rp

rp, Zarządzanie i inżynieria produkcji, Semestr 5, Zarządzanie strategiczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->CASE- Doradcy Sp. z o.o.ANALIZA RYNKU PIWAW POLSCE(w latach 1998-1999)Przygotował zespół w składzie:Andrzej CylwikMichał GórzyńskiAnna GromMałgorzata JakubiakTytus KamińskiBartek KlinLipiec 2000 r.WPROWADZENIE ...............................................................................................................................3ROZDZIAŁ1.CHARAKTERYSTYKA BRANŻY PIWOWARSKIEJ ..........................................41.1.PRODUKCJA I KONSUMPCJA PIWA WPOLSCE..................................................................................41.2.KONSOLIDACJA RYNKU................................................................................................................111.2.1 Browary duże.........................................................................................................................111.2.2 Browaryśrednie....................................................................................................................151.2.3 Browary małe i mikro-browary .............................................................................................181.2.4 Podsumowanie.......................................................................................................................201.3.CHARAKTERYSTYKA EKONOMICZNO-FINANSOWA BRANŻY.........................................................211.3.1. Rozwój branży piwowarskiej na tle przemysłu krajowego....................................................211.3.2. Produkcja piwa w Polsce - podstawowe dane finansowe.....................................................221.3.3. Analiza inwestycji .................................................................................................................231.3.4. Majątek branży piwowarskiej: wzrost i finansowanie ..........................................................251.3.5. Zdolność do osiągania zysku ................................................................................................271.3.6. Płynność finansowa ..............................................................................................................311.3.7. Analiza kosztów ....................................................................................................................33ROZDZIAŁ 2. CHARAKTERYSTYKA PROBLEMÓW ISTOTNYCH DLA ROZWOJUBRANŻY ...............................................................................................................................................352.1. TARYFY CELNE.............................................................................................................................352.2. IMPORT PIWA................................................................................................................................362.2.1 Import piwa z krajów UE.......................................................................................................382.3 PORÓWNANIE DYNAMIKI ZMIAN CEN IMPORTOWANEGO PIWA,WINA ORAZ ALKOHOLIWYSOKOPROCENTOWYCH....................................................................................................................402.4. PROBLEMY FISKALNE...................................................................................................................422.4.1. Znaczenie branży piwowarskiej dla budżetu państwa ..........................................................422.4.2. Opodatkowanie branży .........................................................................................................422.5. MOŻLIWOŚCI REKLAMY PIWA.......................................................................................................462.6. NIEWYSTARCZAJĄCE UPRAWY.....................................................................................................502.6.1. Jęczmień ............................................................................................................................... 512.6.2. Chmiel...................................................................................................................................532.7. PRZETWÓRSTWO CHMIELU...........................................................................................................54ROZDZIAŁ 3. SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI – PROGNOZA ROZWOJU RYNKU PIWADO ROKU 2005. ...................................................................................................................................563.1 PROGNOZA KRÓTKOOKRESOWA NA LATA2000-2002....................................................................563.2. PROGNOZAŚREDNIOOKRESOWA...................................................................................................61PODSUMOWANIE..............................................................................................................................682WprowadzeniePrzedstawiamy Państwu już trzeci raport badawczy dotyczący rynku piwa wPolsce. Tym razem analiza obejmuje lata1998-1999,natomiast prognozy przewidujązmiany w branży do roku 2005.W części analitycznej raportu nawiązujemy do zagadnień opisanych wpoprzednich opracowaniach i między innymi przedstawiamy:a) wzrost produkcji i konsumpcji piwab) konsolidację rynku piwa w Polscec) wszechstronną analizę ekonomiczno-finansową branżyd) główne problemy zewnętrzne, w tym zmiany taryfy celnej i jej wpływ na wielkośćimportu piwa oraz opodatkowanie branży.Poruszamy także zagadnienia nowe, jak np:a) regulacje dotyczące reklamy piwab) wybrane istotne problemy krajowe, w tym niewystarczające uprawy jęczmienia ichmieluW części prognostycznej przedstawiamy oczekiwaną kontynuację wzrostu wlatach 2000-2002 oraz problemy, które mogą wystąpić później z powodu nasyceniarynku i/lub przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.Raport został przygotowany na podstawie informacji statystycznych GUS(formularze F-01 i F-02) i Centrum Informacji Gospodarczej (import na podstawieformularzy SAD).Wykorzystano także informacje prasowe i publikowane za pomocąinternetu.Tabliceprezentująceszczegółoweinformacjestatystyczne,niewykorzystane bezpośrednio w raporcie, umieszczono w aneksie statystycznym.3Rozdział1.Charakterystyka branży piwowarskiej1.1. Produkcja i konsumpcja piwa w PolsceW Polsce piwo produkuje obecnie ponad 80 browarów. Uważa się,żeichpotencjał produkcyjny wynosiłącznieokoło 26-28 milionów hektolitrów. Jak podajePiwochmiel, w roku1999wyprodukowano prawie 22,5 milionów hektolitrów piwa, awięc daleko jest jeszcze do wykorzystania wszystkich możliwości produkcyjnych.Produkcja eksportowa stanowi niewielki procent sprzedaży polskich wytwórców.Również import zajmuje jeszcze marginalne miejsce w polskim sektorze piwnym.Zagraniczne produkty zajmują około1procenta udziału w rynku. Szacuje się,żePolska w ubiegłym roku sprowadziła zza granicy jedynie około 0,5 mln hektolitrówpiwa.Nadal jesteśmy zaliczani do grupy krajów cechujących się relatywnie niskimpoziomem konsumpcji piwa, chociaż pozycja ta w ostatnich latach gwałtownie sięzmienia. W latach siedemdziesiątych produkcja piwa wynosiła niespełna13mln hlpiwa rocznie. W tym czasie spożycie piwa na jednego mieszkańca wynosiło około 37litrów rocznie. Niskie spożycie piwa było uwarunkowane modelem konsumpcjipolskiegospołeczeństwa,charakteryzującymsiędominacjąalkoholiwysokoprocentowych nad niskoprocentowymi, niekorzystną relacją cenową piwa wstosunku do alkoholi mocnych oraz ograniczeniami podażowymi, tak znamiennymidla gospodarki centralnie planowanej. W latach osiemdziesiątych w związku znasilającym się kryzysem gospodarczym, który spowodował pogłębiającą się lukępopytową, produkcja piwa spadła do poziomu10,5mln hl piwa rocznie, akonsumpcjaper capitawynosiła w tym okresie poniżej 30 litrów rocznie. Jednak wlatach dziewięćdziesiątych produkcja i spożycie piwa gwałtownie wzrosły. W1991roku produkcja chmielowego trunku zwiększyła się o 20 procent, osiągając poziom13,6mln hl Tak wyraźny wzrost produkcji i jednocześnie konsumpcji piwa byłspowodowanyszybkim dostosowaniem się największych i zarazem najlepszychbrowarów do nowych realiów rynkowych. Po chwilowym załamaniu spożycia piwa w1993roku, na skutek obłożenia produkcji VATem i akcyzą, już od1994roku4produkcja i spożycie piwa ponownie zaczęło rosnąć. W ciągu czterech kolejnych latjego produkcja wzrosła o 6.6 mln hl osiągając w roku1997poziom18805 tys.hektolitrów (zob. wykres1).W ciągu ostatnich dwóch lat nadal rosła sprzedaż i produkcja piwa wPolsce.Według danych Piwochmielu, sprzedaż piwa w roku ubiegłym wynosiła już22 476,76 tysięcy hektolitrów.Konsumpcja piwa w1998roku wzrosła wporównaniu z rokiem poprzednim o11,5procent, a w roku1999– o dalsze12,5procent. Wynik ten daje przeciętne spożycie piwa na głowę mieszkańca wwysokości 54 litrów rocznie w1998i aż 61 litrów w1999(por. tabela1).Znaczniewięc zwiększyło się spożycie piwa na mieszkańca w ostatnich latach. Już nie tylkorobi wrażenie wzrost konsumpcji piwaper capitao102procent od roku1990,alerównież wzrost o ponad ¼ w porównaniu z rokiem1997jest imponujący.Tabela1.Spożycie piwa w Polsce w litrach na jednego mieszkańca w latach1975-1999.1975Spożycieper capitadanych GUS198030,7198526,5199030,2199540,5199749199854,2199961,037,3Źródło:Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny nr 11/97 oraz obliczenia własne na podstawieTak szybki wzrost spożycia piwa sytuuje Polskę wśród najbardziejdynamicznie rozwijających się rynków piwa w Europie. Warto zwrócić uwagę,żenajwiększe europejskie rynki piwne – Czechy, Niemcy, Irlandia, Austria czy Dania -znajdują się w fazie dojrzałości, która charakteryzują się stagnacją wzrostu sprzedaży,a wręcz ujemną dynamiką wzrostu konsumpcji.5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.