rozporzadzenie 20090312,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dziennik Ustaw Nr 50 — 4604 — Poz. 400 400 ROZPORZÑDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1) z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegó∏owych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz okreÊlenia szkó∏ i wypadków, w których mo˝na zatrudniç nauczycieli niemajàcych wy˝szego wykszta∏cenia lub ukoƒczonego zak∏adu kszta∏cenia nauczycieli Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycz- nia 1982 r. — Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z póên. zm. 2) ) zarzàdza si´, co nast´puje: 5) studiach pierwszego stopnia — nale˝y przez to ro- zumieç studia licencjackie, in˝ynierskie lub studia wy˝sze zawodowe; § 1. Ilekroç w rozporzàdzeniu jest mowa o: 1) nauczycielu — nale˝y przez to rozumieç nauczy- cieli, wychowawców i innych pracowników peda- gogicznych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 2 pkt 1a i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela; 2) kursie kwalifikacyjnym — nale˝y przez to rozumieç kurs kwalifikacyjny z zakresu okreÊlonego przed- miotu, prowadzonych zaj´ç lub przygotowania pe- dagogicznego, organizowany zgodnie z przepisa- mi w sprawie warunków i trybu tworzenia, prze- kszta∏cania i likwidowania oraz organizacji i spo- sobu dzia∏ania placówek doskonalenia nauczycie- li, którego ukoƒczenie umo˝liwia nauczycielowi posiadajàcemu poziom wykszta∏cenia wymagany od nauczycieli danego typu szko∏y lub rodzaju pla- cówki uzyskanie kwalifikacji do nauczania tego przedmiotu, prowadzenia tych zaj´ç lub przygoto- wania pedagogicznego; 3) przygotowaniu pedagogicznym — nale˝y przez to rozumieç nabycie wiedzy i umiej´tnoÊci z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegó∏owej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym ni˝ 270 go- dzin w powiàzaniu z kierunkiem (specjalnoÊcià) kszta∏cenia oraz pozytywnie ocenionà praktykà pe- dagogicznà — w wymiarze nie mniejszym ni˝ 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezb´dny wymiar zaj´ç z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej ni˝ 150 godzin; o posiadaniu przygotowania peda- gogicznego Êwiadczy dyplom ukoƒczenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelni´, dyplom ukoƒczenia zak∏adu kszta∏cenia nauczycieli lub Êwiadectwo ukoƒczenia kursu kwalifikacyjnego; 4) zak∏adzie kszta∏cenia nauczycieli — nale˝y przez to rozumieç kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium j´zyków obcych, studium nauczyciel- skie, studium wychowania przedszkolnego, stu- dium nauczania poczàtkowego lub pedagogiczne studium techniczne; 6) studiach magisterskich — nale˝y przez to rozu- mieç studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie; 7) studiach wy˝szych bez bli˝szego okreÊlenia — na- le˝y przez to rozumieç studia, o których mowa w pkt 5 i 6. § 2. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela w zak∏adach kszta∏cenia nauczycieli, placów- kach doskonalenia nauczycieli, poradniach psycholo- giczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjali- stycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników s∏u˝b spo∏ecznych, liceach ogólno- kszta∏càcych, liceach profilowanych, technikach, uzu- pe∏niajàcych liceach ogólnokszta∏càcych, technikach uzupe∏niajàcych i szko∏ach policealnych, z zastrze˝e- niem § 11 ust. 1 i 2, § 12—14, 16—22 i 24, posiada oso- ba, która ukoƒczy∏a: 1) studia magisterskie na kierunku (specjalnoÊci) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowa- dzonymi zaj´ciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres okreÊlony w standardzie kszta∏cenia dla tego kie- runku studiów w grupie treÊci podstawowych i kierunkowych obejmuje treÊci nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zaj´ç, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 3) studia magisterskie na kierunku (specjalnoÊci) in- nym ni˝ wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplo- mowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub pro- wadzonych zaj´ç oraz posiada przygotowanie pe- dagogiczne. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w szko- ∏ach, o których mowa w ust. 1, posiada równie˝ osoba, która ukoƒczy∏a: ——————— 1) Minister Edukacji Narodowej kieruje dzia∏em administracji rzàdowej — oÊwiata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporzàdzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopa- da 2007 r. w sprawie szczegó∏owego zakresu dzia∏ania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591). 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta∏y og∏oszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1. 1) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalnoÊ- ci) zgodnym z nauczanym przedmiotem oraz po- siada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres okreÊlony w standardzie kszta∏cenia dla te- go kierunku studiów w grupie treÊci podstawo- wych i kierunkowych obejmuje treÊci nauczanego przedmiotu, oraz posiada przygotowanie pedago- giczne. Dziennik Ustaw Nr 50 — 4605 — Poz. 400 § 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela w gimnazjach i zasadniczych szko∏ach zawodo- wych, z zastrze˝eniem § 11 ust. 1 i 2, § 12—14, 16—22 i 24, posiada osoba, która: § 5. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela praktycznej nauki zawodu w zasadniczych szko∏ach zawodowych, technikach, technikach uzupe∏- niajàcych i szko∏ach policealnych, w tym w szko∏ach w zak∏adach poprawczych i schroniskach dla nielet- nich, posiada osoba, która: 1) ma kwalifikacje okreÊlone w § 2 lub 2) ukoƒczy∏a: a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjal- noÊci) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zaj´ciami oraz posiada przygo- towanie pedagogiczne lub b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres okreÊlony w standardzie kszta∏cenia dla tego kierunku studiów w grupie treÊci podsta- wowych i kierunkowych obejmuje treÊci na- uczanego przedmiotu lub prowadzonych zaj´ç, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub c) studia wy˝sze na kierunku (specjalnoÊci) innym ni˝ wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukoƒczy- ∏a studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowa- dzonych zaj´ç, oraz posiada przygotowanie pe- dagogiczne. 1) ma kwalifikacje okreÊlone w § 2, 3 lub 2) legitymuje si´ dyplomem ukoƒczenia pedagogicz- nego studium technicznego, lub 3) posiada Êwiadectwo dojrza∏oÊci i dokument po- twierdzajàcy kwalifikacje zawodowe w zakresie za- wodu, którego b´dzie nauczaç, oraz przygotowa- nie pedagogiczne, a tak˝e co najmniej dwuletni sta˝ pracy w zawodzie, którego b´dzie nauczaç, lub 4) posiada tytu∏ mistrza w zawodzie, którego b´dzie nauczaç, oraz przygotowanie pedagogiczne. § 6. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela-bibliotekarza, z wyjàtkiem bibliotek pedago- gicznych, posiada osoba, która: 1) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w zakresie biblioteko- znawstwa na poziomie wymaganym od nauczy- cieli danego typu szko∏y lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) posiada wykszta∏cenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y lub rodzaju placówki oraz posiada przy- gotowanie pedagogiczne, a ponadto ukoƒczy∏a: a) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie bibliotekoznawstwa lub b) pomaturalne studium bibliotekarskie. § 4. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela w przedszkolach, szko∏ach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniajàcych opiek´ i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem sta∏ego za- mieszkania, z zastrze˝eniem § 11 ust. 2—4, § 12—14, 16—22 i 24, posiada osoba, która: 1) ma kwalifikacje okreÊlone w § 2 ust. 1, § 3 lub 2) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe- cjalnoÊci odpowiadajàcej nauczanemu przedmio- towi lub prowadzonym zaj´ciom, lub 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela-bibliotekarza w szko∏ach podstawowych posiada równie˝ osoba, która ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia na- uczycieli w specjalnoÊci bibliotekoznawstwo. 3) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe- cjalnoÊci innej ni˝ wymieniona w pkt 2, a ponadto ukoƒczy∏a kurs kwalifikacyjny w zakresie naucza- nego przedmiotu lub prowadzonych zaj´ç. § 7. Kwalifikacje do nauczania religii posiada oso- ba, która spe∏nia wymagania kwalifikacyjne okreÊlone w porozumieniach pomi´dzy ministrem w∏aÊciwym do spraw oÊwiaty i wychowania a Konferencjà Epi- skopatu Polski KoÊcio∏a Katolickiego oraz w∏aÊciwymi w∏adzami zwierzchnimi koÊcio∏ów lub innych zwiàz- ków wyznaniowych. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela w przedszkolach i klasach I—III szkó∏ podstawo- wych posiada równie˝ osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze na kierunku pedagogika w specjal- noÊci przygotowujàcej do pracy z dzieçmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, lub § 8. Kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç z wychowa- nia fizycznego realizowanych w formach pozalekcyj- nych lub pozaszkolnych oraz zaj´ç szkolenia sporto- wego w szko∏ach i klasach sportowych oraz szko∏ach mistrzostwa sportowego posiada osoba, która: 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci przy- gotowujàcej do pracy z dzieçmi w wieku przed- szkolnym lub wczesnoszkolnym. 1) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stano- wiska nauczyciela wychowania fizycznego w da- nym typie szko∏y, okreÊlone w § 2 ust. 1, § 3, 4 ust. 1, lub 2) posiada Êwiadectwo dojrza∏oÊci i tytu∏ zawodowy trenera lub instruktora w okreÊlonej dyscyplinie sportu, uzyskany zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji, stopni i tytu∏ów zawodowych w dzie- dzinie kultury fizycznej oraz szczegó∏owych zasad i trybu ich uzyskiwania, oraz posiada przygotowa- nie pedagogiczne. 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wycho- wawcy w szkolnych schroniskach m∏odzie˝owych po- siada osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊci) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal- noÊci. Dziennik Ustaw Nr 50 — 4606 — Poz. 400 § 9. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela w placówkach kszta∏cenia ustawicznego, placówkach kszta∏cenia praktycznego i oÊrodkach do- kszta∏cania i doskonalenia zawodowego posiada oso- ba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y, okreÊ- lone w § 2—5, w zakresie przedmiotu lub zaj´ç, które prowadzi. 3. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych w przedszkolach, szko∏ach podstawowych i placów- kach, o których mowa w § 4 ust. 1, posiada równie˝ osoba, która: 1) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowol- nej specjalnoÊci oraz legitymuje si´: a) Êwiadectwem z∏o˝enia paƒstwowego nauczy- cielskiego egzaminu z danego j´zyka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdzenia, lub b) Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obce- go w stopniu zaawansowanym lub bieg∏ym, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub § 10. Kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç edukacyj- nych w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szko- ∏ach i placówkach, o których mowa w § 2—4, 9, 14, 16 i 17, posiada osoba, która legitymuje si´ zaÊwiadcze- niem potwierdzajàcym posiadanie przygotowania do prowadzenia zaj´ç edukacyjnych w zakresie udziela- nia pierwszej pomocy, uzyskanym zgodnie z przepisa- mi wydanymi na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 8 wrzeÊnia 2006 r. o Paƒstwowym Ratownictwie Me- dycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z póên. zm. 3) ). 2) legitymuje si´ Êwiadectwem dojrza∏oÊci i Êwiadec- twem z∏o˝enia paƒstwowego nauczycielskiego eg- zaminu z danego j´zyka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdzenia. § 11. 1. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych i innych przedmiotów wyk∏adanych w j´zyku obcym w nauczycielskich kolegiach j´zyków obcych posiada osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia magisterskie na kierunku filologia w spe- cjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego j´zyka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia wy˝sze w kraju, w którym j´zykiem urz´do- wym jest dany j´zyk obcy nauczany w kolegium, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. 4. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych w przedszkolach i klasach I—III szkó∏ podstawowych posiada równie˝ osoba, która ma kwalifikacje do pra- cy w przedszkolach lub klasach I—III szkó∏ podstawo- wych okreÊlone w § 4 ust. 1 lub 2, a ponadto legitymu- je si´ Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdzenia, i która ukoƒczy∏a stu- dia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania danego j´zyka obcego. 2. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych w przedszkolach, szko∏ach i placówkach, o których mowa w § 2 ust. 1, § 3, 4 i 9, z wyjàtkiem nauczyciel- skich kolegiów j´zyków obcych, posiada osoba, która: § 12. Kwalifikacje do nauczania w szko∏ach (od- dzia∏ach) dwuj´zycznych przedmiotów innych ni˝ j´- zyki obce oraz do prowadzenia zaj´ç w j´zyku obcym posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y, a w zakresie znajomoÊci j´zyka, w którym na- ucza lub prowadzi zaj´cia: 1) ma kwalifikacje okreÊlone w ust. 1 lub 2) ukoƒczy∏a studia pierwszego stopnia: a) na kierunku filologia w specjalnoÊci danego j´- zyka obcego oraz posiada przygotowanie peda- gogiczne lub b) w specjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lin- gwistyki stosowanej w zakresie danego j´zyka obcego oraz posiada przygotowanie pedago- giczne, lub 3) ukoƒczy∏a nauczycielskie kolegium j´zyków ob- cych w specjalnoÊci odpowiadajàcej danemu j´zy- kowi obcemu, lub 4) ukoƒczy∏a studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊci) i legitymuje si´: a) Êwiadectwem z∏o˝enia paƒstwowego nauczy- cielskiego egzaminu z danego j´zyka obcego stopnia II, o którym mowa w za∏àczniku do roz- porzàdzenia, lub b) Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obce- go w stopniu zaawansowanym lub bieg∏ym, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdze- nia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. 1) ukoƒczy∏a studia magisterskie na kierunku filolo- gia w specjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lin- gwistyki stosowanej w zakresie danego j´zyka ob- cego lub 2) ukoƒczy∏a studia pierwszego stopnia: a) na kierunku filologia w zakresie danego j´zyka obcego lub b) w specjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lin- gwistyki stosowanej, lub 3) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w kraju, w którym j´zy- kiem urz´dowym jest dany j´zyk obcy, lub 4) ukoƒczy∏a nauczycielskie kolegium j´zyków ob- cych w specjalnoÊci odpowiadajàcej danemu j´zy- kowi obcemu, lub 5) legitymuje si´ Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obcego w stopniu co najmniej podstawo- wym, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzà- dzenia. § 13. 1. Kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zaj´ç w grupach, oddzia∏ach, przedszkolach lub szko- ∏ach umo˝liwiajàcych uczniom podtrzymywanie po- czucia to˝samoÊci narodowej, etnicznej i j´zykowej ——————— 3) Zmiany wymienionej ustawy zosta∏y og∏oszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59. Dziennik Ustaw Nr 50 — 4607 — Poz. 400 posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu lub w danym typie szko∏y, a ponadto zna j´zyk danej mniejszoÊci narodowej, etnicznej lub j´zyk regional- ny, w którym naucza lub prowadzi zaj´cia. 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci od- powiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub 3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za- kresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do nie- pe∏nosprawnoÊci uczniów. 2. ZnajomoÊç j´zyka, o której mowa w ust. 1, po- twierdza si´ dyplomem ukoƒczenia studiów wy˝szych na kierunku filologia w specjalnoÊci danego j´zyka, dyplomem ukoƒczenia nauczycielskiego kolegium j´- zyków obcych w specjalnoÊci odpowiadajàcej dane- mu j´zykowi lub Êwiadectwem znajomoÊci danego j´- zyka, o którym mowa w przepisach wydanych na pod- stawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszoÊciach narodowych i etnicznych oraz o j´- zyku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141 i Nr 62, poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206), albo zaÊwiad- czeniem wydanym przez organizacj´ spo∏ecznà mniej- szoÊci narodowej, etnicznej lub spo∏ecznoÊci pos∏ugu- jàcej si´ j´zykiem regionalnym. 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela-wychowawcy w szko∏ach i placówkach, o któ- rych mowa w ust. 2, posiada osoba, która: 1) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stano- wiska nauczyciela w danym typie szko∏y lub ro- dzaju placówki, okreÊlone w § 2—5, a ponadto ukoƒczy∏a studia podyplomowe lub kurs kwalifika- cyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowied- niej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub 2) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w zakresie odpowiednim do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub § 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szko∏ach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szko∏ach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjal- nych oÊrodkach szkolno-wychowawczych oraz spe- cjalnych oÊrodkach wychowawczych, dla dzieci i m∏o- dzie˝y z upoÊledzeniem umys∏owym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szko∏ach specjalnych przysposabiajàcych do pracy dla uczniów z upoÊle- dzeniem umys∏owym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepe∏nosprawnoÊciami sprz´˝onymi, oÊrodkach umo˝liwiajàcych dzieciom i m∏odzie˝y z upoÊledzeniem umys∏owym w stopniu g∏´bokim oraz dzieciom i m∏odzie˝y z upoÊledzeniem umys∏owym z niepe∏nosprawnoÊciami sprz´˝onymi realizacj´ obowiàzku rocznego przygotowania przed- szkolnego, obowiàzku szkolnego i obowiàzku nauki, a tak˝e kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç rewalidacyj- no-wychowawczych z dzieçmi i m∏odzie˝à z upoÊle- dzeniem umys∏owym w stopniu g∏´bokim, posiada osoba, która: 1) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w zakresie oligofrenope- dagogiki lub 2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stano- wiska nauczyciela w danym typie szko∏y lub ro- dzaju placówki, okreÊlone w § 2—5, a ponadto ukoƒczy∏a studia podyplomowe lub kurs kwalifika- cyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub 3) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe- cjalnoÊci oligofrenopedagogika. 3) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe- cjalnoÊci odpowiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub 4) ukoƒczy∏a studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 5) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe- cjalnoÊci innej ni˝ wymieniona w pkt 3 i kurs kwa- lifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpo- wiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów. 4. Kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia magisterskie na kierunku psychologia albo studia wy˝sze na kierunku pedagogika lub peda- gogika specjalna, w zakresie wczesnego wspoma- gania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowa- nie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na kierunku psychologia albo studia wy˝sze na kierunku pedagogika lub peda- gogika specjalna, a ponadto ukoƒczy∏a studia po- dyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pe- dagogiczne. 5. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych w przedszkolach specjalnych i szko∏ach specjalnych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do nauczania j´zyków obcych w danym typie szko∏y, okreÊlone w § 11 ust. 2—4. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela w przedszkolach specjalnych, szko∏ach podsta- wowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szko- ∏ach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych oÊrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych oÊrodkach wychowawczych, dla dzieci i m∏odzie˝y z niepe∏nosprawnoÊciami niewymienionymi w ust. 1, posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szko∏y lub rodzaju placówki, okreÊlone w § 2—5, a ponadto ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze na kierunku pedagogika lub peda- gogika specjalna w zakresie odpowiednim do nie- pe∏nosprawnoÊci uczniów lub § 15. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wy- chowawcy w m∏odzie˝owych oÊrodkach wychowaw- czych i m∏odzie˝owych oÊrodkach socjoterapii posia- da osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji lub socjote- rapii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso- cjalizacja lub socjoterapia, lub Dziennik Ustaw Nr 50 — 4608 — Poz. 400 3) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊ- ci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii oraz po- siada przygotowanie pedagogiczne, lub 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wycho- wawcy w zak∏adach poprawczych dla nieletnich z upoÊledzeniem umys∏owym posiada osoba, która ukoƒczy∏a: 4) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal- noÊci i kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii. 1) studia wy˝sze w zakresie oligofrenopedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci oli- gofrenopedagogika, lub 3) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊ- ci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki oraz posiada przy- gotowanie pedagogiczne, lub § 16. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela w szko∏ach wchodzàcych w sk∏ad m∏odzie- ˝owych oÊrodków wychowawczych i m∏odzie˝owych oÊrodków socjoterapii posiada osoba, która ma kwa- lifikacje wymagane do zajmowania stanowiska na- uczyciela w danym typie szko∏y, okreÊlone w § 2—5, a ponadto ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji lub socjote- rapii lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso- cjalizacja lub socjoterapia, lub 3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za- kresie resocjalizacji lub socjoterapii. 4) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal- noÊci i kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofreno- pedagogiki. § 19. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela-psychologa w szko∏ach i placówkach, o któ- rych mowa w § 2—4, 14, 15, 17 i 18, posiada osoba, która ukoƒczy∏a studia magisterskie na kierunku psy- chologia w specjalnoÊci odpowiadajàcej prowadzo- nym zaj´ciom lub posiada dyplom magistra filozofii chrzeÊcijaƒskiej, o którym mowa w art. 63 ust. 1 usta- wy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorzàdzie zawodowym psychologów (Dz. U. Nr 73, poz. 763 i Nr 154, poz. 1798 oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. § 17. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szko∏ach w zak∏adach poprawczych i schroniskach dla nieletnich posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y, okreÊlone w § 2—4, 6 i 11, a ponadto ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso- cjalizacja, lub 3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za- kresie resocjalizacji. § 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na- uczyciela-pedagoga w szko∏ach i placówkach, o któ- rych mowa w § 2, posiada osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w spe- cjalnoÊci odpowiadajàcej prowadzonym zaj´ciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wycho- wawcy w zak∏adach poprawczych i schroniskach dla nieletnich posiada osoba, która ukoƒczy∏a: 1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji oraz posia- da przygotowanie pedagogiczne lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso- cjalizacja, lub 3) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊ- ci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji oraz posiada przygotowa- nie pedagogiczne, lub 4) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal- noÊci i kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji. 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i stu- dia podyplomowe w zakresie prowadzonych zaj´ç oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela-pedagoga w szko∏ach i placówkach, o których mowa w § 3 i 4, posiada osoba, która: 1) ma kwalifikacje okreÊlone w ust. 1 lub 2) ukoƒczy∏a: a) studia pierwszego stopnia na kierunku pedago- gika w specjalnoÊci odpowiadajàcej prowadzo- nym zaj´ciom oraz posiada przygotowanie pe- dagogiczne lub b) studia pierwszego stopnia na dowolnym kie- runku (specjalnoÊci) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zaj´ç oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. § 18. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szko∏ach w zak∏adach poprawczych dla nieletnich z upoÊledzeniem umys∏owym posiada oso- ba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y, okreÊ- lone w § 2—4, 6 i 11, a ponadto ukoƒczy∏a: 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy- ciela-pedagoga w szko∏ach i placówkach, o których mowa w § 14, 15, 17 i 18, posiada osoba, która: 1) studia wy˝sze w zakresie oligofrenopedagogiki lub 2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci oli- gofrenopedagogika, lub 3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za- kresie oligofrenopedagogiki. 1) ma kwalifikacje okreÊlone w ust. 1 lub 2, a ponad- to ukoƒczy∏a studia podyplomowe lub kurs kwali- fikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpo- wiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów lub ro- dzaju placówki, lub [ Pobierz całość w formacie PDF ] |