nieoczekiwanie mo!na usłysze# istotne informacje. Jeli rzeczywicie uzyska- my odpowied( wygldajc na istotn, nale!y zadecydowa#, czy pogłbiamy j od razu, czy pó(niej; zazwyczaj lepiej z tym zaczeka#. Nie nale!y sztucznie przeciga# faz pocztkowych, bo mo!e to jeszcze zwikszy# napi- cie. Ale przed przejciem do nastpnych faz rozmowy musimy zda# sobie spraw, !e za- nim zaczniemy zgłbia# dra!liwe tematy, dobrze jest zacz# „nadawa# na tej samej fali”. Powitanie kandydata 75 1. Jak minła podró? O1. Bez adnych problemów. Bardzo przydała mi si wasza mapka. O2. Okropny ruch na ulicach. Przez wikszo trasy jechałem za TIR-em, a jeden czerwony samochód cały czas wyprzedzał na zakrtach. W ko)cu przez niego prawie wpadłem do rowu… Zazwyczaj padaj odpowiedzi konwencjonalne i nieobfitujce w informacje, takie jak odpowied( O1. Czasami mog one sugerowa#, !e kandydat albo za bardzo przejmuje si jazd, albo nie je(dzi za du!o. Normalnie miałoby to znaczenie wtedy, gdyby praca na danym stanowi- sku wymaga spdzania du!ej iloci czasu za kierownic lub gdyby pojawiła si kwestia codziennych dojazdów do pracy. W takim razie na pewnym etapie nale!ałoby zgłbi# to pytanie: U. Ile czasu zaj'ła panu podró%? O1. Nie trwała tak długo, jak mylałem. Podró poci-giem trwa tylko 35 minut, czyli dojazd od drzwi do drzwi zabiera godzin i pitnacie minut. W sam raz, eby sko)czy krzyówk. Je!eli kandydat porusza kwesti codziennych dojazdów, oznacza to, !e przemylał ju! ten problem. Jeli nie, mo!e trzeba bdzie pó(niej wróci# do tego tematu. 2. Czy otrzymał pan raport roczny naszej firmy? O1. Tak, dzikuj. Chciałbym zada pa)stwu kilka pyta) odnonie planów ekspansji firmy. 9wiadczy to, !e kandydat przygotował si do rozmowy. Odpowiedzi na pytania kandy- data mo!na udzieli# na zako,czenie rozmowy. 3. Czy jest panu wygodnie na tym krze!le? Czy widzi pan i słyszy wszystkich dobrze? O1. Nie widz dobrze pani Zieli)skiej. Czy mog przesun- si troszk w lewo? Pozwala to wykaza# si trosk o wygod kandydata; mo!emy dokona# poprawek jeszcze przed rozpoczciem głównej czci rozmowy. Wyjanienie procesu selekcji Nale!y krótko wyjani#, na czym polega proces prowadzonej selekcji i jak rol odgry- wa w nim rozmowa kwalifikacyjna. Nale!y te! poda# zarys rozmowy, czyli o co bdzie- my pyta#, w jakiej kolejnoci i jaki bdzie przybli!ony czas tej rozmowy. Pomo!e to utrzyma# przebieg rozmowy w pewnych ryzach. Gdyby kandydat wykroczył poza przyjte ramy lub zbyt długo koncentrował si na jednym zagadnieniu, mo!na odwoła# si do pocztkowych ustale, odnonie planu i czasu rozmowy i skierowa# roz- mow na przyjty tor. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |