rozdz 10, Mezopotamia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10. Mezopotamia tajemnicza i okrutna lekcja powtórzeniowa 1. Cele: Ø Uczeñ potrafi stawiaæ pytania o charakterze poznawczym i twórczo poszukiwaæ na nie odpowiedzi, kierowaæ w³asnym procesem uczenia siê. Ø Uczeñ potrafi rozwi¹zywaæ twórczo problemy, na które natrafia w procesie samodziel- nego uczenia siê. Ø Uczeñ potrafi samodzielnie korzystaæ (poprzez umiejêtne odczytywanie i interpreto- wanie) z ró¿nych róde³ informacji: w³asnego podrêcznika, ksi¹¿ek naukowych ze szczególnym uwzglêdnieniem bibliografii, przypisów i indeksów telewizji, wideo, prasy, Internetu itp. Ø Uczeñ dostrzega ró¿norodnoæ systemów religijnych i etycznych, kszta³tuje swoj¹ po- stawê tolerancji i zrozumienia innych kultur. Ø Uczeñ rozumie pojêcia historyczne zamieszczone w programie w zakresie dotycz¹cym staro¿ytnego Egiptu i potrafi je stosowaæ. 2. Czas: 45 min lub 2×45 min. 3. Metody: praca z podrêcznikiem samodzielna i pod kierunkiem, rozmowa nauczaj¹ca, pokaz, burza mózgów. 4. Materia³y: Podrêcznik: W. Bobiñski, Historia ludzi. I klasa gimnazjum. Od czasów najdaw- niejszych do pierwszych odkryæ geograficznych , Spo³eczny Instytut Wydawniczy ZNAK, Kraków 2000. Uwagi do lekcji : Warunkiem powodzenia lekcji jest wczeniejsze wykonanie zadania domowego patrz lekcja poprzednia. Lekcja jest praktycznie kopi¹ schematu analogicznej lekcji dotycz¹cej Egiptu, ale ma szanse byæ równie, a mo¿e nawet bardziej atrakcyjna. 5. Tok lekcji (2×45 min lub 45 min, zale¿nie od iloci materia³ów): Wprowadzenie 1. Czynnoci organizacyjno-porz¹dkowe (w tym sprawdzenie zadania domowego), zorientowanie siê przez nauczyciela, czy i jak uczniowie s¹ przygotowani do rozwi¹- zywania zagadek. Rozwiniêcie 1. Rozpoczêcie od wspólnego skonstruowania wielkiej chronologii Mezopotamii (na kartonie do powieszenia na cianie klasy) w oparciu o zadania domowe. Wskazane 51 jest, by nauczyciel w ramach przygotowania do lekcji wykreli³ uprzednio o czasu z odpowiednimi datami na formacie A 1 przyspieszy to pracê! 2. Nauczyciel zasiada wspólnie z uczniami w krêgu i wszyscy próbuj¹ zastanowiæ siê nad rozwi¹zaniem zagadek z podrêcznika. W formie burzy mózgów znajduj¹ roz- maite rozwi¹zania (zapisywane na tablicy). Sformu³owanie hipotez. Konfrontacja ich z hipotezami naukowców (uczniowie dysponuj¹cy jakimi materia³ami na ten temat prezentuj¹ je, nauczyciel prezentuje swoje). Wnioski zapisujemy. Podsumowanie (refleksja) W formie ankiety ewaluacyjnej. Przyk³ady w Aneksie. . Zapisz wyrazy trudne i niezrozumia³e (mo¿esz te¿ znaleæ ich wyjanienie w encyklopedii). .. 52 Zadanie domowe: Przeczytaj podrozdzia³ Pocz¹tki greckiego wiata Pocz¹tki greckiego wiata Pocz¹tki greckiego wiata. . [ Pobierz całość w formacie PDF ] |