roślinne motywy dekorac(1)

roślinne motywy dekorac(1), artykuły
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wiadomości Botaniczne
51
(1/2): 15–26, 2007
Klasycystyczne motywy roślinne w dekoracjach
Zamku Królewskiego w Warszawie
1
Halina G
ALERA
G
ALERA
H. 2007.
Classical plant motifs used in the ornamentation of the Royal Castle in
Warsaw
.
Wiadomości Botaniczne
51
(1/2): 15–26.
This article addresses the problems faced when identifying plants depicted in decorative motifs
based on selected examples to be found in the exhibition rooms of the Royal Castle in Warsaw.
The study attempts to defi ne the conventions followed when depicting individual plant species
and the way in which these particular species were stylized. An attempt has also been made
to explain whether it is possible to compare plant portraits with their living counterparts in
order to indicate where the borderline lies between stylized plant motifs and ornamentation
with plants which constitute the products of the artist’s fantasy.
In many cases it is diffi cult to determine the borderline between a freely restyled image
of a concrete species and a depiction which is entirely the product of the artist’s fantasy. It is
only possible to indicate those features which the people who were responsible for designing
the decoration in the Royal Castle wished to emphasize – in this way denoting concrete
plants. The bay laurel (
Laurus nobilis
)
is characterized by spherical fruit and elliptic leaves
with wavy margins, the olive tree (
Olea europaea
) has oval fruits and longer narrowly elliptic
leaves with fl at margins. The leaves of
Acanthus
species are pinnately-lobed, whereas those
of the palm (
Phoenix
and
Chamaerops
species) are deeply divided into numerous segments.
The cracked pomegranate (
Punica granatum
) fruit that contains numerous seeds is crowned
by a conspicuous and wide open calyx. Spherical vine (
Vitis vinifera
)
berries are grouped into
characteristic paniclelike clusters
.
The Italian pine cone and
artichoke infl orescence differ from
each other in the outline and arrangement of scales (in
Pinus pinea
)
or bracts (
Cynara
sp.).
However the identifi cation of the plants discussed has to be based on arguments resulting from
cultural conventions.
The reference to ancient patterns (which is typical of Classicism) also concerns the choice
of decorative plant motifs used since the species are indigenous to the Mediterranean region
and have been cultivated in this area since antiquity.
K
EY
WORDS
: Royal Castle in Warsaw, classicism, ornamentation, useful plants,
Laurus
,
Olea
,
Phoenix
,
Chamaerops
,
Acanthus
,
Vitis
,
Punica
,
Pinus
,
Cynara
Halina Galera, Zakład Botaniki Środowiskowej, Wydział Biologii, Uniwersytet Warszawski, Al. Ujazdow-
skie 4, 00-478 Warszawa, e-mail: h.galera@uw.edu.pl
1
Artykuł stanowi zmienioną wersję referatu
Zamek Królew-
ski okiem botanika
, por. sprawozdanie
Sesja Oddziału War-
szawskiego Polskiego Towarzystwa Botanicznego „Botanika
w kontekście kulturowym”
(
Zamek Królewski w Warszawie,
3 grudnia 2005
) w niniejszym numerze
Wiadomości Bota-
nicznych
.
WSTĘP
W typowych warunkach identyfi kacja obiektu
przyrodniczego odbywa się na podstawie ob-
serwacji organizmu lub jego fragmentu. Ana-
16
H. Galera
liza motywów roślinnych w dziełach sztuki
przebiega bardzo specyfi cznie, ponieważ badacz
ma do dyspozycji tylko te cechy rośliny, które
uwzględnił twórca dekoracji. Identyfi kację utrud-
niają przede wszystkim: wynikająca z funkcji
dekoracyjnych stylizacja przedstawień, a także
ich fragmentaryczność, uproszczenia w budowie
i zachwianie proporcji poszczególnych organów
roślinnych oraz brak naturalnych barw (np.
w przypadku motywów złoconych).
Przedmiot badań stanowi analiza wybra-
nych klasycystycznych motywów zdobniczych
w Zamku Królewskim w Warszawie pod
względem stopnia odzwierciedlenia rzeczywi-
stego wyglądu ukazanych w nich roślin. Celem
pracy jest próba określenia kanonów stylizacji
w przedstawieniach poszczególnych gatunków.
Podjęto także próbę wyjaśnienia, czy porówna-
nie portretów roślin z wyglądem ich żywych
pierwowzorów pozwoli na wskazanie granic
pomiędzy stylizowanymi motywami roślinnymi
a dekoracjami roślinnymi stanowiącymi wytwór
fantazji artysty
.
się w malarskiej i rzeźbiarskiej dekoracji wnętrz
Łazienek i Zamku Królewskiego w Warszawie.
Klasycyzm stanisławowski jako sztuka powstała
na zlecenie polskiego króla i realizująca jego
program ideowy, miał nie tylko podnosić prestiż
Zamku i dworu, ale przede wszystkim odzwier-
ciedlać zapatrywania polityczne i upodobania
estetyczne monarchy. Był to efekt osobistego
zaangażowania Stanisława Augusta, który wy-
bierał tematy do wystroju sal i dbał o właściwy
dobór motywów do zdobień architektonicznych
(por. np. Lorentz, Rottermund 1984, Rotter-
mund 1989).
Modernizacja Zamku Królewskiego w stylu
stanisławowskim nastąpiła w latach siedemdzie-
siątych i osiemdziesiątych XVIII wieku. Nad jej
koncepcją pracowali znani królewscy architekci:
Jakub Fontana, Domenico Merlini, Jan Chrystian
Kamsetzer oraz Jan Bogumił Prelsch. Przebu-
dowano przede wszystkim Apartament Króla
i Apartament Wielki
-
dwa zespoły powiązanych
ze sobą pomieszczeń prywatnych i reprezenta-
cyjnych, zlokalizowanych na 1. piętrze gmachu
zamkowego (Rottermund 1989, 2002, Chodźko,
Bielecki 2004). Do pomieszczeń Apartamentu
Wielkiego posiadających liczne zdobienia ty-
powe dla okresu stanisławowskiego należą: Sala
Wielka (zwana Asamblową, a niekiedy nieprecy-
zyjne określana jako „Sala Balowa”), Przedpokój
Sali Wielkiej, Pokój Marmurowy, Sala Rycerska
(zwana Narodową), Sala Audiencjonalna Nowa
(zwana Salą Tronową), Gabinet Konferencyjny
(czyli: Gabinet Monarchów Europejskich)
i Sala Rady. W skład Apartamentu Królew-
skiego wchodzą pokoje o bardziej prywatnym
charakterze
-
m.in. Sala Gwardii Konnej Ko-
ronnej, Sala Canaletta, Kaplica Mała, Pokój
Audiencjonalny Stary (Sala Audiencjonalna
Dawna), Pokój Sypialny Króla Jegomości oraz
Garderoba i Gabinet Króla Jegomości do Pisania.
Wymienione wnętrza uznaje się za najbardziej
reprezentatywne dla klasycyzmu stanisławow-
skiego. Przy restytucji Zamku Królewskiego
zostały one odtworzone z możliwie największą
precyzją i z zastosowaniem wielu autentycznych
elementów uratowanych ze zniszczeń wojennych
(por. Polak 2001, Rottermund 2002).
OBIEKT BADAŃ
Za obiekt badań obrano rośliny występujące
w dekoracjach typowych dla sztuki klasycy-
stycznej. Problemy związane z ich identyfi ka-
cją przedstawiono na wybranych przykładach,
pochodzących z sal ekspozycyjnych Zamku
Królewskiego w Warszawie.
Klasycyzm jako kierunek w sztukach pla-
stycznych dominujący w drugiej połowie XVIII
i pierwszej połowie XIX wieku, charakteryzował
się dążeniem do ładu, harmonii i równowagi.
Kształtował się pod wpływem antycznej kultury
greckiej i rzymskiej, a naśladownictwo budowli
starożytnych objawiało się głównie stosowaniem
klasycznych porządków architektonicznych
i detali. Typowymi dla klasycyzmu motywami
zdobniczymi były arabeskowe wici roślinne,
stylizowane liście akantu oraz wieńce i festony
laurowe (Jaroszewski 1996, Kubalska-Szulkie-
wicz et al. 1996).
Za jedną z odmian klasycyzmu uznaje się
„styl Stanisława Augusta”, najpełniej wyrażający
Klasycystyczne motywy roślinne w dekoracjach Zamku Królewskiego w Warszawie
17
Z wymienionych powyżej powodów,
ba-
dania dotyczące wystroju i wyposażenia sal
Zamku Królewskiego przeprowadzono w ob-
rębie Apartamentu Wielkiego i Apartamentu
Królewskiego.
pukłymi nerwami i lekko falistym brzegiem
oraz jagody wyrastające na krótkich szypuł-
kach z kątów liści (Ryc. 1). Liczne i dobrze
widoczne motywy owocujących pędów lauru
występują m.in. w Sali Rady i Pokoju Marmu-
rowym (górne partie ścian i sufi t
-
tu także ramy
obrazów zdobione stylizowanymi liśćmi lauru)
oraz w Pokoju Sypialnym (por. ilustracje w: Szy-
powska, Szypowski 1998, Rottermund 2002).
W tym ostatnim przypadku warto zwrócić uwagę
na niezgodny z rzeczywistością układ owoców
-
zostały one przedstawione jako skupione w nie-
wielkich, wydłużonych i gęstych owocostanach
(kłosach?, Ryc. 2). Natomiast na podstawie cech
budowy gałązki przedstawionej w zwieńczeniu
ram do obrazów z kolekcji Stanisława Augusta
(obrazy eksponowane w Garderobie i Gabinecie
Króla Jegomości do Pisania, por. ilustrację z:
PĘDY WAWRZYNU SZLACHETNEGO
Jako symbol chwały, wieniec laurowy po-
jawił się w starożytnej Grecji (m.in. igrzyska
pytyjskie w Delfach
-
symbol oczyszczenia
fi zycznego i duchowego). Jednak to Rzymianie
upowszechnili zwyczaj wieńczenia wawrzynem
szlachetnym
Laurus nobilis
L. głów cesarzy
i zwycięskich wodzów oraz wybitnych osobi-
stości nauki i sztuki, czyniąc z lauru „laicki”
symbol zwycięstwa (Thompson, Griswold 1982,
Schultze-Motel 1986, Österreicher-Mollwo
1992, Goody 1994, Kowalski 1998). Zapewne
dlatego grecka nazwa
daphne
jest dużo mniej
znana od łacińskiej
Laurus
i pochodzących od
niego
laurea
,
laureatus
(odpowiednio: wieniec
laurowy oraz laureat, zwycięzca; Nowiński 1977,
Kopaliński 1987).
W motywach dekoracyjnych wawrzyn
szlachetny występuje najczęściej w postaci po-
jedynczych gałązek oraz girland lub wieńców
złożonych z liści i rozmieszczonych pojedynczo
owoców. Charakterystyczną cechą tych zdobień
jest niemal stała obecność jagód (praktycznie
nigdy nie przedstawiano wawrzynu w fazie
kwitnienia) i ich kulisty kształt (w rzeczywi-
stości są najczęściej jajowate
-
por. Ryc. 1 i 2
z: Schultze-Motel 1986, Walters et al. 1989,
Podbielkowski, Sudnik-Wójcikowska 2003).
Inny ważny wyróżnik to pofałdowany brzeg
blaszki liściowej
-
cecha często podkreślana
przez artystów dla odróżnienia wawrzynu od
innych roślin z eliptycznymi liśćmi. Wypukła
nerwacja liści laurowych bywa często uwzględ-
niana w dekoracjach, lecz trudno tą cechę uznać
za „diagnostyczną”.
Wszystkie wymienione powyżej cechy zo-
stały uwzględnione w przypadku gałązek lauru
zdobiących świeczniki (apliki) w Sali Rycerskiej
Zamku Królewskiego w Warszawie. Perfekcyj-
nie oddano tu strukturę skórzastych liści z wy-
Ryc. 1. Aplika z Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego w War-
szawie
-
wawrzyn szlachetny. (Rys. H. Galera).
Fig. 1. Applique in the Knight’s Hall
-
bay laurel. (Drawing
by H. Galera).
18
H. Galera
PĘDY OLIWKI EUROPEJSKIEJ
Ryc. 2. Zdobienia boazerii w Pokoju Sypialnym
-
wawrzyn
szlachetny. (Rys. H. Galera).
Fig. 2. Decoration on the woodpanelling in the King’s Bed-
chamber
-
bay laurel. (Drawing by H. Galera).
Jako atrybut Ateny, Zeusa, Apollina, Fauna,
Demeter i Persefony, a także Jowisza i Minerwy,
drzewo oliwne ma bardzo wiele znaczeń sym-
bolicznych
-
np. pokój, chwała, płodność, bło-
gosławieństwo, czystość, skromność, mądrość,
sprawiedliwość, honor (por. np. Kopaliński 1987,
Cirlot 2000). Wieńcami uplecionymi z dziko
rosnącej oliwki
Olea europaea
var.
sylvestris
Brot. dekorowano skronie zwycięzców igrzysk
olimpijskich w starożytnej Grecji (Hegi 1966,
Kopaliński 1987, 1990, Podbielkowski 1992).
Do zwyczaju wieńczenia zwycięzców gałązkami
oliwnymi nawiązali organizatorzy 28 Letniej
Olimpiady w Atenach w 2004 r., podczas której
zdobywcy medali otrzymywali wieńce z gałązek
oliwnych (Atys AG i AP 2004). Uwito je jed-
nak z oliwki uprawnej
Olea europaea
L. var.
europaea
(pochodzenie, a co za tym idzie,
nazwa uprawianych oliwek pozostaje kwestią
dyskusyjną, por. Hanelt 2001b, Podbielkowski,
Sudnik-Wójcikowska 2003).
Pomimo znaczących różnic w budowie
zewnętrznej oliwki i wawrzynu, motywy de-
koracyjne powstałe na podstawie tych roślin
są niekiedy bardzo zbliżone. Dzieje się tak na
skutek koniecznego uproszczenia i stylizacji
-
w zdobieniach brak tak ważnych cech diagno-
stycznych, jak owłosienie i barwa, nie zawsze
jest widoczny sposób ułożenia liści na łodydze,
trudno także porównywać wielkość owoców.
Dobrym przykładem będzie tu zwieńczenie
fotela tronowego z wyposażenia Sali Tronowej
Zamku Królewskiego (por. ilustrację w: Szy-
powska, Szypowski 1998). U stóp alegorycznej
postaci Sprawiedliwości widać pęd lauru, a po
przeciwnej stronie jest gałązka oliwna
-
trzeba
przyznać, że motywy różnią się w niewielkim
stopniu (Ryc. 4 i 5). Natomiast w panopliach
(dekoracjach skomponowanych z elementów
dawnego uzbrojenia) zdobiących drzwi oddzie-
lające Salę Balową od Koncertowej, artysta
wyraźnie uwypuklił cechy różniące te rośliny,
co daje możliwość zdecydowanego ich odróż-
nienia (por. ilustracje w: Lorentz 1974, Rotter-
mund 2002).
Ryc. 3. Zwieńczenie ramy do obrazów z kolekcji króla Sta-
nisława Augusta
-
gałązka laurowa (?), liść palmy i girlanda
liści niezidentyfi kowanej rośliny. (Rys. H. Galera).
Fig. 3. Decoration surmounting the frames of the paintings in
the collection of King Stanisław August – bay laurel branch
(?), palm leaf
and garland made of leaves of an unidentifi ed
plant. (Drawing by H. Galera).
Rottermund 2002) trudno wyrokować, czy jest to
stylizowany wawrzyn (Ryc. 3
-
nie ma owoców,
brzeg liści jest raczej płaski, a nerwacja blaszek
zbyt gęsta jak na liście wawrzynu).
Klasycystyczne motywy roślinne w dekoracjach Zamku Królewskiego w Warszawie
19
Ryc. 4. Prawy skraj zwieńczenia tronu z Sali Tronowej
-
pęd laurowy. Widoczne kuliste owoce i pofalowany brzeg
liści. (Rys. H. Galera).
Fig. 4. Right edge of the fi nial of the throne in the New
Audience Chamber
-
bay laurel branch (spherical fruits and
wavy leaf margins). (Drawing by H. Galera).
Ryc. 5. Lewy skraj zwieńczenia tronu z Sali Tronowej
-
pęd oliwny. Widoczne wydłużone owoce i płaski brzeg
liści
.
(Rys. H. Galera).
Fig. 5. Left edge of the fi nial of the throne in the New Au-
dience Chamber
-
olive tree branch (oval fruits and fl at leaf
margins). (Drawing by H. Galera).
W przypadku pędów oliwki trudniej jedno-
znacznie wskazać zestaw cech, dzięki którym
możliwe jest odróżnienie jej stylizowanych
gałązek od innych roślin. Twórcy dekoracji
uwzględniali kształt lancetowatych blaszek li-
ściowych, natomiast ich naprzeciwległe ułożenie
na łodydze nie zawsze jest dostrzegalne. Motyw
gałązki oliwnej można wskazać w sposób nie
budzący wątpliwości tylko wtedy, gdy są na niej
owoce
-
przedstawiano je jako zwieszone i lekko
wydłużone w kształcie (podługowate lub jajo-
wate). W motywach zdobniczych osadzone są
na szypułkach najczęściej pojedynczo, podczas
gdy w rzeczywistości tworzą się niekiedy małe
owocostany, zbudowane z 2–3 owoców (por.
Podbielkowski 1992, Hegi 1966; w zwieńczeniu
tronu układ owoców jest trudny do jednoznacz-
nego zdefi niowania, Ryc. 5).
opracowaniach dotyczących symboliki roślin
i w nowoczesnym tłumaczeniu Biblii Tysiąclecia,
liście palmy są niewłaściwie nazywane „gałąz-
kami palmowymi” (Ferguson 1982, Thompson,
Griswold 1982, Lurker 1984, Kopaliński 1987,
1990, Forstner 2001, Szczepanowicz 2003, Dy-
narski, Przybył 2005).
Wtórnie pierzasto podzielone liście ma wiele
wielu gatunków z rodziny
Palmae
, więc można
tylko przypuszczać, że pierwowzorem był tu
daktylowiec właściwy
Phoenix dactylifera
L.
-
najlepiej znana Europejczykom palma. To samo
zastrzeżenie dotyczy dekoracji sal w Zamku
Królewskim. Zdobienia te zawierają podobizny
zarówno liści młodocianych (np. rzeźby przed-
stawiające personifi kację Pokoju znajdujące
się w Sali Wielkiej Asamblowej i w Pokoju
Marmurowym), jak i w pełni wykształconych
(np. liście w rękach alegorycznych postaci na
ścianach Gabinetu Monarchów Europejskich,
por. ilustracje w: Szypowska, Szypowski 1998,
Rottermund 2002). Należy również zaznaczyć,
że stopień stylizacji takich motywów może być
bardzo duży
-
za przykład niechaj posłużą
zwieńczenia ram do stanisławowskich obrazów,
czy umieszczone nad drzwiami Pokoju Marmu-
rowego motywy z koronami (Ryc. 3 i 6, por.
LIŚCIE PALMOWE
Symboliczne znaczenie liścia palmowego
w chrześcijańskiej kulturze europejskiej jest
związane głównie z tekstami Biblii, ze względu
na zawarty w ewangelii św. Jana sugestywny
opis tryumfalnego wjazdu Chrystusa do Jero-
zolimy (J 12, 13). Warto podkreślić, że w wielu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.