Samokontrola stanu bhp w zakł. ...

Samokontrola stanu bhp w zakł. gastronom, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp instrukcje, różne, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PODSTAWOWE ZASADY DOKONYWANIA SAMOKONTROLI
I OCENY STANU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
Etapy postępowania:
przeprowadź jeszcze raz przegląd miejsc pracy – przeglądem obejmij
pomieszczenia sali konsumpcyjnej, przygotowalni i kuchni, zaplecza do odbioru i
przechowywania surowców i półproduktów oraz pomieszczenia higieniczno sanitarne i
biurowe. Szczególną uwagę zwróć na wejścia i wyjścia, przejścia komunikacyjne (progi,
schody). Sprawdź stan oświetlenia, ogrzewania i wentylacji. Skontroluj stan używanych
maszyn, urządzeń i narzędzi. Szczególną uwagę zwróć na maszyny i urządzenia zasilane
energią elektryczną, w tym agregaty chłodnicze, urządzenia i maszyny gastronomiczne, a
także narzędzia ręczne (noże, tasaki, nożyce itp.);
obserwuj pracowników podczas pracy – patrz, co i jak wykonują, czy stosują
przydzielaną odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej;
rozmawiaj ze swoimi pracownikami – dowiedz się czy uważają, że wykonywana
praca wpływa na ich zdrowie. Pamiętaj, że nawet pozornie nieistotne narzekania mogą
przerodzić się w znaczące problemy;
analizuj wyniki lekarskich badań profilaktycznych i absencję chorobową –
szczególną uwagę zwróć na te, które dotyczą kelnerów, kasjerów, pracowników zaplecza
kuchennego, przygotowalni i magazynów;
korzystaj z poradników, prasy fachowej i przewodników ochrony pracy. Pamiętaj,
że nie wszystkie zagrożenia dla życia lub zdrowia są oczywiste i łatwe do wychwycenia;
zastanów się, które z zaobserwowanych zagrożeń i nieprawidłowości mogą
doprowadzić do znacznego niebezpieczeństwa i w jaki sposób;
zdecyduj czy istniejące zabezpieczenia i środki ostrożności są wystarczające;
określ, jakie działania powinny być podjęte w celu usunięcia zagrożeń i
nieprawidłowości;
zdecyduj, które zagrożenia i nieprawidłowości powinny być zlikwidowane lub
przynajmniej ograniczone w pierwszej kolejności.
1
Sprawdź czy twoje działania podjęte w celu ograniczenia ryzyka i zagrożeń przyniosły
efekty, a zwłaszcza:
wykonaj pomiary kontrolne stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia,
temperatury, ogrzewania i oświetlenia, sprawdź stan ochrony przeciwpożarowej i
przeciwporażeniowej prądem elektrycznym;
skontroluj stan maszyn, urządzeń i narzędzi;
sprawdź czy przydzielono pracownikom odpowiednią odzież oraz środki ochrony
indywidualnej.
Pamiętaj, że dobre zarządzanie jest procesem ciągłym. Czynności powyższe
należy więc powtarzać okresowo.
Trzeba je również podejmować na nowo w przypadku
zmian zachodzących w miejscu pracy, np., gdy zastosowane zostały nowe maszyny,
urządzenia i narzędzia, gdy nastąpiły zmiany personalne wśród pracowników, albo, gdy
zmienił się zakres lub rodzaj oferowanych usług.
Zaleca się, by kontrolę przeprowadził pracodawca lub wyznaczona przez niego
osoba, wspólnie z przedstawicielem służby bezpieczeństwa i higieny pracy (jeżeli
została utworzona) lub innym przedstawicielem załogi.
Podczas kontroli powinni być obecni i czynnie w niej uczestniczyć pracownicy
zatrudnieni na danym stanowisku pracy.
Przeprowadzając samokontrolę bezpieczeństwa i higieny wykorzystaj poniższą listę.
Na postawione pytania odpowiedz zgodnie ze stanem faktycznym

tak

lub

nie

.
Jeżeli odpowiedziałeś

tak

przejdź do następnego pytania
Jeżeli odpowiedziałeś

nie

zapoznaj się z komentarzem
Następnie podejmij działania przywracające w twoim zakładzie stan zgodny z
przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
2
1. Czy teren zakładu spełnia podstawowe wymagania dotyczące jego urządzenia i wyposażenia?
Teren zakładu
należy utrzymywać w czystości i porządku.
jeżeli
odpowiedziałeś
tak przejdź do
następnego
punktu
Powinien on być wyposażony w:

kanalizację z krytym odprowadzaniem ścieków do kanalizacji publicznej,
lub we własne urządzenia kanalizacyjne,

hydranty doprowadzające wodę do zmywania powierzchni,
Drogi i place w granicach zakładu powinny mieć nawierzchnię utwardzoną i
przystosowaną do ruchu kołowego, ukształtowaną w sposób uniemożliwiający
gromadzenie się błota i wody.
Jeżeli w zakładzie gastronomicznym prowadzona jest produkcja, odpady z produkcji
należy przechowywać w oddzielnym pomieszczeniu dostępnym wyłącznie z
zewnątrz i zabezpieczonym przed szkodnikami.
INFO → P4,P6, P8
2. Czy budynki i instalacje zakładu spełniają ogólne i szczegółowe wymagania odnośnie stanu
technicznego oraz materiałów użytych do ich wykonania?
jeżeli
odpowiedziałeś
tak przejdź do
następnego
punktu
Budynki i instalacje
z nimi związane, w których prowadzona jest produkcja lub
obrót artykułami spożywczymi powinny posiadać odpowiednio trwała konstrukcję i
być utrzymane w dobrym stanie technicznym,
Materiały, z których zostały wykonane budynki i instalacje nie mogą:

powodować emisji czynników szkodliwych dla zdrowia w ilościach
przekraczających ich najwyższe dopuszczalne stężenie,

wchodzić w reakcje chemiczne z artykułami spożywczymi w przypadku
zetknięcia się z nimi,
Budynki i instalacje z nimi związane, w tym elementy wykończenia ścian i stropów
oraz drzwi i okna powinny być wykonane w sposób umożliwiający:

łatwe utrzymanie ich w czystości,

zapewnienie ochrony przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi,

zapewnienie ochrony przed dostępem szkodników.
INFO → P4,P6, P8
3
3. Czy pomieszczenia pracy zakładu spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy?
jeżeli
odpowiedziałeś
tak przejdź do
następnego
punktu
Sala konsumentów i miejsce odbioru posiłków przeznaczonych do konsumpcji na
miejscu powinny znajdować się na tej samej kondygnacji. W pomieszczeniach
znajdujących się na tej samej kondygnacji nie należy stosować progów
przypodłogowych oraz różnicować poziomu podłogi.
Przewody instalacji wodnej, kanalizacyjnej, parowej i innych instalacji powinny być:

ładkie,

szczelne,

o konstrukcji zapobiegającej opadaniu skroplin lub innych zanieczyszczeń
na artykuły spożywcze.
Urządzenia ściekowe powinny być kryte, a pokrywy kanałów, wpustów podłogowych
i studzienek nie mogą wystawać ponad poziom podłogi, ani tworzyć zagłębień.
Wpusty ściekowe, tłuszczowniki i osadniki należy utrzymywać w czystości i
opróżniać codziennie.
Zakład powinien być wyposażony w łatwo dostępną w każdym czasie i odpowiednio
wyposażoną apteczkę pierwszej pomocy.
W zakładzie należy przestrzegać zakazu:

przetrzymywania zwierząt,

wykonywania w danym pomieszczeniu innych czynności niż te, do których
jest ono przeznaczone,

przechowywania rzeczy osobistych, palenia tytoniu i spożywania posiłków
- poza pomieszczeniami przeznaczonymi do tych celów,
Jeżeli zakład zatrudnia osoby niepełnosprawne należy dostosować stanowiska
pracy, pomieszczenia higienicznosanitarne oraz przejścia i dojścia do potrzeb i
możliwości tych pracowników, wynikających ze zmniejszonej sprawności.
INFO → P4,P6, P8
4
4. Czy pomieszczenia pracy spełniają wymagania odnośnie usytuowania, powierzchni i
kubatury?
jeżeli
odpowiedziałeś
tak przejdź do
następnego
punktu
Pomieszczenia stałej pracy
powinny być zlokalizowane powyżej otaczającego
terenu.
Przepisy dopuszczają, by w placówkach gastronomicznych zlokalizowanych w
ulicznych przejściach podziemnych, w podziemnych stacjach komunikacyjnych i
obiektach zabytkowych, pomieszczenia stałej pracy były zlokalizowane poniżej
otaczającego terenu, pod warunkiem że:

zachowane są wymagania techniczno-budowlane,

pracodawca uzyskał zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego,
wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.
W zakładzie należy zapewnić, by na jednocześnie zatrudnionych w danym
pomieszczeniu pracowników przypadało co najmniej 13 m
3
wolnej objętości
pomieszczenia oraz co najmniej 2 m
2
wolnej, tj. nie zajętej przez urządzenia
techniczne, sprzęt, meble itp., powierzchni podłogi.
Pomieszczenia placówki gastronomicznej zlokalizowanej w kiosku (np. ulicznym,
dworcowym) muszą posiadać wysokość nie mniejszą niż 2,2 m w świetle,
Natomiast w
sezonowej placówce gastronomicznej
(prowadzi działalność w okresie
do 5 miesięcy w sezonie letnim) wolna objętość pomieszczenia przypadająca na
każdego pracownika jednocześnie zatrudnionego w pomieszczeniu pracy powinna
być nie mniejsza niż 10 m
3
.
INFO → P4,P6, P8, P9
5. Czy podłogi, ściany i sufity zakładu gastronomicznego spełniają wymagania bezpieczeństwa
i wymagania higienicznosanitarne?
Podłogi
powinny być gładkie, łatwo zmywalne, niepylące, nieśliskie, odporne na
ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne.
jeżeli
odpowiedziałeś
tak przejdź do
następnego
punktu
Ściany
pomieszczeń gastronomicznych należy zabezpieczyć przed kondensacją
pary i wzrostem pleśni. Powinny one być gładkie, bez szczelin i uszkodzeń.
Ściany pomieszczeń produkcyjnych oraz zmywalni należy pokryć, do wysokości co
najmniej 2 m, materiałem zmywalnym, nienasiąkliwym, nietoksycznym, odpornym
na działanie wilgoci.
Natomiast ściany pomieszczeń szczególnie narażonych na działanie wilgoci i
zanieczyszczeń (np. komór chłodniczych, miejsc gromadzenia odpadów) powinny
być pokryte materiałem o właściwościach określonych powyżej do pełnej wysokości
pomieszczenia.
W pomieszczeniach sytuowanych w budynkach nowo wybudowanych połączenia
ścian, podłóg ze ścianami i filarami itp. powinny być wyokrąglone.
INFO → P4,P6, P8
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.