RYNEK TELEKOMUNIKACYJNY W POLSCE

RYNEK TELEKOMUNIKACYJNY W POLSCE, GOSPODARKA I STATYSTYKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BARIERY ROZWOJU RYNKU
TELEKOMUNIKACYJNEGO W POLSCE
Warszawa, 27 maja 2009
Centrum im. Adama Smitha
Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 1
Spis treĻci
1. Streszczenie ....................................................................................................................... 4
2. Wstħp................................................................................................................................ 8
3. Wyzwania cywilizacyjne ......................................................................................................19
4. Analiza rozwoju rynku stacjonarnych usþug gþosowych ............................................................27
4.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .........................................28
4.2.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .......................................................................................33
4.3.Analiza rynku hurtowego .................................................................................................38
4.4.Polska na tle innych krajw europejskich ...........................................................................39
4.5.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce.............................................................................40
4.5.1. Charakterystyka operatorw infrastrukturalnych w Polsce.............................................41
4.5.2. WartoĻę rynku i tendencje rynkowe ...........................................................................43
4.6.Prognoza rozwoju rynku PSTN w Polsce .............................................................................46
4.7.Kierunki rozwoju Î technologia i usþugi ..............................................................................47
5. Analiza rozwoju rynku dostħpu do Internetu ..........................................................................50
5.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .........................................52
5.2.Opis wykorzystywanych technologii...................................................................................61
5.3.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .......................................................................................64
5.4.Analiza rynku hurtowego .................................................................................................69
5.5.Polska na tle innych krajw europejskich ...........................................................................74
5.6.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce.............................................................................76
5.7.Prognoza rozwoju rynku dostħpu do Internetu w Polsce.......................................................84
5.8.Kierunki rozwoju Î technologia i usþugi ..............................................................................88
6. Analiza rozwoju rynku transmisji danych...............................................................................99
6.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .........................................99
6.2.Opis wykorzystywanych technologii.................................................................................100
6.3.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .....................................................................................102
6.4.Analiza rynku hurtowego ...............................................................................................105
6.5.Polska na tle innych krajw europejskich .........................................................................106
6.6.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce i prognoza rozwoju ...............................................108
7. Analiza rozwoju rynku komrkowego ..................................................................................113
7.1.Infrastruktura teleinformatyczna w Polsce i perspektywy rozwoju .......................................114
7.2.Wykorzystywane technologie..........................................................................................117
7.3.Wpþyw regulacji rynkowych UKE .....................................................................................123
7.4.Polska na tle innych krajw europejskich .........................................................................133
7.5.Obecny poziom rozwoju rynku w Polsce...........................................................................138
7.5.1. Charakterystyka operatorw infrastrukturalnych w Polsce...........................................139
7.5.2. Produkty i usþugi na polskim rynku komrkowym ......................................................142
7.5.3. WielkoĻę i wartoĻę rynku komrkowego w Polsce.......................................................146
7.6.Charakterystyka rynku operatorw MVNO........................................................................151
7.7.Prognoza rozwoju rynku komrkowego w Polsce...............................................................159
Centrum im. Adama Smitha
Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 2
7.8.Kierunki rozwoju Î technologia i usþugi ............................................................................163
8. Problemy technologiczno Î inwestycyjne .............................................................................166
9. Problemy spoþeczno Î gospodarcze.....................................................................................175
10. Sþowniczek ......................................................................................................................178
11. Bibliografia......................................................................................................................181
12. Spis rysunkw i tabel........................................................................................................183
Raport Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce
opracowaþ zespþ pod redakcjĢ prof. Dr hab. Aleksandra Surdeja
Rozpowszechnianie dozwolone z podaniem Ņrdþa.
Centrum im. Adama Smitha
ul. Bednarska 16
00-321, Warszawa
tel: +48 22 828 47 07
e mail:
1989@smith.pl
www.smith.org.pl
Centrum im. Adama Smitha
Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 3
1.Streszczenie
Polska znajduje siħ na szarym koıcu w UE niemal we wszystkich
rankingach porwnujĢcych rozwj szeroko rozumianej
telekomunikacji (ceny, penetracja, dostħp do szerokopasmowego
Internetu etc.) Î jest to szczegþowo udokumentowane i omwione
w raporcie.
KluczowĢ barierĢ rozwoju rynku w Polsce jest maþa
konkurencja , wynikajĢca z:
Î polityki kolejnych rzĢdw po 1989, przede wszystkim zaĻ
zaniechania likwidacji faktycznego monopolu TPSA. Wielokrotnie
postulowany w poprzednich latach przez Centrum im. Adama Smitha
podziaþ tej firmy nie zostaþ zrealizowany. Obecny pomysþ rzĢdu
podziaþu TPSA na czħĻę áhurtowĢÑ i ádetalicznĢÑ nie przyniesie
oczekiwanych skutkw Î zamiast jednego bħdzie po prostu dwch
monopolistw. UwaŇamy, Ňe TPSA naleŇy podzielię na wiele spþek
regionalnych z prawem (wyþĢcznie) do wykonywania poþĢczeı
lokalnych oraz spþkħ do poþĢczeı miħdzyregionalnych i
miħdzynarodowych. W ten sposb zostaþ podzielony monopolista
At&T w USA i przyniosþo to oczekiwany rezultat Î radykalny spadek
cen wszystkich rodzajw poþĢczeı oraz tani, masowy dostħp
obywateli do Internetu.
- szczeglnej pozycji UKE (prawo wydawania decyzji
administracyjnych z natychmiastowĢ wykonalnoĻciĢ) oraz
niejasnych zasad postħpowania regulatora, co skutkuje tym, Ňe
operatorzy oraz inwestorzy dziaþajĢ w warunkach podwyŇszonej i
generowanej przez regulatora niepewnoĻci, na skutek czego
zmniejszajĢ inwestycje lub ich nie podejmujĢ, gdyŇ do naturalnego
ryzyka rynkowego dochodzi ryzyko tworzone przez UKE.
Centrum im. Adama Smitha
Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 4
Przykþadowe, wedþug danych UKE, w latach 2005-2007 operatorzy
wnieĻli do SĢdu Ochrony Konkurencji i Konsumentw odwoþania od
173 decyzji UKE Î w 24 przypadkach sĢd podtrzymaþ decyzjħ
regulatora (czasem zmniejszajĢc wymiar kary), w szeĻciu racja
zostaþa przypisana wnioskujĢcym operatorom, w 9 przypadkach UKE
w trakcie rozpatrywania sprawy samodzielnie zmieniþo swojĢ
decyzjħ, a pozostaþe 134 sprawy pozostajĢ nierozstrzygniħte.
PrzedþuŇajĢce siħ spory sĢdowe sĢ niewĢtpliwie czynnikiem
podwyŇszajĢcym niepewnoĻę i redukujĢcym wielkoĻę inwestycji.
- przyjħtego przez UKE model rozdziaþu dbr rzadkich, jakimi
sĢ czħstotliwoĻci dla telefonii komrkowej. Model ten nie sprawdziþ
siħ, gdyŇ nie sprzyja wzrostowi konkurencji na rynku telefonii
komrkowej. W ostatnim okresie zwyciħzcy organizowanych przez
UEK przetargw na rozdziaþ czħstotliwoĻci w wiħkszoĻci nie podjħþo
dziaþalnoĻci (3 spoĻrd 4 zwyciħzcw nie prowadziþo i nadal nie
prowadzi dziaþalnoĻci w Polsce). Kryteria przetargowe w sposb
raŇĢcy dyskryminujĢ istniejĢce i realnie dziaþajĢce podmioty i
powoduje, Ňe przetargi wygrywajĢ spþki, ktre nie podejmujĢ
dziaþalnoĻci i nie spotyka siħ to z reakcjĢ regulatora. Model rozdziaþu
dbr rzadkich wymaga zmiany, albo poprzez wprowadzenie zasady 1
podmiot = 1 koncesja, albo poprzez rwne traktowanie wszystkich
uczestnikw rynku. Dodatkowo konieczne jest egzekwowanie
warunkw koncesji i odbieranie jej w przypadku nie podejmowania
dziaþalnoĻci w okreĻlonym w warunkach przetargu okresie.
- asymetrii w stawkach rozliczeı miħdzyoperatorskich
(znacznie wyŇszej niŇ innych krajach europejskich). Asymetria taka
jest nieuprawnionym subsydiowaniem prywatnych przedsiħbiorstw i
powinna byę jak najszybciej zlikwidowana. Wszystkie dziaþajĢce
podmioty na rynku powinny dziaþaę na rwnych prawach, gdyŇ w
innym przypadku jest to nieuczciwa konkurencja.
IstotnĢ barierĢ rozwoju rynku sĢ rwnieŇ nadmierne regulacje i
biurokratyczne bariery w budowie infrastruktury. W tej kwestii
Centrum im. Adama Smitha
Bariery rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.