rozwijanie umiejętności ...

rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dzieci,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak to powiedzieć…?
Rozwijanie umiejętności
językowych i komunikacyjnych u dzieci
Ewa Kozłowska
Marlena Kurowska
Spis treści
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
Opis i wyniki badań
ROZDZIAŁ 2
2.1. Rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka
2.2. Opis i opowiadanie — podstawy teoretyczne
2.3. Rozwój umiejętności opisywania i opowiadania
ROZDZIAŁ 3
„Mów, ja słucham…”
3.1. Opisy zabaw rozwijających umiejętności językowe i komunikacyjne
BIBLIOGRAFIA
3
4
7
8
10
11
12
20
Wstęp
Posługiwanie się mową i językiem jest cechą
ludzką i tylko ludzką. Umiejętność ta odgrywa
ważną rolę w kontaktach społecznych. Dzię-
ki niej poznajemy otaczający świat, wyrażamy
swoje uczucia, nadajemy komunikaty. Powszech-
nie znany językoznawca Jan Miodek pisze: „im
sprawniejszy język, tym kontakt z otoczeniem
skuteczniejszy i łatwiejszy.”
Współczesny język cechują ubóstwo, byle-
jakość oraz niedbała wymowa. Styl życia, po-
śpiech, rozwój techniki spowodowały modę na
porozumiewanie się szybkie i skrótowe. Nie ma
czasu na pełne, poprawne formułowanie i wyra-
żanie myśli, uzasadnianie poglądów ani wymianę
obserwacji. Wypowiedzi dzieci i młodzieży cha-
rakteryzuje ubogie słownictwo oraz niedbałość
w zakresie składni i wymowy.
W czasach współczesnych, obok rodziców,
znaczną rolę w zakresie wychowania językowe-
go odgrywają również środki masowego przeka-
zu, które niestety nie dostarczają nam prawidło-
wych, pozytywnych wzorców porozumiewania
się słowem. Na uwagę zasługuje zatem rozwija-
nie i kształtowanie mowy i języka w czasie rocz-
nego przygotowania przedszkolnego dzieci do
podjęcia nauki w szkole. Stąd też szczególna rola
nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy
powinni starać się świadomie wpływać na rozwój
mowy poprzez zabawy językowe. Należy jednak
pamiętać, że „podejmując pracę nad rozwojem,
doskonaleniem i korygowaniem mowy dziecka,
trzeba przede wszystkim samemu mówić prawi-
dłowo. (…) nasza wymowa jest wzorem dla wy-
chowanków. Dzieci — świadomie czy nieświado-
mie — poddają się presji tego wzoru i naśladują
go. Na nauczycielu ciąży zatem niemała odpo-
wiedzialność. (…) wielu z nas mówi inaczej na
co dzień, inaczej od święta. Trzeba zatem wy-
kształcić w sobie nawyk mówienia zawsze «na
swoje sto procent»” (Demel 1996, s. 7).
W trosce o rozwój językowy naszych dzieci
proponujemy Państwu przykłady zabaw, które
ułatwią im porozumiewanie się oraz nabywanie
wiedzy. Mamy nadzieję, że zabawy te przynio-
są dzieciom wiele radości, dadzą im możliwość
swobodnego formułowania myśli i sądów, wzbo-
gacą ich słownictwo, a tym samym dodadzą
pewności i wiary w siebie.
ZESZYT 2
3
Rozdział 1
Opis i wyniki badań
Metoda badania stopnia opanowania umiejęt-
ności językowych u dzieci sześcioletnich została
opracowana na potrzeby realizacji ogólnopol-
skiego projektu „Badanie gotowości szkolnej
sześciolatków.” Projekt był współfinansowany
ze środków budżetowych i przez Europejski Fun-
dusz Społeczny w ramach Sektorowego Progra-
mu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na
lata 2004−2006.
Zadania projektu obejmowały standaryzację
Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
1
, obserwacyj-
nej metody dla nauczycieli do oceny gotowo-
ści szkolnej. W celu dokonania jak najpełniej-
szej oceny przygotowania dziecka do edukacji
szkolnej i ustalenia czynników sprzyjających
osiąganiu gotowości szkolnej w ciągu roku obo-
wiązkowego wychowania przedszkolnego prze-
prowadzono również inne, dodatkowe badania.
Jednym z nich było „Badanie stopnia opanowa-
nia umiejętności językowych u dzieci sześcio-
letnich”. Projekt zakładał także przygotowanie
dla nauczycieli propozycji działań ukierunkowa-
nych na wspomaganie rozwoju i wyrównywanie
szans sześciolatków. Badanie standaryzacyjne
Skali Gotowości Szkolnej zostało przeprowa-
dzone w maju 2006 roku na ogólnopolskiej, re-
prezentatywnej, losowo dobranej próbie sze-
ściolatków. Objęło ono 4 tysiące dzieci. Z tej
grupy wylosowana została próba tysiąca dzieci,
u których dodatkowo wykonano badanie stopnia
opanowania umiejętności językowych. Badanie
to zostało przeprowadzone przez logopedów za-
trudnionych w poradniach psychologiczno-peda-
gogicznych i obejmowało ocenę:
− spójności i komunikatywności wypowiedzi,
− rodzaju zdań, którymi posługuje się dziecko,
− poprawności form fleksyjnych i wyrażeń
przyimkowych,
− używanego słownictwa,
− płynności wypowiedzi,
− artykulacji.
Wszyscy logopedzi uczestniczący w projek-
cie zostali wyposażeni w komplet potrzebnych
pomocy, dokładną pisemną instrukcję sposobu
przeprowadzenia badania oraz arkusz zapisu
wyników.
Pierwszym zadaniem dziecka było opisanie
obrazka tematycznego oraz ułożenie w od-
powiedniej kolejności historyjki obrazkowej,
a następnie jej opowiedzenie. W przypadku nie-
prawidłowego ułożenia historyjki obrazkowej,
dziecko rozpoczynało opowiadanie dopiero po
wspólnym z logopedą ustaleniu właściwej kolej-
ności zdarzeń. Logopeda rejestrował na taśmie
magnetofonowej wypowiedzi dziecka i — na
podstawie opisu obrazka i opowiadania historyj-
ki — dokonywał oceny częstości występowania
badanych aspektów mowy. W kolejnym zadaniu,
w trakcie zaaranżowanej zabawy sytuacyjnej
z wykorzystaniem zabawek sprawdzano użycie
i rozumienie wyrażeń przyimkowych. Umie-
jętność odmiany rzeczowników w liczbie poje-
dynczej sprawdzono w próbie wykorzystującej
ilustracje przedstawiające odmieniane rzeczow-
niki.
W wyniku analizy statystycznej utworzono
wskaźnik
spójność i komunikatywność wypowie-
dzi
. Na jego wartość składały się następujące
zakresy:
− tworzenie wypowiedzi jako spójnej całości,
− chronologiczne przedstawianie przebiegu
zdarzeń,
1
Podręcznik do Skali Gotowości Szkolnej, Frydrychowicz A., Koźniewska B., Matuszewski A., Zwierzyńska E.,
CMPPP, Warszawa, 2006.
4
− prawidłowe ujmowanie relacji przyczyno-
wo-skutkowych,
− wypowiadanie zdań powiązanych ze sobą
logicznie,
− wypowiadanie zdań powiązanych ze sobą
gramatycznie,
− wypowiadanie się zdaniami złożonymi pod-
rzędnie, współrzędnie, zdaniami pojedyn-
czymi rozwiniętymi,
− używanie bogatego, zróżnicowanego słow-
nictwa: rzeczowniki, czasowniki, przymiot-
niki, przyimki,
− używanie przysłówków,
− używanie spójników.
ułożyły z pomocą logopedy, budowały głów-
nie zdania pojedyncze nierozwinięte.
4. Dzieci, które samodzielnie ułożyły histo-
ryjkę obrazkową, w swoich wypowiedziach
używały z większą częstością bardziej róż-
norodnych części mowy. W wypowiedziach
dzieci, które nie ułożyły historyjki samo-
dzielnie, wśród używanych części mowy
dominowały czasowniki.
5. Niewielki odsetek badanych dzieci błędnie
używał wyrażeń przyimkowych. Rozumie-
nie zaś było w stu procentach prawidłowe.
6. W odmianie rzeczowników dzieci nie po-
pełniały błędów. Nieliczne nieprawidłowe
realizacje pojawiały się jedynie w odmianie
rzeczowników rodzaju męskiego z alter-
nacją tematyczną ilościową i jakościową
(pies, rower).
7. Analiza statystyczna nie wykazała kore-
lacji pomiędzy zaburzeniami w realizacji
głosek detalizowanych i głoski [r] a wskaź-
nikiem
spójność i komunikatywność wypo-
wiedzi
.
8. Samodzielnie i prawidłowo ułożyło histo-
ryjkę obrazkową 57% badanych dzieci sze-
ścioletnich uczęszczających do przedszkoli,
a tylko 48% ich rówieśników realizujących
przygotowanie przedszkolne w szkole. Róż-
nica ta jest statystycznie istotna na pozio-
mie istotności p= 0,005.
9. We wszystkich badanych zakresach — z wy-
jątkiem rodzajów budowanych zdań i uży-
wanego słownictwa — wyższe wyniki osią-
gnęły dzieci uczęszczające do przedszkola
(różnice okazały się statystycznie istotne).
Otrzymane w badaniu wyniki zostały zako-
dowane i poddane analizie statystycznej, na
podstawie której stwierdzono następujące za-
leżności:
1. Zasadniczym kryterium różnicującym po-
ziom opanowania sprawdzanych umiejętno-
ści językowych okazała się zdolność samo-
dzielnego prawidłowego ułożenia historyjki
obrazkowej. Zadanie to wykonało samo-
dzielnie 53% badanych dzieci. Aż 46% dzieci
nie potrafiło jednak wykonać tej próby
2
.
2. Zmienna
samodzielne ułożenie historyjki
obrazkowej
koreluje ze zmienną
spójność
i komunikatywność wypowiedzi
. Wypowie-
dzi dzieci, które samodzielnie ułożyły histo-
ryjkę obrazkową, były zrozumiałe dla od-
biorcy. Dzieci uwzględniały w nich chro-
nologiczny przebieg zdarzeń i prawidłowo
ujmowały związki przyczynowo-skutkowe.
We wszystkich zakresach wskaźnika
spój-
ność i komunikatywność
wypowiedzi gorsze
wyniki uzyskały dzieci, które historyjkę ob-
razkową ułożyły z pomocą logopedy.
3. W wypowiedziach dzieci, które samodziel-
nie ułożyły historyjkę obrazkową, częściej
występowały zdania złożone współrzędnie
i podrzędnie oraz zdania pojedyncze roz-
winięte. Dzieci, które historyjkę obrazkową
Przeprowadzone w tysiącosobowej grupie ba-
dania umiejętności językowych i komunikacyj-
nych pozwoliły również na ustalenie:
− odsetka dzieci objętych opieką logope-
dyczną: było to 20% dzieci. W grupie tej
prawie 65% stanowili chłopcy, a 35% dziew-
czynki;
2
Zastosowana w badaniach historyjka obrazkowa została wybrana na podstawie wyników badania pilotażowego.
Brakujący 1% wynika z tego, że w niektórych arkuszach nie zaznaczono, czy dziecko ułożyło historyjkę samodzielnie.
ZESZYT 2
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.