rozwojówka wykłady

rozwojówka wykłady, Psychologia UJ, Psychologia rozwojowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WYKŁAD 1 - TEORIE ROZWOJU
Sposoby ujmowania człowieka w rozwoju:
1.
Ontogenetyczny
Ukazywanie indywidualnej linii rozwoju człowieka (od poczęcia do śmierci); zmiany w rozwoju
indywidualnym
2.
Filogenetyczny
Ukazywanie człowieka na linii ewolucji od niżej do wyżej zorganizowanych organizmów; poszukiwanie
podobieństw u człowieka i zwierząt
3.
Antropogenetyczny
Ukazywanie rodowej historii człowieka i człowiekowatych
Ujęcie filogenetyczne:
1. Podobieństwo fizjologiczne człowieka i szympansa:

podobieństwo w budowie DNA - tylko 1% różnic

możliwość zarażenia się chorobami ludzkimi (żółtaczka, HIV)

podobieństwo w strukturze układu nerwowego (lewopółkulowa specjalizacja w przetwarzaniu
zawołań)
2. Podobieństwo w funkcji umysłu:

rozpoznawanie siebie w lustrze

zdolność do uczenia się nowego systemu znaków (język migowy)

rozróżnianie mniej od więcej

komunikacyjne różnicowanie wokalizacji na podstawie charakterystyk czasowych
1.
Badania Harlowa i temat przywiązania
Ujęcie antropogenetyczne:
Człowiekowate pochodzą od driopiteków, pojawiły się 2,5 - 3,3 milionów lat temu
1. Australopiteki - 1,7 mln lat temu:

dwunożny chód, uzębienie bez kłów, zmniejszone szczęki (roślinożercy)
2. Pitekantropus - 250 tys. lat temu:

wały nadoczodołowe, używana żuchwa (mięsożerny)

budowa tułowia i kończyn taka sama jak u człowieka
3. Człowiek neandertalski - 50 tys. lat temu:

pochyłe czoło, grube wały nadoczodołowe, duża puszka mózgowa

uprawiał myślistwo, zbieractwo, znał ogień, odzież, rytuał grzebania zmarłych; Afryka, Francja,
Azja
Psychologia rozwojowa
- dział psychologii obejmujący badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich
aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji, w kategoriach zmian
ilościowych
i
jakościowych
, zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju.
Rozwój prowadzi do pełnej dojrzałości
fizycznej
(dawanie życia) i
psychicznej
:

intelektualnej (zdolność do odnoszenia korzyści z doświadczenia)

emocjonalnej (panowanie nad sobą, zdolność do emocjonalnej samokontroli)

społecznej (gotowość do opanowania i samodzielnego pełnienia przypisanych ról).
Proces rozwojowy ma charakter progresywny.
Ch. Buhler: potrzeba badania rozwoju w biegu życia
Psychologia biegu życia
- dział psychologii obejmujący badania zjawisk rozwojowych w trakcie całego
cyklu życiowego, od poczęcia do śmierci.
Zmiany rozwojowe ujmowane są w kategoriach zadań, celów życiowych, pełnionych przez jednostkę
ról rodzinnych i zawodowych oraz uczestniczenia przez nią w wydarzeniach życiowych.
Proces rozwoju jest wynikiem zdarzeń losowych, społecznych, historycznych, typowych dla danej
generacji.
Rozwój prowadzi do układania się ze światem: zmiany rozwojowe mają znaczenie adaptacyjne.
Hurlock - zmiany rozwojowe można opisać, stosując 4 rodzaje wskaźników:
1.
wskaźniki wzrostu
a.
wskaźnik wzrostu sfery fizycznej (masa ciała, wysokość)
b.
wskaźnik wzrostu sfery psychicznej (zasób słów)
1.
wskaźniki proporcji
a.
sfera fizyczna - np. stosunek głowy do długości ciała
b.
wskaźnik proporcji form aktywności - praca, nauka, zabawa
1.
pojawienie się nowych cech
,
np. drugorzędne cechy płciowe, wyobrażenia
2.
zanikanie cech starych
,
np. zęby mleczne, synkretyzm spostrzegania
Rozwój
to długotrwały proces względnie nieodwracalnych zmian.
Zmiana rozwojowa jest funkcją czasu.
Z = f[(stan w T-2) - (stan w T-1)]
Zmiana rozwojowa
to różnica w stanie danego
obiektu
lub
organizacji struktury psychicznej
obserwowana z biegiem czasu. Wyraża się różnicą między stanem wcześniejszym a późniejszym.
Zmiana rozwojowa jest:

jednokierunkowa (progresywna)

trwała, nieodwracalna

prowadzi do uniwersalnie uporządkowanej sekwencji zmian ukierunkowanych na osiągnięcie
określonego celu końcowego.
Rodzaje zmian rozwojowych:
1.
zmiany uniwersalne
- powszechnie występujące w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku
2.
zmiany wspólne
- charakterystyczne dla grupy osób podzielających wspólne doświadczenia
3.
zmiany indywidualne
- specyficzne dla danej jednostki.
WYKŁAD 2 - TEORIE ROZWOJU - c.d.
Formy zmian rozwojowych (Flavell):
1.
Dodawanie
- kumulowanie się kolejnych zmian rozwojowych
Np. kumulowanie się zmian krzywizny kręgosłupa (lordoza szyjna pozwala podnieść głowę do góry);
rozwój mowy
2.
Substytucja
- stan wcześniejszy zastępowany jest w części lub całości przez stan późniejszy
Np. od gaworzenia do słów (progresywność)
3.
Modyfikacja
- stan późniejszy powstaje w wyniku różnicowania się stanu wcześniejszego
Np. budowanie znaczeń - z czasem dziecko odkrywa cechy abstrakcyjne obiektów, najpierw
znaczenie słowa oparte jest na cechach konkretnych
4.
Inkluzja
- stan wcześniejszy wchodzi w pewnym stopniu zmodyfikowany w stan późniejszy
Np. operacja dodawania, która pojawia się w średnim dzieciństwie
5.
Mediacja
- stan wcześniejszy pośredniczy w powstawaniu stanu nowego, bardziej
zaawansowanego, np. operacja klasyfikowania, kategoryzowania.
Cechy procesu rozwojowego:
1.
długotrwałość
2.
indywidualne tempo
3.
indywidualny rytm
np. nie u każdego dziecka występuje raczkowanie i pełzanie)
4.
okresy krytyczne
(sensytywne) - okresy wrażliwości na rozwój
w znaczeniu węższym - rozwój danej sprawności odbywa się pod wpływem określonych warunków
jedynie w określonym czasie; w rozumieniu umiarkowanym i szerszym - jest to okres optymalnej
podatności na rozwój.
Chomsky - okres krytyczny dla opanowania L1 to 2-13 r.ż.
Hurlock - dowodami na to, że dziecko znajduje się w krytycznym okresie rozwoju są 3 rodzaje
zachowań:

zainteresowanie dziecka daną czynnością w zakresie danej funkcji

przy minimalnej pomocy dziecko zaczyna opanowywać daną czynność

osiągnięcia dziecka są trwałe
Okres krytyczny zawsze dotyczy jakiejś określonej funkcji.
Wygotski - koncepcja strefy najbliższego rozwoju: w każdym momencie naszego rozwoju możemy
mówić o aktualnym poziomie rozwoju - do czego doszliśmy; ten aktualny poziom mierzą testy. To co
dziecko potrafi wykonać samo, bez pomocy to
dzień dzisiejszy
rozwoju. To co dziecko wykonuje przy
pomocy to
jutro rozwoju
. Różnica między potencjalnym a aktualnym poziomem rozwoju to
strefa
najbliższego rozwoju
.
1.
ciągłość rozwoju
(vs. nieciągłość)
Szczególne zjawiska w rozwoju:
2.
retardacja
- ogólne spowolnienie tempa rozwoju na przykład z powodów biologicznych i
środowiskowych (np. niedobór bodźców)
3.
akceleracja -
przyspieszenie tempa rozwoju z pokolenia na pokolenie (termin wprowadzony
przez antropologów). Antropolodzy zajmowali się rozwojem fizycznym - szybszy proces
osyfikacji, wcześniej menstruacja. Cattell - przyrost IQ z pokolenia na pokolenie o 1-2 punkty.
Jurkowski: wzrost wyobrażeń i pojęć -
akceleracja generacyjna powierzchniowa
- więcej pojęć i
wyobrażeń;
akceleracja generacyjna głęboka
- zmiany w charakterze jakościowym; Przetacznik-
Gierowska: akceleracja rozwoju umysłowego dzieci między 13 a 15 r.ż.
Ciągłość rozwoju:
Niektórzy uważają, że rozwój to wznosząca się linia.
Inni uważają, że rozwój ma charakter skokowy.
Stadialność rozwoju:
Koncepcje antystadialne:

etapy rozwoju zależą bardziej od dojrzewania niż od wieku, zatem dzieci w tym samym wieku
mogą znajdować się na różnych etapach rozwoju

koncepcje antystadialne przyjmują zasady i prawa sprzeczne z doświadczeniem; zakładają
progresywność, o czym nie można mówić w starości; przyjmują jednokierunkową strukturę
sekwencyjną, nie uwzględniając momentów regresu.
Koncepcje stadialne:

wyróżnienie stadiów ma charakter porządkujący, przydatny dla praktyki; nie neguje
zróżnicowania indywidualnego, społecznego, generacyjnego

przechodzenie do stadiów ma charakter skokowy, zmiany są radykalne i wyraziste, często wiążą
się z kryzysami, np. Hall - kryzys przy przejściu z dzieciństwa do dorosłości.
Teorie organizmiczne
- podkreślają skokowość zmian rozwojowych.
Teorie mechanistyczne
- podkreślają ciągłość zmian rozwojowych.
Sternberg: rozwój jest jednocześnie ciągły i nieciągły.
Koncepcje, które nie wyróżniają stadiów rozwojowych: Watson, Rubinsztejn, Flavell
Koncepcje stadialne: Wallon, Havinghurst, Piaget, Erikson
Porządkujący podział życia ludzkiego na okresy:
1.
2 tyg.: faza jajowa
2.
2 tyg. - 2 miesiące: faza embrionalna
3.
od 2 miesiąca: faza płodowa
4.
0-3: wczesne dzieciństwo
5.
3-6: średnie dzieciństwo
6.
6-12: późne dzieciństwo
7.
12-15: wczesne dorastanie
8.
15-18: późne dorastanie
9.
18-25: młodość
10.
25-60: dorosłość
11.
60: dojrzałość
Mechanizmy rozwoju:
Ujęcie mechanistyczne:

akcentuje reaktywność - rozwój jest ujmowany w kategoriach zmian reakcji na bodźce

skupia się na przejawianych zachowaniach

analizowane zachowania traktowane są w sposób izolowany
Ujęcie organizmiczne:

akcentuje aktywność jednostki; interakcje jednostki z otoczeniem prowadzą do zmian w
strukturach organizmu lub są ich wynikiem

skupia się na procesach zachodzących wewnątrz organizmu

analizowane są elementy zorganizowane w struktury (ujmowanie holistyczne)
Badania w ujęciu mechanistycznym dotyczą przede wszystkim rozwoju społecznego. Podejście
organizmiczne charakteryzuje badania nad rozwojem poznawczym.
Modele zmian rozwojowych
(Bee)
Ukierunkowanie zmian rozwojowych Brak ukierunkowania zmian
rozwojowych
Wyróżnione stadia
Modele zmian fazowych
: Freud,
Erikson, Piaget
Modele zmian cyklicznych
:
Havinghurst
Brak stadiów
Modele zmian sekwencyjnych
:
Maslow
Modele zmian liniowych
: Bandura
Rozwój
- to długotrwały proces względnie nieodwracalnych zmian, o charakterze ilościowym i
jakościowym, zasadniczo ukierunkowanych progresywnie, dotyczących różnych sfer rozwijającego się
podmiotu, cechujący się indywidualnym tempem i rytmem, zależny od wielu uwarunkowań:
biologicznych, środowiskowo-społecznych oraz aktywności podmiotu.
WYKŁAD 3 - TEORIE ROZWOJU - C.D. ROZWÓJ W OKRESIE PRENATALNYM
Prawa rozwoju
- dotyczą wczesnego okresu rozwoju:
1.
Prawo
cefalokaudalne
- rozwój postępuje od części głowowej ku dolnej części ciała
2.
Prawo
proksymodystalne
- rozwój postępuje od osi ciała do zewnątrz
3.
Prawo
rozwoju dłoni
- rozwój postępuje od małego palca ku kciukowi (ten rozwój trwa 9 miesięcy)
Zasady rozwoju
- odnoszą się do okresu postnatalnego:
1.
tylko wówczas możliwe jest uczenie danej czynności, jeśli organizm osiągnął pewien poziom
dojrzałości, ale poszczególne czynności rozwijają się w miarę ćwiczenia
2.
im bardziej złożona jest jakaś czynność, tym większe znaczenie ma w jej rozwoju ćwiczenie
Czynności filogenetyczne
pojawiają się wcześnie w ontogenezie, są nabywane bez ćwiczenia, np.
poruszanie się na dwóch nogach
Czynności ontogenetyczne
są nabywane w toku rozwoju osobniczego, nie są przekazywane
genetycznie, są wyuczone przez jednostkę, np. pisanie.
Prawidłowości rozwojowe
- pokazują
kierunek
rozwoju i poszczególne
etapy
, przez które rozwój
danej funkcji przechodzi, np. rozwój motoryczny przechodzi od czynności odruchowych do działań
intencjonalnych. W rozwoju emocjonalnym dziecko przechodzi od egocentryzmu do alterocentryzmu.
W rozwoju społecznym dziecko postępuje od postawy biorcy do postawy dawcy.
Rozwój w koncepcjach filozoficznych:
Hegel
:
idealizm ewolucyjny, prawo dialektyczne
. Podstawę rozwoju stanowi przechodzenie: od tezy
poprzez antytezę do syntezy. Przy tych transformacjach zachowana zostaje istota tego, co było w
tezie.
H. Spencer
: rozwój znaczy postęp; nawiązywał do Darwina. Rozwój polega na różnicowaniu części a
także na ich integracji; w toku rozwoju następuje zwiększenie uporządkowania i równowagi układu. W
rozwoju układ przechodzi:

od jednorodności do różnorodności

od stanu luźnego do związanego

od stanu chaotycznego do uporządkowanego
Fakty i prawidłowości rozwojowe w okresie prenatalnym
Rozwój człowieka:

okres prenatalny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.