Samokontrola stanu bhp w zakł. gastronom, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp instrukcje, różne, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PODSTAWOWE ZASADY DOKONYWANIA SAMOKONTROLI I OCENY STANU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY Etapy postępowania: przeprowadź jeszcze raz przegląd miejsc pracy – przeglądem obejmij pomieszczenia sali konsumpcyjnej, przygotowalni i kuchni, zaplecza do odbioru i przechowywania surowców i półproduktów oraz pomieszczenia higieniczno sanitarne i biurowe. Szczególną uwagę zwróć na wejścia i wyjścia, przejścia komunikacyjne (progi, schody). Sprawdź stan oświetlenia, ogrzewania i wentylacji. Skontroluj stan używanych maszyn, urządzeń i narzędzi. Szczególną uwagę zwróć na maszyny i urządzenia zasilane energią elektryczną, w tym agregaty chłodnicze, urządzenia i maszyny gastronomiczne, a także narzędzia ręczne (noże, tasaki, nożyce itp.); obserwuj pracowników podczas pracy – patrz, co i jak wykonują, czy stosują przydzielaną odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej; rozmawiaj ze swoimi pracownikami – dowiedz się czy uważają, że wykonywana praca wpływa na ich zdrowie. Pamiętaj, że nawet pozornie nieistotne narzekania mogą przerodzić się w znaczące problemy; analizuj wyniki lekarskich badań profilaktycznych i absencję chorobową – szczególną uwagę zwróć na te, które dotyczą kelnerów, kasjerów, pracowników zaplecza kuchennego, przygotowalni i magazynów; korzystaj z poradników, prasy fachowej i przewodników ochrony pracy. Pamiętaj, że nie wszystkie zagrożenia dla życia lub zdrowia są oczywiste i łatwe do wychwycenia; zastanów się, które z zaobserwowanych zagrożeń i nieprawidłowości mogą doprowadzić do znacznego niebezpieczeństwa i w jaki sposób; zdecyduj czy istniejące zabezpieczenia i środki ostrożności są wystarczające; określ, jakie działania powinny być podjęte w celu usunięcia zagrożeń i nieprawidłowości; zdecyduj, które zagrożenia i nieprawidłowości powinny być zlikwidowane lub przynajmniej ograniczone w pierwszej kolejności. 1 Sprawdź czy twoje działania podjęte w celu ograniczenia ryzyka i zagrożeń przyniosły efekty, a zwłaszcza: wykonaj pomiary kontrolne stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, temperatury, ogrzewania i oświetlenia, sprawdź stan ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej prądem elektrycznym; skontroluj stan maszyn, urządzeń i narzędzi; sprawdź czy przydzielono pracownikom odpowiednią odzież oraz środki ochrony indywidualnej. Pamiętaj, że dobre zarządzanie jest procesem ciągłym. Czynności powyższe należy więc powtarzać okresowo. Trzeba je również podejmować na nowo w przypadku zmian zachodzących w miejscu pracy, np., gdy zastosowane zostały nowe maszyny, urządzenia i narzędzia, gdy nastąpiły zmiany personalne wśród pracowników, albo, gdy zmienił się zakres lub rodzaj oferowanych usług. Zaleca się, by kontrolę przeprowadził pracodawca lub wyznaczona przez niego osoba, wspólnie z przedstawicielem służby bezpieczeństwa i higieny pracy (jeżeli została utworzona) lub innym przedstawicielem załogi. Podczas kontroli powinni być obecni i czynnie w niej uczestniczyć pracownicy zatrudnieni na danym stanowisku pracy. Przeprowadzając samokontrolę bezpieczeństwa i higieny wykorzystaj poniższą listę. Na postawione pytania odpowiedz zgodnie ze stanem faktycznym „ tak „ lub „ nie „ . Jeżeli odpowiedziałeś „ tak „ przejdź do następnego pytania Jeżeli odpowiedziałeś „ nie „ zapoznaj się z komentarzem Następnie podejmij działania przywracające w twoim zakładzie stan zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. 2 1. Czy teren zakładu spełnia podstawowe wymagania dotyczące jego urządzenia i wyposażenia? Teren zakładu należy utrzymywać w czystości i porządku. jeżeli odpowiedziałeś tak przejdź do następnego punktu Powinien on być wyposażony w: • kanalizację z krytym odprowadzaniem ścieków do kanalizacji publicznej, lub we własne urządzenia kanalizacyjne, • hydranty doprowadzające wodę do zmywania powierzchni, Drogi i place w granicach zakładu powinny mieć nawierzchnię utwardzoną i przystosowaną do ruchu kołowego, ukształtowaną w sposób uniemożliwiający gromadzenie się błota i wody. Jeżeli w zakładzie gastronomicznym prowadzona jest produkcja, odpady z produkcji należy przechowywać w oddzielnym pomieszczeniu dostępnym wyłącznie z zewnątrz i zabezpieczonym przed szkodnikami. INFO → P4,P6, P8 2. Czy budynki i instalacje zakładu spełniają ogólne i szczegółowe wymagania odnośnie stanu technicznego oraz materiałów użytych do ich wykonania? jeżeli odpowiedziałeś tak przejdź do następnego punktu Budynki i instalacje z nimi związane, w których prowadzona jest produkcja lub obrót artykułami spożywczymi powinny posiadać odpowiednio trwała konstrukcję i być utrzymane w dobrym stanie technicznym, Materiały, z których zostały wykonane budynki i instalacje nie mogą: • powodować emisji czynników szkodliwych dla zdrowia w ilościach przekraczających ich najwyższe dopuszczalne stężenie, • wchodzić w reakcje chemiczne z artykułami spożywczymi w przypadku zetknięcia się z nimi, Budynki i instalacje z nimi związane, w tym elementy wykończenia ścian i stropów oraz drzwi i okna powinny być wykonane w sposób umożliwiający: • łatwe utrzymanie ich w czystości, • zapewnienie ochrony przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi, • zapewnienie ochrony przed dostępem szkodników. INFO → P4,P6, P8 3 3. Czy pomieszczenia pracy zakładu spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy? jeżeli odpowiedziałeś tak przejdź do następnego punktu Sala konsumentów i miejsce odbioru posiłków przeznaczonych do konsumpcji na miejscu powinny znajdować się na tej samej kondygnacji. W pomieszczeniach znajdujących się na tej samej kondygnacji nie należy stosować progów przypodłogowych oraz różnicować poziomu podłogi. Przewody instalacji wodnej, kanalizacyjnej, parowej i innych instalacji powinny być: • ładkie, • szczelne, • o konstrukcji zapobiegającej opadaniu skroplin lub innych zanieczyszczeń na artykuły spożywcze. Urządzenia ściekowe powinny być kryte, a pokrywy kanałów, wpustów podłogowych i studzienek nie mogą wystawać ponad poziom podłogi, ani tworzyć zagłębień. Wpusty ściekowe, tłuszczowniki i osadniki należy utrzymywać w czystości i opróżniać codziennie. Zakład powinien być wyposażony w łatwo dostępną w każdym czasie i odpowiednio wyposażoną apteczkę pierwszej pomocy. W zakładzie należy przestrzegać zakazu: • przetrzymywania zwierząt, • wykonywania w danym pomieszczeniu innych czynności niż te, do których jest ono przeznaczone, • przechowywania rzeczy osobistych, palenia tytoniu i spożywania posiłków - poza pomieszczeniami przeznaczonymi do tych celów, Jeżeli zakład zatrudnia osoby niepełnosprawne należy dostosować stanowiska pracy, pomieszczenia higienicznosanitarne oraz przejścia i dojścia do potrzeb i możliwości tych pracowników, wynikających ze zmniejszonej sprawności. INFO → P4,P6, P8 4 4. Czy pomieszczenia pracy spełniają wymagania odnośnie usytuowania, powierzchni i kubatury? jeżeli odpowiedziałeś tak przejdź do następnego punktu Pomieszczenia stałej pracy powinny być zlokalizowane powyżej otaczającego terenu. Przepisy dopuszczają, by w placówkach gastronomicznych zlokalizowanych w ulicznych przejściach podziemnych, w podziemnych stacjach komunikacyjnych i obiektach zabytkowych, pomieszczenia stałej pracy były zlokalizowane poniżej otaczającego terenu, pod warunkiem że: • zachowane są wymagania techniczno-budowlane, • pracodawca uzyskał zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy. W zakładzie należy zapewnić, by na jednocześnie zatrudnionych w danym pomieszczeniu pracowników przypadało co najmniej 13 m 3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m 2 wolnej, tj. nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt, meble itp., powierzchni podłogi. Pomieszczenia placówki gastronomicznej zlokalizowanej w kiosku (np. ulicznym, dworcowym) muszą posiadać wysokość nie mniejszą niż 2,2 m w świetle, Natomiast w sezonowej placówce gastronomicznej (prowadzi działalność w okresie do 5 miesięcy w sezonie letnim) wolna objętość pomieszczenia przypadająca na każdego pracownika jednocześnie zatrudnionego w pomieszczeniu pracy powinna być nie mniejsza niż 10 m 3 . INFO → P4,P6, P8, P9 5. Czy podłogi, ściany i sufity zakładu gastronomicznego spełniają wymagania bezpieczeństwa i wymagania higienicznosanitarne? Podłogi powinny być gładkie, łatwo zmywalne, niepylące, nieśliskie, odporne na ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne. jeżeli odpowiedziałeś tak przejdź do następnego punktu Ściany pomieszczeń gastronomicznych należy zabezpieczyć przed kondensacją pary i wzrostem pleśni. Powinny one być gładkie, bez szczelin i uszkodzeń. Ściany pomieszczeń produkcyjnych oraz zmywalni należy pokryć, do wysokości co najmniej 2 m, materiałem zmywalnym, nienasiąkliwym, nietoksycznym, odpornym na działanie wilgoci. Natomiast ściany pomieszczeń szczególnie narażonych na działanie wilgoci i zanieczyszczeń (np. komór chłodniczych, miejsc gromadzenia odpadów) powinny być pokryte materiałem o właściwościach określonych powyżej do pełnej wysokości pomieszczenia. W pomieszczeniach sytuowanych w budynkach nowo wybudowanych połączenia ścian, podłóg ze ścianami i filarami itp. powinny być wyokrąglone. INFO → P4,P6, P8 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |