rozdz 10

rozdz 10, Mezopotamia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10. Mezopotamia tajemnicza i okrutna
lekcja powtórzeniowa
1. Cele:
Ø
Uczeñ potrafi stawiaæ pytania o charakterze poznawczym i twórczo poszukiwaæ na
nie odpowiedzi, kierowaæ w³asnym procesem uczenia siê.
Ø
Uczeñ potrafi rozwi¹zywaæ twórczo problemy, na które natrafia w procesie samodziel-
nego uczenia siê.
Ø
Uczeñ potrafi samodzielnie korzystaæ (poprzez umiejêtne odczytywanie i interpreto-
wanie) z ró¿nych róde³ informacji: w³asnego podrêcznika, ksi¹¿ek naukowych ze
szczególnym uwzglêdnieniem bibliografii, przypisów i indeksów telewizji, wideo, prasy,
Internetu itp.
Ø
Uczeñ dostrzega ró¿norodnoæ systemów religijnych i etycznych, kszta³tuje swoj¹ po-
stawê tolerancji i zrozumienia innych kultur.
Ø
Uczeñ rozumie pojêcia historyczne zamieszczone w programie w zakresie dotycz¹cym
staro¿ytnego Egiptu i potrafi je stosowaæ.
2. Czas:
45 min lub 2×45 min.
3. Metody:
praca z podrêcznikiem samodzielna i pod kierunkiem, rozmowa
nauczaj¹ca, pokaz, burza mózgów.
4. Materia³y:
Podrêcznik: W. Bobiñski,
Historia ludzi. I klasa gimnazjum. Od czasów najdaw-
niejszych do pierwszych odkryæ geograficznych
, Spo³eczny Instytut Wydawniczy
ZNAK, Kraków 2000.
Uwagi do lekcji
:
Warunkiem powodzenia lekcji jest wczeniejsze wykonanie zadania domowego patrz
lekcja poprzednia. Lekcja jest praktycznie kopi¹ schematu analogicznej lekcji dotycz¹cej
Egiptu, ale ma szanse byæ równie, a mo¿e nawet bardziej atrakcyjna.
5. Tok lekcji (2×45 min lub 45 min, zale¿nie od iloci materia³ów):
Wprowadzenie
1. Czynnoci organizacyjno-porz¹dkowe (w tym sprawdzenie zadania domowego),
zorientowanie siê przez nauczyciela, czy i jak uczniowie s¹ przygotowani do rozwi¹-
zywania zagadek.
Rozwiniêcie
1. Rozpoczêcie od wspólnego skonstruowania wielkiej chronologii Mezopotamii (na
kartonie do powieszenia na cianie klasy) w oparciu o zadania domowe. Wskazane
51
jest, by nauczyciel w ramach przygotowania do lekcji wykreli³ uprzednio o czasu
z odpowiednimi datami na formacie A 1 przyspieszy to pracê!
2. Nauczyciel zasiada wspólnie z uczniami w krêgu i wszyscy próbuj¹ zastanowiæ siê
nad rozwi¹zaniem zagadek z podrêcznika. W formie burzy mózgów znajduj¹ roz-
maite rozwi¹zania (zapisywane na tablicy). Sformu³owanie hipotez. Konfrontacja
ich z hipotezami naukowców (uczniowie dysponuj¹cy jakimi materia³ami na ten
temat prezentuj¹ je, nauczyciel prezentuje swoje). Wnioski zapisujemy.
Podsumowanie (refleksja)
W formie ankiety ewaluacyjnej. Przyk³ady w Aneksie.
. Zapisz wyrazy trudne
i niezrozumia³e (mo¿esz te¿ znaleæ ich wyjanienie w encyklopedii).
..
52
Zadanie domowe:
Przeczytaj podrozdzia³ Pocz¹tki greckiego wiata
Pocz¹tki greckiego wiata
Pocz¹tki greckiego wiata.
.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.