rozwój inteligencji ...

rozwój inteligencji emocjonalnej twojego dziecka. przewodnik świadomego rodzica pełna wersja, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ROZDZIAŁ 1
Budowanie
gotowości wewnętrznej
R
ankiem 11 września 2001 roku nikt na Dolnym Manhat-
tanie nie zdawał sobie sprawy, że za kilka godzin ponad
pięć tysięcy uczniów i dwustu nauczycieli będzie uciekać
w popłochu, walcząc o życie. Był to dopiero szósty dzień szkoły
i w większości klas oddawano się typowym porannym czynnościom,
takim jak wypakowywanie książek czy witanie się z kolegami. Prawdę
mówiąc, odgłos pierwszego uderzenia wcale nie wydawał się jakiś
nietypowy dla ruchliwego, jesiennego poranka w Nowym Jorku.
Dopiero kolejny huk wstrząsnął pobliskimi budynkami i odbił się
echem o trochę bardziej oddalone bloki. Niektórzy widzieli, co się stało,
przez okna klas, w których się znajdowali. Do dyrektorów i nauczy-
cieli zaczęły docierać strzępki informacji na temat bieżących wyda-
rzeń. Wyczekujące spojrzenia tysięcy dzieci spodziewających się
wyjaśnienia tego, co właśnie zobaczyły, uzmysłowiły dorosłym, że
znaleźli się w centrum jakichś niewyobrażalnych wydarzeń.
Opiekunowie zdawali sobie sprawę, że będą w stanie podjąć
dobre decyzje tylko wtedy, kiedy postarają się zachować spokój i po-
mogą dzieciom zrobić to samo. Uczniowie w większości szkół zostali
18
Rozwój inteligencji emocjonalnej Twojego dziecka
zgromadzeni w salach gimnastycznych i szkolnych stołówkach. Roz-
dano im kredki i papier, a dzieci zaczęły rysować to, co zdążyły zoba-
czyć, zanim spuszczono rolety w oknach. Na obrazkach pojawiały się
dwie bliźniacze wieże z ptakami czy motylami, które wylatywały
z okien i spadały. Tak przynajmniej wyglądało to w oczach dzieci.
Dorośli mieli bardzo małe pole manewru. Ich zwierzchnicy radzili
im robić różne rzeczy, zanim wszystkie środki komunikacji zostały
odcięte. Ale zwierzchnicy znajdowali się z dala od tragicznych wyda-
rzeń i nie byli w stanie wyobrazić sobie tego, co widzieli znajdujący
się w pobliżu katastrofy dyrektorzy i nauczyciele. W samym środku
wielkiej niewiadomej i wielkiego niebezpieczeństwa dorośli musieli
podjąć najważniejszą decyzję w swojej karierze wychowawcy: aby
uratować dzieci, należy ewakuować szkołę i uciec tam, gdzie jest bez-
piecznie.
Po wydostaniu się na zewnątrz wiele osób pochłonęła czarna
chmura kurzu. Dzieci szły lub biegły, trzymając się za ręce, prowa-
dzone przez swoich opiekunów, którzy śpiewali im znane piosenki,
aby odwrócić ich uwagę od tego, co działo się wokół. Wiele nauczy-
cielek zdjęło swoje buty na wysokich obcasach, aby móc szybciej
uciekać. Jedna z wychowawczyń trzeciej klasy powiedziała: „Dwoje
trzymających mnie za ręce ośmiolatków biegło tak szybko, jak tylko
ja byłam w stanie. Nie wiem, co dodawało mi sił, kiedy gnałam do
przodu wraz z rzeką uciekających ludzi... Pamiętam, że dzień czy dwa
później jedno z tych dzieci powiedziało do mnie: »Niech pani spojrzy,
nawet psy są przerażone«”.
Jakimś cudem, mimo spadających wszędzie szczątków budowli
i wszechogarniającego chaosu, żaden z uczniów ani nauczycieli nie
stracił życia podczas ucieczki. Dorośli poszli za głosem wewnętrznej
mądrości, odwagi i spokoju, co umożliwiło bezpieczną ewakuację
szkół pełnych dzieci. Młodzi uczniowie będący świadkami niedają-
cych się opisać słowami scen w jakiś sposób zdołali kontynuować
Budowanie gotowości wewnętrznej
19
swój marsz ku bezpieczeństwu. Próbując usilnie zrozumieć oglądaną
katastrofę, wyobrażali sobie, że ciała wypadające z płonących budyn-
ków wież to ulatujące z nich ptaki
1
.
Umiejętności, które pomogły tym niezwykłym dorosłym i dzieciom
przeżyć tamtego dnia, nie miały na pewno nic wspólnego z wiedzą,
którą sprawdzał ich ostatni test w szkole. O zdaniu tego trudnego
egzaminu, jaki ułożyło dla nich życie, nie zdecydowało przygotowa-
nie naukowe, ale raczej wewnętrzna gotowość. Dyrektorzy, nauczy-
ciele i uczniowie wykazali się tą gotowością i połączyli ją z głęboko
zakorzenioną mądrością. Dzięki temu byli w stanie zachować spo-
kój i opanowanie w obliczu niesamowitej katastrofy, której świad-
kami się stali. Właśnie ten stan wewnętrznej czujności umożliwił im
podjęcie właściwych decyzji, dzięki którym mogli znaleźć się w bez-
piecznym miejscu.
To, że byłam na Manhattanie tamtego wrześniowego dnia jako
jedna z osób służących wsparciem nauczycielom i uczniom z Ground
Zero, pomogło mi uświadomić sobie kilka ważnych kwestii. Jeszcze
dobitniej zdałam sobie sprawę z tego, że prawdziwe egzaminy życiowe
mogą spotkać dziecko w każdej chwili i że my jako dorośli nie jeste-
śmy w stanie uchronić naszych dzieci od wydarzeń, na które nie
mamy wpływu. Zaczęłam się jednocześnie zastanawiać, jak zaszczepić
w dziecku wewnętrzną siłę, potrzebną nie tylko do tego, aby umiało
stawić czoła wielkim wyzwaniom, które przed nim staną, ale aby
potrafiło także wykorzystać możliwości, jakie się z tymi wyzwaniami
wiążą. Czy rzeczywiście można się nauczyć takich sposobów reago-
wania w trudnych i niepewnych sytuacjach, które pomogły uczniom
1
Opisywane tu historie z 11 września pochodzą ze wstępu oraz roz-
działów 1. i 9. książki
Forever after: New York City Teachers on 9/11
, zredago-
wanej przez M. Grolnick i wydanej przez Teachers College Press w 2006 r.
Wykorzystane za zgodą wydawcy.
20
Rozwój inteligencji emocjonalnej Twojego dziecka
i nauczycielom z Ground Zero zachować spokój oraz równowagę
pośród tych chaotycznych i tragicznych wydarzeń?
Nie ulega wątpliwości, że nauczyciele i uczniowie czerpali tego
dnia z psychicznych zasobów, pojawia się jednak pytanie, co należy
zrobić, aby wydobyć te cenne pokłady wewnętrznej siły. Jak nauczyć
dzieci nawyków pozwalających uwolnić ich umysły, serca i ciała od
kumulujących się w nich każdego dnia napięć?
Kiedy w czerwcu 2002 roku dzieci ze szkół znajdujących się
w Ground Zero podsumowywały miniony rok, jeden mały chłopiec
ze szkoły podstawowej sąsiadującej z niegdysiejszymi wieżami World
Trade Center spojrzał swojej nauczycielce prosto w oczy i powiedział:
„Nigdy nie zapomnę, że tego dnia trzymała mnie pani za rękę i nie
puściła przez cały czas”. Ci z nas, którzy wychowują dzieci, muszą
pamiętać, jak bardzo ważne jest, abyśmy pielęgnowali nasze własne
życie wewnętrzne. Dzięki temu będziemy bowiem w stanie udzielić
dzieciom wsparcia, którego potrzebują do rozwijania własnej siły
wewnętrznej. Nie możemy puścić ich dłoni, zanim tej siły w sobie
nie poczują.
O CZYM JEST TEN PRZEWODNIK
Od wrześniowych wydarzeń nieustannie zajmuję się rozwijaniem
u tysięcy dorosłych oraz dzieci umiejętności pomagających im wyci-
szyć umysł, uspokoić ciało oraz skuteczniej rozpoznawać swoje emo-
cje i radzić sobie z nimi. Jako założycielka i kierowniczka The Inner
Resilience Program (znanego wcześniej pod nazwą Project Renewal)
dostrzegam, że umiejętność kontrolowania myśli, emocji i mechani-
zmów fizjologicznych stanowi coś w rodzaju wewnętrznego pancerza,
który sprawia, że dziecko jest wewnętrznie przygotowane, by stawić
czoło wyzwaniom i możliwościom, jakie niesie życie.
Niniejsza książka zawiera praktyczne porady i strategie, które
pomogą Tobie i dzieciom znajdującym się pod Twoją opieką nauczyć
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.