rozmowa kwalifikacyjna

rozmowa kwalifikacyjna, KADRY, Kadrowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
 
 
 
 
 
 
 
 
ROZMOWA
KWALIFIKACYJNA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Utwór na licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 2.5 Polska
 

Można ten tekst kopiować i rozpowszechniać, ale nie wolno fragmentów ani całości tekstu używać
w celach komercyjnych.

N
ie wolno zmieniać, przekształcać ani tworzyć nowych dzieł na podstawie tego tekstu.

Każda kopia tekstu musi zawierać niniejszą notkę:
Copyright
©
2002-2009 by ABC Praca.pl.
Pełny tekst licencji znajduje się tutaj:
 
 
 
 
 
2
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej 
Im więcej wiesz na temat firmy, do której się udajesz, tym masz większe szanse, że przekonasz 
prowadzącego rozmowę, że jesteś rzeczywiście zainteresowany pracą w tej firmie. 
Bądź świadomy tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć. Na 
ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściłeś w swoim CV i liście motywacyjnym czyli: 

czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy, 

czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre jak to 
sugeruje Twoje CV czyli czy posiadasz doświadczenie umożliwiające osiągnięcie sukcesu 
na tym stanowisku, 

co takiego pominąłeś w swoim CV lub formularzu aplikacyjnym co może być informacją 
istotną lub dla Ciebie niekorzystną, 

jakie są Twoje umiejętności interpersonalne? Czy możesz szkolić inne osoby? Czy jako 
kandydat dobrze "pasujesz" do firmy, czy rozmówca widzi cię w swoim zespole, czy twój 
styl i osobowość będą odpowiadały jemu i firmie, 

jakie są Twoje umiejętności komunikowania się? Czy umiesz słuchać? 

czy możesz od razu rozpocząć nową pracę, czy wymagać będziesz przeszkolenia? 
 
Zanim przyjdziesz na rozmowę kwalifikacyjną: 
 
1. Zbierz maksimum informacji o firmie
 (możesz wykorzystać informacje zdobyte w sieci) np: 

od kiedy firma istnieje, 

czym się zajmuje, 

jaką ma pozycję na rynku, 

jakich ma konkurentów, 

jakie ma szanse rozwoju, 

ile zatrudnia osób i jaka jest rotacja pracowników. 
 
2. Zbierz więcej informacji o oferowanym stanowisku


jaki zakres wiedzy jest potrzebny na tym stanowisku, 

jakiego rodzaju doświadczenie zawodowe jest potrzebne (branża, rodzaj wykonywanej 
pracy), 

jakiego typu cechy psychologiczne mogą być przydatne (zdolności interpersonalne, 
zdolności komunikacyjne, zdolności kierownicze, umiejętność pracy w stresie itp.). 
 
 
Copyright
©
 
 
 
 
3
 
3. Zastanów się, które informacje o Tobie przydadzą się w trakcie rozmowy
. Może to być: 

Twoja droga zawodową czyli musisz pamiętać nazwę poprzedniego miejsca pracy, 
stanowisko, podstawowe obowiązki, 

Twoje sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy. 
Warto zabrać ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów bo mogą w trakcie rozmowy 
okazać się potrzebne. Na koniec spróbuj się zastanowić jakie Ty sam zadawałbyś pytania będąc na 
miejscu pracodawcy. Zastanów się nad odpowiedziami, zwłaszcza na pytania trudne i kłopotliwe. 
 
4. I na koniec


zastanów się czego oczekujesz od rozmówcy, czego chciałbyś się dowiedzieć, o co zapytać; 
inteligentne i rozsądne pytania mogą wywrzeć dobre wrażenie na rozmówcy, 

upewnij się, jak dotrzeć do firmy, ile potrzeba na to czasu. Nie wolno Ci się spóźniać, 
najlepiej gdybyś był parę minut przed czasem, 

ubierz się schludnie, raczej elegancko, ale odpowiednio do okazji; źle widziany jest ostry 
makijaż, bogata biżuteria, mocne perfumy i wygnieciony garnitur, 

dowiedz się, jak się nazywa osoba, która poprowadzi z Tobą rozmowę. 
 
Podczas samej rozmowy:
 

bądź nastawiony pozytywnie, odpręż się i uśmiechaj się, 

nie przyjmuj postawy "przepraszam, że żyję", 

pewnie podaj rękę rozmówcy, 

najlepiej usiądź prosto na krześle i patrz na rozmówcę; kontakt wzrokowy jest bardzo 
ważny, bo rozmowa to coś więcej, niż wymiana słów, 

siedź spokojnie, nie na brzeżku krzesła ‐ to sprawia wrażenie, że kandydat tylko czeka, 
żeby uciec z pracy, o którą się właśnie stara, 

uśmiechaj się i sprawiaj wrażenie zainteresowanego, 

bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały, 

kontroluj takie odruchy jak walenie palcami w stół czy bawienie się długopisem, 

w czasie rozmowy nie pal, nawet jeśli otrzymasz pozwolenie, 

nie zaczynaj rozmowy od pytania o zarobki i czas pracy (zwłaszcza jeśli stanowisko jest 
odpowiedzialne a praca wymaga zaangażowania), 

bądź zwięzły ‐ twoja odpowiedź powinna dokładnie odnosić się do zadanego pytania i 
mieścić się w 2‐3 minutach, 

posługuj się określeniami ilościowymi ‐ korzystaj raczej z liczb niż przymiotników, nie mów 
"zaoszczędziliśmy bardzo dużo pieniędzy" tylko powiedz ile dokładnie zaoszczędziliście, 

przedstaw konkretne dokonania, np. "Problem był następujący; rozwiązałem go w taki a 
taki sposób, dało to taki a taki wynik"; w szczególności, gdy ubiegasz się o stanowisko 
menedżerskie, powinieneś przedstawić rezulataty ilościowe, 
Copyright
©
 
 
 
 
4

nie traktuj pytań twojego rozmówcy, jak płotków, które musisz pokonać w drodze do 
mety; spróbuj w nich dostrzec jeszcze jedną okazję do sprzedania siebie, 

nie bój się pytań o obowiązki, kryteria oceny pracy, możliwości awansu itp., 

słuchaj uważnie, a jeśli czegoś nie rozumiesz ‐ nie bój się o tym powiedzieć, 

nie trzeba się bać swoich słabości ‐ najlepszy komentarz do porażek: "To mnie nauczyło 
unikać takich błędów", 

pokaż, że jesteś przygotowany do rozmowy, używaj informacji o pracy i o firmie, które 
uzyskałeś wcześniej, 

odpowiedzi udzielaj z rozmysłem, 

podziękuj rozmówcy za poświęcenie czasu, 

upewnij się, co do wyniku rozmowy (np. kiedy możesz się spodziewać decyzji). 
 
W trakcie rozmowy nie wolno Ci:
 

przyjeżdżać na nią zbyt późno, 

palić, nawet jeśli dostaniesz pozwolenie, 

siadać, nie czekając na zaproszenie, 

dawać zbyt szybkich odpowiedzi ‐ najpierw pomyśl, 

odpowiadać "tak" lub "nie" 

krytykować byłych pracodawców lub kolegów, 

kłócić się, 

być zbyt wesołym, 

zbytnio się rozglądać, 

rozsiadać się na krześle, 

zakładać rąk lub zaciskać pięści. 
  
Kilka zachowań, które mogą prowadzić do porażki w trakcie rozmowy:
 

zadajesz zbyt mało pytań lub zadajesz niejasne pytania, 

Twoje odpowiedzi na zadane pytania są zbyt gorączkowe, niejasne, niezdecydowane, 
nieścisłe, robisz dużo dygresji, 

nie masz kontaktu wzrokowego z rozmówcą podczas całej rozmowy, 

odpowiadasz lakonicznie, równoważnikami zdań, 

widać Twoje zakłopotanie wobec pytań dotyczących pieniędzy ‐ albo tylko ten aspekt 
wzbudza Twoje zainteresowanie, albo nie potrafisz wyrazić swoich aspiracji na ten temat, 

nie dajesz dokończyć zdania, przerywasz rozmówcy, 

mówisz źle o poprzednich pracodawcach (stażach lub poprzedniej pracy). To jest 
dyskredytujące! 
Copyright
©
 
 
 
 
5

używasz manieryzmów językowych, 

zanudzasz słuchacza długimi wypowiedziami, wyraźne jest twoje nadmierne gadulstwo, 

jesteś zbyt pewny siebie, arogancko się zachowujesz. 
150 najczęściej zadawanych pytań 
1.
Co spowodowało, że odniósł Pan sukces w tym zawodzie? 
2.
Proszę opisać swój typowy dzień. 
3.
Jakie ma Pan doświadczenie zawodowe? 
4.
Proszę określić związki wykonywanej przez Pana pracy z głównymi zadaniami pańskiego 
działu i firmy. 
5.
Co w pańskiej pracy jest, Pana zdaniem, najistotniejsze? 
6.
Czy gotów jest Pan pojechać wszędzie tam, gdzie firma Pana wyśle? 
7.
Co się Panu podobało, a co nie podobało w ostatnim miejscu pracy? 
8.
Które z dotychczasowych miejsc pracy najmniej Panu odpowiadało? 
9.
Czego nauczył się Pan w poprzednich miejscach pracy? 
10.
Jak Pan ocenia dotychczasowy rozwój swojej kariery? 
11.
Jak długo chciałby Pan u nas pracować? 
12.
Ile czasu Panu zajmie wciągnięcie się w pracę naszej firmy? 
13.
Co chciałby Pan robić z 5 lat? 
14.
Jakie ma Pan kwalifikacje? 
15.
Jakie są największe Pańskie osiągnięcia? 
16.
W jaki sposób planuje Pan poważniejsze zadania i przygotowuje się do ich realizacji? 
17.
Proszę opowiedzieć jak wygląda historia pańskich awansów. 
18.
Czy potrafi Pan pracować pod presją czasu? 
19.
Co jest pańską najmocniejszą stroną? 
20.
Jakie cechy najbardziej Pana wyróżniają? 
21.
Co Pana w tej pracy najbardziej interesuje? 
22.
Czego Pan poszukuje w następnej pracy? 
23.
Dlaczego powinienem Pana zatrudnić? 
24.
Co może Pan zrobić dla nas takiego, czego nie potrafią inni? 
25.
Proszę mi opowiedzieć o jakimś trudnym problemie, z którym musiał się Pan uporać. 
26.
Co powiedzieliby o Panu dotychczasowi przełożeni? 
27.
Czy możemy sprawdzić pańskie referencje? 
28.
Jaką książkę Pan ostatnio czytał (jaki film oglądał) i jakie zrobiła na Panu wrażenie? 
29.
Jak radzi sobie Pan z napięciem? 
30.
Od jak dawna Pan szuka pracy? 
31.
Czy był Pan kiedykolwiek zwolniony z pracy? 
32.
Dlaczego Pana zwolniono? 
33.
Na co przeznaczał Pan najwięcej czasu w poprzedniej pracy i dlaczego? 
34.
Jak przyjmuje Pan polecenia? 
Copyright
©
 
 
Istnieje wiele przewodników podających bardzo szczegółowe pytania, które mogą paść w 
trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Pamiętaj jednak, że żaden z nich nie jest wyrocznią. Poznać 
pytania przed rozmową kwalifikacyjną to nie to samo co poznać pytania egzaminacyjne przed 
egzaminem. Nie ułatwią one znalezienia poprawnej odpowiedzi ponieważ takich odpowiedzi nie 
ma. Jedyna poprawna odpowiedź to taka, która jest oparta na twoich autentycznych 
doświadczeniach i osiągnięciach. 
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.