Rynek, GWSH DO POBRANIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rynek i jego prawa Pojęcie rynku Nazwa rynek wywodzi się od niemieckiego słowa „ ring ”, które oznacza pierścień lub obrączkę. W czasach kiedy powstawała znaczna część europejskich miast, już na początku wyodrębniano (na ogół owalny lub prostokątny) plac na środku tej osady, który pozostawał niezabudowany, a miał być przeznaczony do handlu. Ta funkcja rynku utrzymała się w nieco innej formie w większości miast. Słowo rynek jako określenie obszaru gdzie dokonuje się wymiana zostało przejęte przez polską terminologię ekonomiczną, gdzie rynek bywa definiowany w sposób zróżnicowany, np.: • Klasycy ekonomii traktują rynek jako proces, za pośrednictwem którego oddziaływania nabywców i sprzedawców danego dobra prowadza do określenia jego ceny i ilości • W niektórych definicjach akcentuje się powiązania pomiędzy uczestnikami procesów rynkowych. R. Dorfman definiuje rynek jako sieć łączącą potencjalnych sprzedawców i kupujących, która umożliwia zawieranie transakcji handlowych. • Wg P. Kotlera rynek to zbiór dotychczasowych i potencjalnych nabywców produktów. Nabywców tych łączy wspólna, konkretna potrzeba lub pragnienie, które mogą być zaspokojone przez wymianę. Wymiana stanowi rdzeń marketingu . Jest to akt uzyskania od kogoś pożądanego przedmiotu przez zaoferowanie mu w zamian czegoś innego. Aby wymiana mogła nastąpić, muszą być spełnione pewne warunki: oczywiście każda ze stron musi wyrazić chęć wejścia w układ z pozostałymi i mieć swobodę przyjęcia bądź odrzucenia ich ofert. Wreszcie każda ze stron powinna być zdolna do komunikowania się i do dostarczenia swej oferty. • W marketingu uważa się więc, że to strona nabywców stanowi rynek natomiast sprzedający stanowią branżę. • My będziemy traktowali rynek w ujęciu typowym dla współczesnej ekonomii tj. jako sferę, w której stykają się kupujący i sprzedający (produkujący) aby dokonywać transakcji kupna i sprzedaży. Kryteria podziału rynku: Do najważniejszych kryteriów podziału rynku zalicza się: 1. przedmiot , którego dotyczy wymiana rynkowa, 2. przestrzenny zasięg dokonywanych transakcji, 3. stopień legalności transakcji rynkowych, Ze względu na przedmiot wymiany wyróżnia się: • rynek produktów i usług konsumpcyjnych , wśród których wyróżnia się rynki wszystkich dóbr konsumpcyjnych m.in. rynek owoców, rynek samochodów, rynek usług fryzjerskich, rynek długopisów itd. • rynek produktów i usług produkcyjnych, inwestycyjnych , a na nim np. rynek obrabiarek, rynek kombajnów rolniczych itd. • rynek czynników produkcji dzielący się na rynek pracy, rynek kapitału, rynek ziemi, rynek surowcowy, rynek technologii itd., [ Pobierz całość w formacie PDF ] |