rozporzadzenie-w-sprawie-warunkow-technicznych-jakim-powinny-odpowiadac-drogi-publiczne-i-ich-usytuowanie

...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dz.U.99.43.430
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz.
414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111,
poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Dział I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
1. Rozporządzenie określa warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i
związane z nimi urządzenia budowlane oraz ich usytuowanie.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać autostrady płatne i drogowe obiekty inŜynierskie
oraz ich usytuowanie, określają przepisy odrębne.
3. Warunki techniczne, o których mowa w ust. 1, przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego,
przepisów o drogach publicznych oraz przepisów odrębnych, a takŜe ustaleń Polskich Norm zapewniają w
szczególności:
1) spełnienie wymagań podstawowych dotyczących:
a) bezpieczeństwa uŜytkowania,
b) nośności i stateczności konstrukcji,
c) bezpieczeństwa z uwagi na moŜliwość wystąpienia poŜaru lub innego miejscowego zagroŜenia,
d) ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przed nadmiernym hałasem,
wibracjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb,
2) odpowiednie warunki uŜytkowe zgodne z przeznaczeniem drogi publicznej,
3) niezbędne warunki do korzystania z drogi publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności
poruszające się na wózkach inwalidzkich.
§ 2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i
związanych z nimi urządzeń budowlanych, a takŜe ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy
remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
§ 3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) drodze - rozumie się przez to drogę publiczną,
2) terenie zabudowy - rozumie się przez to teren leŜący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary
o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury technicznej, lub
obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego,
3) liniach rozgraniczających drogę - rozumie się przez to granice terenów przeznaczonych na pas
drogowy lub pasy drogowe ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady - w decyzji o
ustaleniu lokalizacji autostrady; w liniach rozgraniczających drogi na terenie zabudowy (ulicy) mogą
znajdować się równieŜ urządzenia infrastruktury technicznej nie związane z funkcją komunikacyjną
drogi,
4) klasie drogi - rozumie się przez to przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów
technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych,
5) prędkości projektowej - rozumie się przez to parametr techniczno-ekonomiczny, któremu są
przyporządkowane graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres
wyposaŜenia drogi; prędkość projektowa nie jest związana z prędkością dopuszczalną, o której mowa
w przepisach o ruchu drogowym,
6) prędkości miarodajnej - rozumie się przez to parametr odwzorowujący prędkość samochodów
osobowych w ruchu swobodnym na drodze, słuŜący do ustalania wartości elementów drogi, które ze
względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości,
7) pasie awaryjnego postoju, zwanym dalej "pasem awaryjnym" - rozumie się przez to część pobocza
słuŜącą do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych,
8) pasie dzielącym:
a) środkowym pasie dzielącym - rozumie się przez to część drogi stanowiącą rozdzielenie jezdni
przeznaczonych dla przeciwnych kierunków ruchu,
b) bocznym pasie dzielącym - rozumie się przez to część drogi stanowiącą rozdzielenie jezdni o
róŜnych funkcjach,
9) skrzyŜowaniu - rozumie się przez to przecięcie lub połączenie dróg na jednym poziomie,
zapewniające pełną lub częściową moŜliwość wyboru kierunku jazdy,
10) węźle - rozumie się przez to krzyŜowanie się lub połączenie dróg na róŜnych poziomach,
zapewniające pełną lub częściową moŜliwość wyboru kierunku jazdy,
11) przejeździe drogowym - rozumie się przez to krzyŜowanie się dróg na róŜnych poziomach, nie
umoŜliwiające wyboru kierunku jazdy,
12) zjeździe - rozumie się przez to część drogi na połączeniu z drogą nie będącą drogą publiczną lub na
połączeniu drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze; zjazd nie jest skrzyŜowaniem,
13) wyjeździe z drogi lub wjeździe na drogę - rozumie się przez to część drogi stanowiącą połączenie
jezdni tej drogi z łącznicą na węźle albo z obiektem lub urządzeniem obsługi uczestników ruchu,
14) natęŜeniu miarodajnym ruchu - rozumie się przez to natęŜenie ruchu występujące w roku prognozy,
wyraŜone liczbą pojazdów na godzinę (P/h),
15) krętości odcinka drogi - rozumie się przez to stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów zwrotu
kierunków trasy drogi wyraŜonych w stopniach do jego długości wyraŜonej w kilometrach.
§ 4.
1. W celu określenia wymagań technicznych i uŜytkowych wprowadza się następujące klasy
dróg:
1) autostrady, oznaczone dalej symbolem "A",
2) ekspresowe, oznaczone dalej symbolem "S",
3) główne ruchu przyspieszonego, oznaczone dalej symbolem "GP",
4) główne, oznaczone dalej symbolem "G",
5) zbiorcze, oznaczone dalej symbolem "Z",
6) lokalne, oznaczone dalej symbolem "L",
7) dojazdowe, oznaczone dalej symbolem "D".
2. Drogi zaliczone do jednej z kategorii, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, powinny
mieć parametry techniczne i uŜytkowe odpowiadające następującym klasom dróg:
1) drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,
2) drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,
3) drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,
4) drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.
Dział II
USYTUOWANIE DROGI
§ 5.
Usytuowanie drogi oznacza w niniejszym rozporządzeniu umieszczenie jej elementów w pasie
terenu wyznaczonym liniami rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w trybie określonym w przepisach o
zagospodarowaniu przestrzennym.
§ 6.
Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna zapewniać moŜliwość umieszczenia
elementów drogi i urządzeń z nią związanych wynikających z ustalonych docelowych transportowych i
innych funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych.
§ 7.
1. Szerokość ulicy w liniach rozgraniczających, z zastrzeŜeniem ust. 3 i 4, nie powinna być
mniejsza niŜ określona w tabeli:
Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających ulicy o przekroju
Klasa ulicy
jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1x2
2x2
2x3
1
2
3
4
-
40
50
S
30
40
50
GP
G
25
35
45
20
30
-
Z
L
12
-
-
D
10
-
-
2. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych trudnymi warunkami terenowymi lub istniejącym
zagospodarowaniem, dopuszcza się przyjęcie mniejszych szerokości ulic niŜ podane w ust. 1, jednak pod
warunkiem spełnienia wymagań, o których mowa w § 6. Przyjęcie mniejszej szerokości ulicy w liniach
rozgraniczających wymaga przeprowadzenia analizy obejmującej:
1) wzajemne
rozmieszczenie
jej
elementów
oraz
urządzeń
infrastruktury
technicznej,
w
charakterystycznych przekrojach poprzecznych,
2) sposób etapowego i docelowego odwodnienia,
3) sposób wysokościowego rozwiązania ulicy,
4) wpływ istniejącego wartościowego zadrzewienia,
5) podstawowe uwarunkowania hydrogeologiczne i geotechniczne, a w szczególności występowanie
gruntów o małej nośności oraz terenów zalewowych,
6) podstawowe uwarunkowania ochrony środowiska, a w szczególności sposoby ochrony przed
nadmiernym hałasem, wibracjami i zanieczyszczeniami powietrza.
3. Szerokość ulicy, określona w ust. 1, powinna być odpowiednio zwiększona, jeŜeli przewiduje się
umieszczenie w tej ulicy większej liczby pasów ruchu, torowiska tramwajowego, ścieŜek rowerowych,
pasów lub zatok postojowych, pasów zieleni wysokiej lub urządzeń odwodnienia powierzchniowego.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyŜowanie ulicy klasy Z lub ulic wyŜszych klas z ulicą
klasy Z, G lub GP oraz na plac i parking powinny być określone indywidualnie. Na skrzyŜowaniu ulicy
klasy L lub D z ulicą klasy L lub D, a takŜe na skrzyŜowaniu ulicy klasy Z z ulicą klasy L lub D powinny być
stosowane naroŜne ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niŜ 5 m x 5 m.
§ 8.
1. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających poza terenem zabudowy i nie przeznaczonym
pod zabudowę nie powinna być mniejsza niŜ określona w tabeli:
Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających drogi o przekroju
Klasa drogi
jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1x2
2x2
2x3
2
3
4
1
A
-
60
70
 30
40
50
S
25
35
45
GP
G
25
35
-
20
30
-
Z
15
-
-
L
D
15
-
-
2. Szerokości dróg, o których mowa w ust. 1, obejmują: jezdnie, pobocza, skarpy o wysokości 0,75
m, rowy drogowe oraz pasy terenu za rowami, zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
3. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna być zwiększona, jeŜeli zawiera ona elementy
lub urządzenia inne niŜ wymienione w ust. 2.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyŜowanie drogi klasy Z poza terenem zabudowy lub
dróg wyŜszych klas z drogą klasy Z, G, GP lub S oraz na plac i parking powinny być określone
indywidualnie. Na skrzyŜowaniu drogi klasy Z z drogą klasy L lub D powinny być stosowane naroŜne
ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niŜ 10 m x 10 m, a przy istniejącej zabudowie dopuszcza się
nie mniejsze niŜ 5 m x 5 m, zaś na skrzyŜowaniu drogi klasy L lub D z drogą klasy L lub D powinny być
stosowane naroŜne ścięcia nie mniejsze niŜ 5 m x 5 m.
§ 9.
1. W celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego określa się
następujące warunki połączeń dróg, dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyŜowaniami oraz
warunki stosowania zjazdów, przy czym przez odstęp między węzłami lub skrzyŜowaniami rozumie się
odległość między punktami przecięć osi dróg na sąsiednich węzłach lub skrzyŜowaniach:
1) droga klasy A powinna mieć powiązania z drogami klasy G i drogami wyŜszych klas, odstępy między
węzłami nie powinny być mniejsze niŜ 15 km, a w granicach lub sąsiedztwie duŜego miasta lub
zespołu miast - nie mniejsze niŜ 5 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy nie mniejsze niŜ
5 km, a w granicach lub sąsiedztwie duŜego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niŜ 3 km, jeŜeli
potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy A
zjazdów jest zabronione;
2) droga klasy S powinna mieć powiązania z drogami klasy G (wyjątkowo klasy Z) i drogami wyŜszych
klas, odstępy między węzłami (skrzyŜowaniami) poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze
niŜ 5 km, a na terenie zabudowy w granicach lub sąsiedztwie duŜego oraz średniego miasta - nie
mniejsze niŜ 3 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy między węzłami (skrzyŜowaniami)
nie mniejsze niŜ 3 km poza terenem zabudowy, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niŜ 1,5 km,
jeŜeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie zjazdów na
drodze klasy S jest zabronione;
3) droga klasy GP powinna mieć powiązania z drogami klasy Z (wyjątkowo klasy L) i drogami wyŜszych
klas, a odstępy między skrzyŜowaniami (węzłami) poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze
niŜ 2000 m oraz nie mniejsze niŜ 1000 m na terenie zabudowy; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze
odstępy między skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niŜ 1000 m, a na terenie
zabudowy - nie mniejsze niŜ 600 m, jeŜeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe lub ukształtowanie
istniejącej sieci drogowej takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy GP
zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej moŜliwości dojazdu lub nie jest uzasadnione
bądź moŜliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub L do obsługi przyległych
nieruchomości;
4) droga klasy G powinna mieć powiązania z drogami nie niŜszej klasy niŜ L (wyjątkowo klasy D), a
odstępy między skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niŜ 800 m oraz
na terenie zabudowy nie mniejsze niŜ 500 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między
skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niŜ 600 m, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niŜ 400 m, przy czym na drodze klasy G naleŜy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez
zapewnienie dojazdu z innych dróg niŜszych klas, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową
zabudowę;
5) droga klasy Z powinna mieć powiązania z drogami wszystkich klas, z ograniczeniami wynikającymi z
 pkt 1 i 2, a odstępy między skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niŜ
500 m oraz na terenie zabudowy nie mniejsze niŜ 300 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między
skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niŜ 250 m, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niŜ 150 m, przy czym na drodze klasy Z naleŜy dąŜyć do ograniczenia liczby zjazdów,
szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę.
2. Przy przebudowie albo remoncie drogi, w wypadku uzasadnionym ukształtowaniem istniejącej
sieci drogowej, dopuszcza się wyjątkowo odstępstwa od warunków dotyczących odstępów między
skrzyŜowaniami, określonych w ust. 1 pkt 3, 4 i 5, jeŜeli nie spowoduje to pogorszenia stanu
bezpieczeństwa ruchu.
Dział III
DROGA i POŁĄCZENIA DRÓG
Rozdział 1
Wymagania ogólne
§ 10.
1. Droga powinna mieć w szczególności:
1) jezdnię - jeŜeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów,
2) pobocza lub chodnik - jeŜeli jest przeznaczona do ruchu pieszych,
3) torowisko tramwajowe - jeŜeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów szynowych.
2. Droga klasy A powinna mieć takŜe urządzenia łączności alarmowej.
§ 11.
Droga i związane z nią urządzenia powinny mieć formę architektoniczną dostosowaną do
krajobrazu i otaczającego zagospodarowania.
§ 12.
1. Dla klas dróg, o których mowa w § 4 ust. 1, ustala się prędkości projektowe określone w
tabeli:
A
S
GP
G
Z
L
D
Klasa drogi
prędkość
projektowa
poza terenem
zabudowy
120, 100,
80
1)
120
2)
,
100, 80
100,80,
70,60
70,60
,50
60,50
,40
50,40
40,30
na terenie
zabudowy
80,
70,60
1)
70, 60
30
drogi
(km/h):
60,50
60,50
,40
40,30
1)
Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.
2)
MoŜna stosować na dwujezdniowej drodze.
2. Droga klasy A powinna mieć prędkość projektową ustaloną dla tej klasy drogi w ust. 1, z
uwzględnieniem warunków określonych w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad
płatnych.
3. Droga klasy S i drogi niŜszych klas powinny mieć prędkość projektową ustaloną dla tych klas dróg
w ust. 1, stosownie do warunków terenowych i zagospodarowania.
4. Droga zaliczona do sieci dróg międzynarodowych nie powinna mieć prędkości projektowej niŜszej
niŜ wynika to z przepisów o głównych drogach ruchu międzynarodowego.
§ 13.
1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyŜszych klas wprowadza się prędkość miarodajną,
określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
V
m
= V
p
+ 10 km/h przy V
p
³
100 km/h,
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.