rover 75 Silnik 2.5 V6, motoryzacja
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Silnik KV6 Silnik KV6 Ogólne informacje o silniku ---------------------- 2 Dane techniczne silnika --------------------------- 3 Głowica cylindrowa --------------------------------- 4 Blok silnika--------------------------------------------- 6 Pasek rozrządu --------------------------------------- 8 Układ smarowania ----------------------------------- 11 Układ chłodzenia------------------------------------- 12 Ogólne informacje o silniku Silnik KV6 zamontowany w samochodzie Carnival, został udoskonalony w oparciu o zgromadzone przez Kia technologie o najwyższym poziomie. Silnik KV6 posiada 6 cylindrów, jest on 24 zaworowy, o pojemności skokowej 2497 cm 3 , o mocy 170 KM przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy 22.5 kgm przy 4000 obr/min. W szczególności, większość części silnika wykonana jest z aluminium co zapewnia mały ciężar i udoskonalone parametry recyklingu. Silnik KV6 ogranicza aktywnie hałas i drgania, po zastosowaniu nowych technologii, takich jak: nowo udoskonalone odlewanie, wysoce nowoczesna konstrukcja aluminiowej głowicy silnikowej, blok silnika o konstrukcji dźwiękochłonnej. 2 12 Dane techniczne Model silnika KV-6 DOHC Rodzaj Benzynowy, 4-suwowy Rozmieszczenie cylindrów i ich liczba 90 ° - typ V, 6 cylindrowy Komora spalania Jednospadkowa Rozrząd zaworowy 24 zaworowy napędzany paskiem Pojemność skokowa (cm 3 ) 2497 Średnica x skok tłoka 80 x 82.8 Stopień sprężania 10.4 Ciśnienie sprężania(kg/cm 2 -obr/min) 13.0 ~ 14.0 - 290 Fazy Z. ssące Otwarcie (Przed GMP) 2 ° rozrządu Zamknięcie (po DMP) 54 ° Z. wydechowe Otwarcie (przed DMP) 50 ° Luz zaworowy Zamknięcie (po GMP) 14 ° Z. ssące (mm) 0 ( nie wymagają regulacji) Z. wydechowe 0 ( nie wymagają regulacji) Obroty biegu jałowego * 1 (obr/min) 725 ± 50 Kąt wyprzedzenia zapłonu * 2 (przed GMP) 12 ° ± 5 ° Kolejność zapłonu 1-6-5-4-3-2 *1 na zakresie „P” * 2 Przy uziemionym wtyku Q gniazda diagnostycznego Zaawansowana technologia dla udoskonalenia osiągów silnika i obniżenia emisji. Zwarta konstrukcja i bardzo mała masa (152 kg) uzyskana dzięki Aluminium i inżynierii tworzyw sztucznych. - Głowica cylindrowa, blok silnika, wał rozrządu, stopy łożysk, pokrywy łożysk, miska olejowa, zbiornik wyrównawczy, tłoki itd. Stalowa uszczelka głowicy cylindrowej Śruby typu naprężanego - Śruby głowicy cylindrowej, śruby łożysk drabinkowych, śruby korbowodowe. Konstrukcja samotłumiąca drgania - rama drabinkowa, dolna część bloku silnika (skrzynia korbowa), miska olejowa. Zwarta konstrukcja 90 stopniowy kąty pochylenia osi cylindrów i zmniejszona odległość każdego z cylindrów (do 88 mm). Duży skok (średnica x skok = 80 x 82.8 mm) cylindra przewidziany do praktycznej jazdy na niskich i średnich zakresach prędkości, zapewniających niskie zużycie paliwa. 13 3 Głowica cylindrowa 1. Korek wlewu oleju 2. Pokrywa głowicy cylindrowej 3. Uszczelka pokrywy głowicy 4. Wspornik nośny wałka rozrządu 5. Śruby głowicy cylindrowej 6. Wałek rozrządu 7. Tylny uszczelniacz olejowy (brązowy) 8. Przedni uszczelniacz wału rozrządu zaworów ssących (czerwony) 9. Uszczelniacz olejowy przedniej pokrywy łożyska (wału rozrządu zaworów wydechowych) (czarny) 10. Popychacz hydrauliczny (HLA) 11. Zamki zaworu (półstożki) 12. Górna miseczka sprężyny zaworowej 13. Sprężyna zaworowa 14. Prowadnica zaworowa 15. Uszczelniacz zaworu 16. Dolna miseczka sprężyny zaworowej 17. Zawór 18. Głowica cylindrowa 19. Uszczelka głowicy cylindrowej 20. Tylna osłona tylnego paska rozrządu 21. Samonapinacz tylnego paska 22. Śruba koła rozrządu tylnego paska rozrządu 23. Koło rozrządu tylnego paska rozrządu 24. Tylny pasek rozrządu 25. Pokrywa tylna tylnego paska rozrządu 26. Cewka zapłonowa 27. Przewody wysokiego napięcia 28. Magistrala paliwowa 4 14 Głowica cylindrowa (c.d.) Głowica cylindrowa wykonana jest z aluminium, aby zapewnić mały ciężar i bardzo dobre odprowadzanie ciepła. Ponadto lewy zespół głowicy i prawy zespół głowicy są zamienne i posiadają 90° kąt wzajemnego położenia. Wałki rozrządu typu wydrążonego wprowadzone są dla zapewnienia małego ciężaru, a popychacze hydrauliczne (HLA) eliminują luzy zaworowe i zapewniają bezobsługową eksploatację. Pochylony dośrodkowo kanał (zbieżny) konstrukcji komory spalania, z centralnie umieszczonymi świecami zapłonowymi, zapewnia w wyniku udoskonaloną sprawność spalania. Dodatkowo uszczelka głowicy cylindrowej ze stali kwasoodpornej, została wprowadzona w każdym rzędzie cylindrów dla uzyskania zmniejszenia zużycia oleju oraz ucieczki gazów HC (węglowodorów). Naprężane śruby głowicy cylindrowej używane są dla podwyższenia niezawodności (trwałości) poprzez zabezpieczenie przed tarciem zmieniającym się na każdej śrubie i usuwają nierównomierną siłę mocowania. Naprężane śruby głowicy cylindrowej wymagają szczególnego sposobu odkręcania - dokręcania, metody kątowej, która powinna być stosowana aby zapewnić zwartość zespołu silnika po naprawie. Sposób dokręcania śrub naprężanych głowicy cylindrowej (metoda dokręcania momentem oraz kątowa) Przed zainstalowaniem śrub w silniku posmarować gwinty i łby śrub olejem silnikowym. Dokręcić każdą śrubę głowicy cylindrowej w pokazanej kolejności momentem do 2.5 kgm. Zaznaczyć punkt odniesienia i znowu dokręcić każdą ze śrub w tej samej kolejności o kąt 90° (drugie dokręcanie). Stosując śruby typu naprężanego oraz metodę dokręcania momentem oraz kątową, uzyskujemy to, że nie ma potrzeby ponownego dokręcania śrub głowicy cylindrowej po naprawie. Ogólnie mówiąc możliwe jest dwukrotne wykorzystanie śrub głowicy po demontażu a wymagana długość śrub głowicy wynosi 200 mm. 15 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |