rozk ad materia u dla klasy iv, Pedagogika, dydaktyka,szkoła podstawowa, nauczanie zintegrowane
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rozkład materiału na jednostki lekcyjne z języka niemieckiego dla klasy czwartej szkoły podstawowej; nr programu DKOS-5002-57/05 Kapitel l - Wie geht's? Temat lekcji L. godz. Cele komunikacyjne Cele leksykalne Kat. gramatyczne Zapoznanie z programem nauczania i PSO. 1 2 - poznanie i utrwalenie internacjonalizmów - rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu na podstawie słów już znanych, tu: internacjonalizmów Um mich herum - internacjonalizmy Drei - vier! 2 - wyrabianie umiejętności liczenia do 12 - rozpoznawanie ze słuchu i zapisywanie liczebników od 1 do 12 - fonetyka: wymowa i pisownia ei oraz ie - liczebniki od 1 do 12 - nazwy działań matematycznych: plus, minus, ist / macht 2 - wyrabianie umiejętności stosowania odpowiednich form powitań i pożegnań w zależności od pory dnia i sytuacji - fonetyka: wymowa długich i krótkich samogłosek Guten Tag! - formy powitań i pożegnań Wie geht's? 2 - nawiązywanie rozmowy - pytanie o samopoczucie - zwroty potrzebne do pytania o samopoczucie (Wie geht's?) i odpowia- dania na to pytanie 2 - przedstawianie się i podawanie podstawowych informacji o sobie: imię, miasto i kraj pochodzenia, wiek - fonetyka: wymowa głoski h - zwroty potrzebne do podania podstawowych informacji o sobie: ich heiße ... ; ich wohne in ... ; ich komme aus ..., ich bin ... Jahre alt Ich bin Jonas Woher kommst du? 3 - zadawanie pytań o imię, wiek, pochodzenie, miejsce zamieszkania - fonetyka: wymowa Ich-Laut - utrwalenie zwrotów potrzebnych do przedstawiania się - zaimki pytające: wie, wo, woher, was - odmiana czasownika w 1. i 2. os. Ip - zdanie oznajmujące - zdanie pytające zaczynające się od zaimków: wie, wo, woher, was Powtórzenie: Das kannst du schon! Teste dich selbst! 2 Test sprawdzający 1 Kapitel 2 - Familie und Freunde Temat lekcji L. godz. Cele komunikacyjne Cele leksykalne Kat. gramatyczne 2 - literowanie imion i nazwisk - podawanie informacji o innej osobie: imię, wiek, pochodzenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i upodobania - informowanie o swoich upodobaniach i pytanie o to innych - fonetyka: wymowa i pisownia głoski z - alfabet niemiecki - słownictwo potrzebne do opisywania innej osoby - słownictwo związane z zainteresowaniami i upodobaniami - zaimki osobowe sie oraz er - odmiana czasownika w 3. os. Ip Das mag ich! 2 - wyrabianie umiejętności liczenia od 12 do 100 - rozpoznawanie ze słuchu i zapisywanie liczebników od 12 do 100 - pytanie o czyjś adres i telefon - podawanie swojego adresu i numeru telefonu - liczebniki od 12 do 100 - zwroty potrzebne do podawania adresu i numeru telefonu Zahlen Mama, Papa und andere 2 - opisywanie osób z uwzględnieniem ich cech charakteru i wyglądu oraz upodobań - rozwijanie sprawności czytania i pisania - fonetyka: wymowa Ich-Laut oraz -ig - opisywanie swojej rodziny - nazywanie członków najbliższej rodziny - podstawowe przymiotniki określające charakter i wygląd - zwroty potrzebne do opisywania postaci - zaimek dzierżawczy mein / meine Meine Oma ist Klasse! 3 - rozwijanie sprawności globalnego i selektywnego rozumienia ze słuchu - przeprowadzanie wywiadu i opowiadanie o rodzinie koleżanki / kolegi - fonetyka: wymowa ü - utrwalanie słownictwa dotyczącego rodziny oraz przymiotników określających wygląd i charakter - zaimek dzierżawczy dein / deine - pytania przez inwersję - przeczenie nein i nicht 2 - rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem - opowiadanie o swoich przyjaciołach - rozwijanie umiejętności prowadzenia krótkich dialogów z wykorzystaniem podanego słownictwa - fonetyka: wymowa ö - utrwalanie słownictwa dotyczącego opisu osób - odmiana czasownika w 1. i 3. os. Im Erwin ist mein Freund Powtórzenie: Das kannst du schon! Teste dich selbst! 2 Test sprawdzający 1 Kapitel 3 - Schule Temat lekcji L. godz. Cele komunikacyjne Cele leksykalne Kat. gramatyczne 3 - wyrabianie umiejętności rozumienia ze słuchu - rozwijanie umiejętności prowadzenia krótkich dialogów z wykorzystaniem podanego słownictwa (przybory szkolne) - fonetyka: wymowa i pisownia sch - rodzajnik określony i nieokreślony w mianowniku - zaimek osobowy es Kuli, Gummi, Stift - nazwy przyborów szkolnych Buntes Allerlei 2 - rozwijanie sprawności globalnego i selektywnego rozumienia ze słuchu - opisywanie przedmiotów z uwzględnieniem nazw kolorów - nazwy kolorów Hilfe! Was ist das? 3 - wyrabianie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz czytania ze zrozumieniem - rozwijanie umiejętności prowadzenia krótkich dialogów z wykorzystaniem podanego - utrwalanie nazw przyborów szkolnych - przeczenie kein l keine 2 - rozwijanie sprawności globalnego rozumienia ze słuchu - wyrabianie umiejętności rozumienia tekstu czytanego i mówienia o nim - wyrażanie aprobaty i Mathe, Deutsch und Sport - nazwy przedmiotów szkolnych - słownictwo typowe dla wyrażania aprobaty i dezaprobaty Schreiben, malen, programmieren 2 - pisanie i opowiadanie o czynno- ściach wykonywanych na lekcjach - wyrabianie umiejętności dokładnego rozumienia tekstu czytanego oraz rozumienia ze słuchu - słownictwo dotyczące czynności wykonywanych na lekcjach - doskonalenie umiejętności wyrażania - bezokolicznik Powtórzenie: Das kannst du schon! Teste dich selbst! 2 1 Test sprawdzający Kapitel 4 - Ich habe immer viel zu łun Temat lekcji L. godz. Cele komunikacyjne Cele leksykalne Kat. gramatyczne Montag, Dienstag, Mittwoch 2 - rozwijanie sprawności czytania i słuchania - pisanie, rozmawianie i opowiadanie o zajęciach pozalekcyjnych - sporządzanie statystyki klasowej dotyczącej zajęć pozaszkolnych - dni tygodnia - słownictwo dotyczące zajęć pozalekcyjnych - odmiana czasownika haben - szyk zdania oznajmującego Mein Freund, der Computer - odmiana czasownika w 2. os. Im 2 - rozwijanie sprawności słuchania, czytania i pisania - fonetyka: wymowa słów pochodzenia angielskiego - słownictwo dotyczące komputera i internetu 2 - doskonalenie sprawności rozumienia tekstu czytanego - fonetyka: wymowa głosek p, f, k - ćwiczenie umiejętności prowadzenia krótkich dialogów - opowiadanie o innych osobach z uwzględnieniem ich zainteresowań i upodobań - utrwalanie słownictwa dotyczącego zainteresowań i internetu - zaimki dzierżawcze ihr i sein Meine Homepage Brieffreunde im Netz 2 - kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem (posty internetowe) - doskonalenie umiejętności opowiadania o innych osobach: ich zainteresowaniach i upodobaniach - pisanie listu - fonetyka: wymowa dyftongu eu - doskonalenie słownictwa dotyczącego zainteresowań i upodobań - zaimek dzierżawczy sein (rodzaj nijaki) Hast du ein Tier? 3 - kształcenie umiejętności rozumienia ze słuchu - przeprowadzanie ankiety dotyczącej posiadania zwierząt domowych - opisywanie zwierząt domowych nazwy i słownictwo dotyczące zwierząt domowych - liczba mnoga rzeczowników - rodzajnik nieokreślony w bierniku 2 Powtórzenie: Das kannst du schon! Teste dich selbst! 1 Test sprawdzający Frohes Fest! - materiały dodatkowe Temat lekcji L. godz. Cele komunikacyjne Cele leksykalne Kat. gramatyczne 2 - zdobywanie informacji o tradycjach związanych z adwentem w Niemczech - słownictwo dotyczące adwentu i tradycji z nim związanych Advent 2 - zdobywanie informacji o tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem w krajach niemieckojęzycznych - pisanie życzeń świątecznych - słownictwo dotyczące świąt Bożego Narodzenia i tradycji z nim związanych Weihnachten 2 - zdobywanie informacji o tradycjach związanych z Wielkanocą w krajach niemieckojęzycznych - pisanie życzeń świątecznych - podstawowe zwroty dotyczące Wielkanocy i tradycji z nią związanych Ostern Plan wynikowy Wymagania programowe Wymagania podstawowe Treści programowe Wymagania ponadpodstawowe Rozdział Uczeń Kapitel 1 Wie geht 's? • zna wybrane internacjonalizmy • wskazuje na rysunku odpowiednie obiekty na podstawie tekstu słuchanego • liczy w zakresie 1-12 i poprawnie wykonuje proste zadania arytmetyczne • zapisuje słownie usłyszane liczby • wita się i żegna z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi, dobierając formy stosownie do pory dnia • pyta o samopoczucie rozmówcę i opowiada o własnym samopoczuciu • analizuje słowa piosenki dotyczącej powitań i pożegnań oraz wykonuje ją • poprawnie rozróżnia niemieckie imiona żeńskie i męskie • zna zwroty potrzebne do wyrażenia podstawowych informacji o sobie (imię, kraj pochodzenia, wiek, miejsce zamieszkania) oraz zwroty do zapytania rozmówców o te dane • na podstawie encyklopedii wpisuje stolice Niemiec, Austrii i Szwajcarii • wyszukuje podstawowe informacje w teksie słuchanym (np. gdzie odbywała się rozmowa, ile osób rozmawiało) • poprawnie porządkuje kolejność wypowiedzi w dialogach • zbiera materiały (zdjęcia z wakacji, wycinki i zdjęcia z gazet, własne rysunki, opakowania itp.) dotyczące krajów niemieckiego obszaru językowego (DACH), wśród których umieszcza poznane na lekcjach zwroty • zwraca uwagę na różnice w wymawianiu długich i krótkich samogłosek • odmienia czasowniki: kommen, wohnen, machen, heißen oraz sein w 1 i 2 osobie liczby pojedynczej • poprawnie stosuje zaimki osobowe: ich i du • wymienia znane z autopsji słowa niemieckie • sprawnie posługuje się liczebnikami w zakresie 1-12 • recytuje rymowankę dotyczącą liczebników • stosując formy powitań i pożegnań, uwzględnia formy oficjalne, potoczne i regionalne • używa różnorodnych zwrotów, opowiadając o swoim samopoczuciu • wykonuje z pamięci piosenkę dotyczącą powitań i pożegnań • zna kilka najpopularniejszych niemieckich imion • szczegółowo opowiada o sobie, stosując poznane zwroty i wyrażenia • sprawnie prowadzi dialogi, w których podaje informacje o sobie bądź wciela się w postać znanej osoby • na podstawie mapy i słownika szczegółowo opisuje wskazane osoby • zbiera obszerne materiały (zdjęcia z wakacji, wycinki i zdjęcia z gazet, własne rysunki, opakowania itp.) dotyczące krajów niemieckiego obszaru językowego (DACH), uzupełniając je bogatym słownictwem • w swoich wypowiedziach poprawnie wymawia długie i krótkie samogłoski • sprawnie buduje zdania oznajmujące oraz pytające, stosując poprawny szyk wyrazów Familie und Freunde • zna niemiecki alfabet • przeliterowuje imiona i nazwiska • dobiera odpowiednie zdjęcia do opisów osób • przeprowadza wywiad z koleżanką / kolegą, pytając o imię, miejsce zamieszkania, wiek i hobby, oraz krótko opowiada o niej / nim na podstawie zdobytych informacji • zna liczebniki do 100 • uzupełnia brakujące części liczebników na podstawie tekstu słuchanego oraz zaznacza usłyszane liczebniki • zna zwroty sugerujące rozmówcy powtórzenie wypowiedzi • zna nazwy członków rodziny i poprawnie łączy je w pary • zna przymiotniki opisujące wygląd i charakter człowieka • na podstawie o wywiadu z koleżanką / kolegą sprawnie o niej / o nim opowiada • swobodnie operuje liczebnikami do 100 • umiejętnie używa różnorodnych zwrotów, sugerujących rozmówcy powtórzenie wypowiedzi • szczegółowo opisuje wybraną osobę, uwzględniając cechy charakteru i wyglądu • wykonuje z pamięci piosenkę, dotyczącą członków rodziny • przygotowuje kolaż, przedstawiający drzewo genealogiczne swojej rodziny, oraz kolaż o swoich przyjaciołach z obszernymi informacjami opisującymi prezentowane osoby • w swoich wypowiedziach poprawnie wymawia głoski c, ü oraz ö • układa do zdań możliwie największą liczbę pytań Kapitel 2 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |