ruchu kontroli wyborów

ruchu kontroli wyborów, inne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->RUCH KONTROLI WYBORÓWFAŁSZOWANIE WYBORÓWI SPOSOBY ZAPOBIEGANIANIEPRAWIDŁOWOŚCIOMporadnik dla wolontariuszy RKWi komitetów wyborczychWarszawa 2015stopfalszowaniuwyborow.pl|ruchkontroliwyborow.plSpis treściWstęp......................................................................................................................................................................................... 3Metody fałszowania wyborów ................................................................................................................................................. 5I.Etap ustalania składów komisji wyborczych .......................................................................................................... 5II.Etap przygotowania wyborów .................................................................................................................................. 6Nieprawidłowości na drukach kart do głosowania .......................................................................................... 6Fałszowanie spisów wyborców ....................................................................................................................... 6Ukrywanie kart do głosowania ........................................................................................................................ 7III.Etap głosowania......................................................................................................................................................... 9Wydawanie wadliwych kart do głosowania ..................................................................................................... 9Fałszowanie podpisów w spisach wyborców .................................................................................................. 9Dorzucanie kart do głosowania do urny wyborczej ....................................................................................... 10Karty ukryte w dodatkowej urnie wyborczej .................................................................................................. 11Wynoszenie i wnoszenie kart do głosowania ................................................................................................ 12Głosowanie niezgodne z treścią pełnomocnictwa ........................................................................................ 12Nieuprawnione głosowanie korespondencyjne ............................................................................................. 13Agitacja w lokalu wyborczym ........................................................................................................................ 14IV.Etap ustalania wyników głosowania ...................................................................................................................... 15Wprowadzanie celowego bałaganu i pośpiech ............................................................................................. 15Niewłaściwe segregowanie i zliczanie kart do głosowania ........................................................................... 16Unieważnienie i uważnienie oddanego głosu ............................................................................................... 17Dorzucanie lub kradzież kart do głosowania ................................................................................................. 17Wymiana wszystkich lub części kart do głosowania ..................................................................................... 18Fałszowanie protokołu wyników głosowania ................................................................................................. 18Fałszowanie danych w systemie informatycznym ........................................................................................ 19Niewłaściwa prezentacja wyników ................................................................................................................ 20Zacieranie śladów fałszerstw w obwodach głosowania ................................................................................ 21Zniekształcanie wyników na wyższych poziomach zliczania głosów ............................................................ 22Reagowanie na naruszenia prawa ........................................................................................................................................ 24Struktura organów wyborczych ....................................................................................................................................... 24Stałe i doraźne organy wyborcze .................................................................................................................. 24Państwowa Komisja Wyborcza ..................................................................................................................... 24Komisarz wyborczy ....................................................................................................................................... 25Protesty wyborcze ............................................................................................................................................................. 26Podstawy prawne ......................................................................................................................................... 26Przesłanki unieważnienia wyborów .............................................................................................................. 27Rozpatrywanie protestów wyborczych .......................................................................................................... 29Reagowanie na nieprawidłowości w komisjach ............................................................................................................. 29Odpowiedzialność funkcjonariusza publicznego ........................................................................................... 29Dokumentowanie naruszeń procedury wyborczej ........................................................................................ 31Kontrowersyjność niektórych wytycznych PKW ............................................................................................ 33Skargi do komisarza wyborczego ................................................................................................................. 34Zawiadamianie Policji ................................................................................................................................... 34Przerwa w głosowaniu .................................................................................................................................. 35Ustalanie wyników w systemie RKW-IT ........................................................................................................ 35Zalecenia dla mężów zaufania .............................................................................................................................................. 38Psychologiczne aspekty pracy w komisji wyborczej ..................................................................................... 38Lista kontrolna zadań męża zaufania ........................................................................................................... 39Video poradniki dla mężów zaufania ............................................................................................................ 40Schemat ustalania wyników głosowania ............................................................................................................................. 41RUCH KONTROLI WYBORÓWopracowanie:JAWA Media2/ 42stopfalszowaniuwyborow.pl|ruchkontroliwyborow.plWstępRażące zaniedbania ze strony Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) oraz wyborczej administracjiw wyborach samorządowych przeprowadzonych jesienią 2014 roku niezbicie dowiodły, że mamy doczynienia z celowym, zakrojonym na ogromną skalę działaniem wymierzonym przeciwko polskiemunarodowi. Fałszowanie wyborczych procedur jest działalnością przestępczą o najwyższej szkodliwościspołecznej, godzącej w fundamenty funkcjonowania demokratycznego państwa-prawa. W przypadkusfałszowania wyborów, organy władzy państwowej i samorządowej działają bez legitymacjisuwerennego narodu, czyli bezprawnie. Fałszowanie wyborów, wielokrotnie demaskowanei potwierdzone w badaniach analitycznych, było przez wiele dziesięcioleci narzędziem sprawowaniaopresyjnej komunistycznej dyktatury i nadal pozostaje instrumentem panowania nad społeczeństwemprzez polityczno-oligarchiczne grupy interesów w III RP.Rysunek 1: Wybory do sejmików w 2014 roku. Kolory oznaczają odsetek nieważnych głosów oddanychw poszczególnych gminach. Kolor niebieski wskazuje gminy, gdzie głosowanie przeprowadzono prawidłowo.W pozostałych gminach – kolor filetowy, burgund i czerwony – doszło do nieprawidłowości w procedurachwyborczych. Maksymalny dopuszczalny udział kart nieważnych w wyborach: 1% – wybory jednomandatowei prezydenckie; 2% – parlamentarne i samorządowe; 0,5-0,7% – wybory w II turze i w okręgach jednomandatowych.Źródło:archiwum.rp.pl- J.Flis, K.Rzążewski, P.ŚleszyńskiZobacz także:wyborynamapie.plorazwbdata.plKonieczność opracowania tego poradnika zrodziła się z pilnej potrzeby uzdrowienia najważniejszejdemokratycznej procedury, w której suwerenny naród podejmuje decyzje o swojej przyszłości.Poprawa sytuacji jest możliwa pomimo wielu mankamentów wyborczego prawa i źle funkcjonującejwyborczej administracji państwowej. Kluczowe znaczenie ma w tym zakresie jakość działaniaobwodowych komisji wyborczych, a ta przede wszystkim zależy od uczciwości jej członkówwyrażającej się w rzetelnej pracy od momentu przygotowania wyborów, poprzez obsługę głosowaniaRUCH KONTROLI WYBORÓWopracowanie:JAWA Media3/ 42stopfalszowaniuwyborow.pl|ruchkontroliwyborow.pli liczenie głosów, aż do prawidłowej publikacji wyników i archiwizacji wszystkich dokumentówwyborczych, a także oraz skuteczności społecznego nadzoru realizowanego przez mężów zaufaniai międzynarodowych obserwatorów.Warunkiem efektywnej społecznej kontroli realizowanej przez członków komisji i mężów zaufaniajest dobra znajomość przepisów prawa wyborczego oraz nieuczciwych praktyk wpływania na wynikigłosowania. Poradnik ten, w odróżnieniu od innych opracowań tego typu, koncentruje się na opisiemetod fałszowania wyborów, udzielając praktycznych wskazówek jak im zapobiegać, dokumentowaćoraz jak reagować na każde z nich. Opisy przedstawione zostały w układzie chronologicznym,począwszy od etapu przygotowania wyborów, a zakończywszy na ogłoszeniu wyników głosowaniai przekazaniu ich do społecznego systemu gromadzenia i przetwarzania danych wyborczychzorganizowanego w ramachRuchu Kontroli Wyborów(RKW). Wiele miejsca poświęcono zasadomreagowania na nieprawidłowości, prezentując między innymi zasady składania skarg i protestówwyborczych oraz współpracy z organami ścigania.Społeczny nadzór nad przebiegiem wyborów jest niezbędny ze względu na konieczność odbudowaniazaufania do struktur państwa i zwiększenia wpływu społeczeństwa na jego funkcjonowanie.Uświadomiona przez większość narodu bezsilność wobec dotychczasowych wyborczych nadużyć,a także brak skutecznego przeciwdziałania im ze strony patii politycznych jest podstawową przyczynąbardzo niskiego zainteresowania wyborami. Niska frekwencja potęguje z kolei wpływ nieuczciwychpraktyk w komisjach wyborczych na zniekształcenia wyników głosowania.Organizacja wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych jest w pewnym zakresieodmienna, natomiast metody fałszowania na poziomie obwodowych komisji wyborczych pozostajątakie same. Odmienności dotyczą głównie kart do głosowania (pojedyncze arkusze lub broszury)i ograniczeń terytorialnych (np. w wyborach samorządowych). Dlatego ile razy jest w tymdokumencie mowa o „karcie do głosowania”, tyle razy należy rozumieć kartę w formie pojedynczegoarkusza lub broszury. Jeśli mowa jest o „wójcie”, należy ten termin odnosić także do burmistrza lubprezydenta miasta. Wszelkie uwagi dotyczące przewodniczącego obwodowej komisji wyborczejdotyczą również jego zastępcy.Pamiętaj!Członkowie obwodowej komisji wyborczej korzystają ze szczególnej ochrony prawnej, ale ponoszą równieżodpowiedzialność jak funkcjonariusze publiczni.Za przekroczenie swoich uprawnień, niedopełnienie obowiązkulub działanie na szkodę interesu publicznego albo prywatnego ponoszą odpowiedzialność karną za przestępstwo.Członkowie komisji, mężowie zaufania i międzynarodowi obserwatorzy nie mogą być ograniczeni w swoichprawach związanych z udziałem w pracach obwodowej komisji wyborczej.Nie możnaw szczególności ograniczać ich prawa do sporządzania dokumentacji fotograficznej, nagrań audioi video, notatek podpisanych przez świadków wykroczeń lub przestępstw oraz sporządzania innych dowodównaruszenia prawa. Niektóre wytyczne PKW zostały wydane bez podstaw prawnych.Podstawowe znaczenie dla skutecznego dowodzenia przed sądem nieprawidłowości zaistniałychw dniu głosowania ma wniesienie przez członków obwodowych komisji wyborczych oraz mężów zaufaniaodpowiednich uwag do protokołu wyników głosowania w obwodzie.Uwagi wniesione do protokołu sąpodstawą wnoszenia skarg i protestów wyborczych. Muszą być one potwierdzone odpowiednim materiałemdowodowym w formie fotograficznej, nagrań video, audio lub zeznań świadków. Niezależnie od uwag wnoszonychdo protokołu wyników głosowania, należy sporządzać notatki z opisem wszystkich istotnych wydarzeń związanychz przebiegiem wyborów. Wszystkie dowody i notatki należy zachować co najmniej przez trzy miesiące, licząc oddnia wyborów lub ogłoszenia wyników wyborów przez PKW (odpowiednio do typu wyborów).Zgromadzenie źródłowych wyników głosowania ze wszystkich obwodów głosowania w formie skanów lubfotografii protokołów wyników głosowania umożliwi ustalenie wyników wyborów niezależnie od działańPKW, a ponadto pozwoli na identyfikację przyczyn powstania ewentualnych rozbieżności w obliczeniach.RUCH KONTROLI WYBORÓWopracowanie:JAWA Media4/ 42stopfalszowaniuwyborow.pl|ruchkontroliwyborow.plMetody fałszowania wyborówI.Etap ustalania składów komisji wyborczychPierwszym, przygotowawczym etapem do fałszowania wyników wyborów jest zagwarantowanie abyskłady obwodowych komisji wyborczych były obsadzone przez "swojaków", czyli zespoły zaufanychosób – zwykle pracowników urzędu gminy otrzymujących posady z nadania rządzącego układupartyjnego i członków ich rodzin, a także osoby powiązane z władzą rozmaitymi interesami.Obsadzenie składów komisji lojalnymi wobec władzy ludźmi stwarza zagrożenie, że będą oni mieliwolną rękę w dniu wyborów, a ich czynności nie będą kontrolowane przez członków komisji i mężówzaufania delegowanych przez komitety wyborcze. Gdyby komitety wyborcze wprowadzały dowszystkich obwodowych komisji wyborczych swoich przedstawicieli (członków komisji i mężówzaufania), ryzyko zaistnienia nieprawidłowości w pracach komisji byłoby poważnie zredukowane.Prawo zgłaszania członków obwodowych komisji wyborczych i mężów zaufania przysługujekomitetom wyborczym kandydatów. Wójt ma prawo wprowadzenia do składu obwodowej komisjiwyborczej tylko jednego swojego przedstawiciela. W przypadku nie zgłoszenia przez komitetywyborcze dostatecznej liczby osób do komisji, wójt obsadza ich składy według swojego uznania.Jeśli zgłoszonych do komisji osób jest więcej niż miejsc, jej skład jest ustalany w drodze losowania.W celu zagwarantowania prawidłowego przebiegu losowania, poszczególne czynności w losowaniupowinny być wykonywane przez przedstawicieli komitetów wyborczych w obecności przedstawicieliwójta, ale bez ich bezpośredniego udziału. Należy zwrócić uwagę, aby koperty z numerami nazwiskuczestników losowania były jednakowe i nie zawierały żadnych dyskretnych oznaczeń.Po wyborze na członka obwodowej komisji wyborczej należy dążyć, aby objąć funkcjęprzewodniczącego komisji lub jego zastępcy, ponieważ w tej roli można mieć znacznie większywpływ na zapewnienie prawidłowego przebiegu głosowania, niż z pozycji szeregowego członkakomisji lub męża zaufania. Wybór przewodniczącego lub zastępcy obwodowej komisji wyborczejdokonywany jest na pierwszym spotkaniu członków komisji. Jakkolwiek pozycja męża zaufania jestsłabsza od pozycji członka komisji, to zadań męża zaufania nie należy bagatelizować.Aby zapobiec tworzeniu warunków sprzyjających fałszowaniu wyników głosowania, należywprowadzić do obwodowych komisji wyborczych jak największą liczbę przedstawicielikonkurujących komitetów wyborczych, mężów zaufania i międzynarodowych obserwatorów. Powinnibyć oni bez przerwy obecni w lokalu wyborczym, nie pozostawiając lokalu ani na chwilę bez nadzoru.Do prac w komisji wyborczej należy kierować osoby godne zaufania, kompetentne i odpowiedzialne.Pamiętaj!Należy zadbać o pełną obsadę obwodowych komisji wyborczych przez osoby skierowane z komitetów wyborczych.Należy zgłosić swoją kandydaturę do funkcji przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej lub jego zastępcy.Członkowie komisji i mężowie zaufania zgłoszeni przez komitety wyborcze powinni ustalić między sobą dyżury.Nie może być ani jednej chwili, gdy którykolwiek z członków obwodowej komisji pozostaje sam na samz kartami do głosowania lub urną wyborczą.W lokalu wyborczym (sali gdzie znajduje się urna do głosowania) musi być nieprzerwanie obecna co najmniejpołowa składu obwodowej komisji wyborczej, w tym jej przewodniczący lub zastępca przewodniczącego.Głosowanie musi odbywać się w lokalu wyborczym. Nie można wynosić urny, spisu wyborców i innych dokumentów.Sfałszowanie wyników głosowania jest praktycznie niemożliwe, jeśli wszyscy członkowie komisji wyborczej działająuczciwie, a ich pracy przyglądają się mężowie zaufania i międzynarodowi obserwatorzy.RUCH KONTROLI WYBORÓWopracowanie:JAWA Media5/ 42 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.