RYNEK TELEKOMUNIKACYJNY W POLSCE, GOSPODARKA I STATYSTYKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BARIERY ROZWOJU RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO W POLSCE Warszawa, 27 maja 2009 Centrum im. Adama Smitha Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 1 Spis treĻci 1. Streszczenie ....................................................................................................................... 4 2. Wstħp................................................................................................................................ 8 3. Wyzwania cywilizacyjne ......................................................................................................19 4. Analiza rozwoju rynku stacjonarnych usþug gþosowych ............................................................27 4.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .........................................28 4.2.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .......................................................................................33 4.3.Analiza rynku hurtowego .................................................................................................38 4.4.Polska na tle innych krajw europejskich ...........................................................................39 4.5.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce.............................................................................40 4.5.1. Charakterystyka operatorw infrastrukturalnych w Polsce.............................................41 4.5.2. WartoĻę rynku i tendencje rynkowe ...........................................................................43 4.6.Prognoza rozwoju rynku PSTN w Polsce .............................................................................46 4.7.Kierunki rozwoju Î technologia i usþugi ..............................................................................47 5. Analiza rozwoju rynku dostħpu do Internetu ..........................................................................50 5.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .........................................52 5.2.Opis wykorzystywanych technologii...................................................................................61 5.3.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .......................................................................................64 5.4.Analiza rynku hurtowego .................................................................................................69 5.5.Polska na tle innych krajw europejskich ...........................................................................74 5.6.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce.............................................................................76 5.7.Prognoza rozwoju rynku dostħpu do Internetu w Polsce.......................................................84 5.8.Kierunki rozwoju Î technologia i usþugi ..............................................................................88 6. Analiza rozwoju rynku transmisji danych...............................................................................99 6.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .........................................99 6.2.Opis wykorzystywanych technologii.................................................................................100 6.3.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .....................................................................................102 6.4.Analiza rynku hurtowego ...............................................................................................105 6.5.Polska na tle innych krajw europejskich .........................................................................106 6.6.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce i prognoza rozwoju ...............................................108 7. Analiza rozwoju rynku komrkowego ..................................................................................113 7.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .......................................114 7.2.Wykorzystywane technologie..........................................................................................117 7.3.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .....................................................................................123 7.4.Polska na tle innych krajw europejskich .........................................................................133 7.5.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce...........................................................................138 7.5.1. Charakterystyka operatorw infrastrukturalnych w Polsce...........................................139 7.5.2. Produkty i usþugi na polskim rynku komrkowym ......................................................142 7.5.3. WielkoĻę i wartoĻę rynku komrkowego w Polsce.......................................................146 7.6.Charakterystyka rynku operatorw MVNO........................................................................151 7.7.Prognoza rozwoju rynku komrkowego w Polsce...............................................................159 Centrum im. Adama Smitha Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 2 7.8.Kierunki rozwoju Î technologia i usþugi ............................................................................163 8. Problemy technologiczno Î inwestycyjne .............................................................................166 9. Problemy spoþeczno Î gospodarcze.....................................................................................175 10. Sþowniczek ......................................................................................................................178 11. Bibliografia......................................................................................................................181 12. Spis rysunkw i tabel........................................................................................................183 Raport Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce opracowaþ zespþ pod redakcjĢ prof. Dr hab. Aleksandra Surdeja Rozpowszechnianie dozwolone z podaniem Ņrdþa. Centrum im. Adama Smitha ul. Bednarska 16 00-321, Warszawa tel: +48 22 828 47 07 e mail: 1989@smith.pl www.smith.org.pl Centrum im. Adama Smitha Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 3 1.Streszczenie Polska znajduje siħ na szarym koıcu w UE niemal we wszystkich rankingach porwnujĢcych rozwj szeroko rozumianej telekomunikacji (ceny, penetracja, dostħp do szerokopasmowego Internetu etc.) Î jest to szczegþowo udokumentowane i omwione w raporcie. KluczowĢ barierĢ rozwoju rynku w Polsce jest maþa konkurencja , wynikajĢca z: Î polityki kolejnych rzĢdw po 1989, przede wszystkim zaĻ zaniechania likwidacji faktycznego monopolu TPSA. Wielokrotnie postulowany w poprzednich latach przez Centrum im. Adama Smitha podziaþ tej firmy nie zostaþ zrealizowany. Obecny pomysþ rzĢdu podziaþu TPSA na czħĻę áhurtowĢÑ i ádetalicznĢÑ nie przyniesie oczekiwanych skutkw Î zamiast jednego bħdzie po prostu dwch monopolistw. UwaŇamy, Ňe TPSA naleŇy podzielię na wiele spþek regionalnych z prawem (wyþĢcznie) do wykonywania poþĢczeı lokalnych oraz spþkħ do poþĢczeı miħdzyregionalnych i miħdzynarodowych. W ten sposb zostaþ podzielony monopolista At&T w USA i przyniosþo to oczekiwany rezultat Î radykalny spadek cen wszystkich rodzajw poþĢczeı oraz tani, masowy dostħp obywateli do Internetu. - szczeglnej pozycji UKE (prawo wydawania decyzji administracyjnych z natychmiastowĢ wykonalnoĻciĢ) oraz niejasnych zasad postħpowania regulatora, co skutkuje tym, Ňe operatorzy oraz inwestorzy dziaþajĢ w warunkach podwyŇszonej i generowanej przez regulatora niepewnoĻci, na skutek czego zmniejszajĢ inwestycje lub ich nie podejmujĢ, gdyŇ do naturalnego ryzyka rynkowego dochodzi ryzyko tworzone przez UKE. Centrum im. Adama Smitha Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 4 Przykþadowe, wedþug danych UKE, w latach 2005-2007 operatorzy wnieĻli do SĢdu Ochrony Konkurencji i Konsumentw odwoþania od 173 decyzji UKE Î w 24 przypadkach sĢd podtrzymaþ decyzjħ regulatora (czasem zmniejszajĢc wymiar kary), w szeĻciu racja zostaþa przypisana wnioskujĢcym operatorom, w 9 przypadkach UKE w trakcie rozpatrywania sprawy samodzielnie zmieniþo swojĢ decyzjħ, a pozostaþe 134 sprawy pozostajĢ nierozstrzygniħte. PrzedþuŇajĢce siħ spory sĢdowe sĢ niewĢtpliwie czynnikiem podwyŇszajĢcym niepewnoĻę i redukujĢcym wielkoĻę inwestycji. - przyjħtego przez UKE model rozdziaþu dbr rzadkich, jakimi sĢ czħstotliwoĻci dla telefonii komrkowej. Model ten nie sprawdziþ siħ, gdyŇ nie sprzyja wzrostowi konkurencji na rynku telefonii komrkowej. W ostatnim okresie zwyciħzcy organizowanych przez UEK przetargw na rozdziaþ czħstotliwoĻci w wiħkszoĻci nie podjħþo dziaþalnoĻci (3 spoĻrd 4 zwyciħzcw nie prowadziþo i nadal nie prowadzi dziaþalnoĻci w Polsce). Kryteria przetargowe w sposb raŇĢcy dyskryminujĢ istniejĢce i realnie dziaþajĢce podmioty i powoduje, Ňe przetargi wygrywajĢ spþki, ktre nie podejmujĢ dziaþalnoĻci i nie spotyka siħ to z reakcjĢ regulatora. Model rozdziaþu dbr rzadkich wymaga zmiany, albo poprzez wprowadzenie zasady 1 podmiot = 1 koncesja, albo poprzez rwne traktowanie wszystkich uczestnikw rynku. Dodatkowo konieczne jest egzekwowanie warunkw koncesji i odbieranie jej w przypadku nie podejmowania dziaþalnoĻci w okreĻlonym w warunkach przetargu okresie. - asymetrii w stawkach rozliczeı miħdzyoperatorskich (znacznie wyŇszej niŇ innych krajach europejskich). Asymetria taka jest nieuprawnionym subsydiowaniem prywatnych przedsiħbiorstw i powinna byę jak najszybciej zlikwidowana. Wszystkie dziaþajĢce podmioty na rynku powinny dziaþaę na rwnych prawach, gdyŇ w innym przypadku jest to nieuczciwa konkurencja. IstotnĢ barierĢ rozwoju rynku sĢ rwnieŇ nadmierne regulacje i biurokratyczne bariery w budowie infrastruktury. W tej kwestii Centrum im. Adama Smitha Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |