roznice porzadkowe i nominalne

roznice porzadkowe i nominalne, Metodologia badań psychologicznych i STATYSTYKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Testy istotności różnic dla danych porządkowych.
Uruchom program SPSS i wczytaj plik testw3.sav
Należy pamiętać, iż testy nieparametryczne wykonywane są dla
danych porządkowych oraz interwałowych – w sytuacjach, gdy empiryczne
rozkłady zmiennych nie są zgodne z rozkładem normalnym.
W sytuacji gdy porównujemy natężenie zmiennej porządkowej w
dwóch niezależnych grupach stosujemy
test Manna – Whitneya.
Sprawdzimy, czy kobiety i mężczyźni różnią się natężeniem intro-
ekstrawersji. Formułujemy hipotezę zerową, która mówi, iż respondenci obu
płci nie różnią się natężeniem intro-ekstrawersji. Symbolicznie hipotezę tę
zapisujemy :

H
0
: F1(x) = F2(x)
Hipotezę alternatywną mówiącą z kolei o istnieniu różnicy w poziomie
ekstrawersji u obu płci zapisujemy :

H
1
: F1(x) ≠ F2(x)
Wybieramy w programie SPSS opcję
Analiza – Testy nieparametryczne
– Testy tradycyjne – Dwie próby niezależne.
W otwartym oknie dialogowym do okna Zmienna Testowana
wprowadzamy
Intro-ekstrawersję
, a do okienka Zmienna Grupująca
wprowadzamy
Płeć.
Musimy jeszcze zdefiniować grupy, które w tym pliku
określone są jako 0 (mężczyzna) i 1 (kobieta). Klikamy OK. i otrzymujemy
tabelę:
1
płeć
N Średnia ranga Suma rang
intro-extrawersja
facet
151
156,15 23578,50
dziewczyna
149
144,78 21571,50
Ogółem
300
Statystyki testu(a)
intro-
extrawersja
U Manna-Whitneya 10396,500
W Wilcoxona
21571,500
Z
-1,148
Istotność
asymptotyczna
(dwustronna)
,251
a Zmienna grupująca: płeć
Wynik testu to wartość statystyki testowej (dla dużych grup wartość Z, a
dla małych U Manna-Whitneya) i istotność. W naszym przykładzie (duża grupa,
N= 300) wartości te wynoszą:
Z = - 1,148; p = 0,251.
Ponieważ istotność dla statystyki jest większa od założonego poziomu ,
nie mamy podstaw do odrzucenia Hipotezy Zerowej. Nie możemy zatem
stwierdzić, by kobiety i mężczyźni różnili się natężeniem ekstrawersji.
W sytuacji, gdy liczba grup porównawczych jest większa od dwóch
właściwym testem będzie test Kruskala Wallisa.
Sprawdzimy teraz, czy studenci różnych kierunków studiów różnią się
poziomem intro-ekstrawersji. Formułujemy hipotezę zerową, która mówi, iż
studenci różnych kierunków nie różnią się poziomem intro-ekstrawersji.

H
0
: F1(x) = F2(x) = F3(x) = F4(x)

Hipotezę alternatywną mówi z kolei, że nie we wszystkich populacjach
rozkład badanej cechy jest identyczny.
Wybieramy w programie SPSS opcję
Analiza – Testy nieparametryczne
– Testy tradycyjne– K prób niezależnych.
W otwartym oknie dialogowym do okienka Zmienna Testowana
wprowadzamy
Intro-ekstrawersję
, a do okienka Zmienna Grupująca
wprowadzamy
Kierunek Studiów.
Musimy jeszcze zdefiniować zakres zmiennej
grupującej. Ponieważ kierunek studiów przyjmuje cztery wartości: 1,2,3,4
wprowadzamy jako wartość minimalną 1, a jako wartość maksymalną 4.
Klikamy OK. i otrzymujemy tabele:
2
kierunek studiów
N
Średnia
ranga
Intro-
extrawersja
studia
humanistyczne
88 125,90
studia
politechniczne
69 152,67
studia medyczne 108
169,99
studia
artystyczne
35 147,93
Ogółem
300
Statystyki testu(a,b)
intro-
extrawersja
Chi-kwadrat
12,874
Df
3
Istotność
asymptotyczna
,005
a Test Kruskala-Wallisa
b Zmienna grupująca: kierunek studiów
Poziom istotności (p=0,005) pozwala na odrzucenie hipotezy zerowej.
Wiemy już, że nie u wszystkich grup rozkład zmiennej testowanej jest
identyczny, nie wiemy jednak, pomiędzy którymi występuje istotna różnica.
Kolejnym krokiem (podobnie jak w przypadku testów post hoc w modelu
ANOVA) będzie wykonanie porównań międzygrupowych. Umożliwiają to
nowe funkcje programu PASW wykorzystujące porównania grup parami za
pomocą testu Dunna, który porównuje różnice sum rang ze średnią oczekiwaną
różnicą, która oparta jest na liczbie grup oraz liczebności tych grup
Wybieramy:
Analiza – Testy nieparametryczne – Próby niezależne.
W
zakładce ZMIENNE (podobnie jak w testach tradycyjnych) jako zmienną
testowaną wprowadzamy
Intro-ekstrawersję
, a do okienka Zmienna
Grupująca wprowadzamy
Kierunek Studiów.
Uruchamiamy test i
otrzymujemy następujący wynik:
Następnie dwukrotnie klikamy na powyższą tabelkę na RAPORCIE, co
spowoduje pojawienie się dokładnych wyników testu:
3
Jak widać powyższa tabela zawiera w zasadzie te same elementy, co test
wykonany w sposób klasyczny. Możemy jednak zmienić widok raportu na
„Porównania parami” (w dolnej części raportu), co wygeneruje następującą
analizę:
Zestawienie to – podobnie jak testy post-hoc w jednoczynnikowej
analizie wariancji porównuje parami wszystkie poziomy zmiennej niezależnej.
W naszym przykładzie tylko dwa kierunki studiów różnią się istotnie, są to
studia humanistyczne i medyczne. Średnie rangi (widoczne na wykresie)
wskazują, iż studenci medycyny mają wyższy poziom (169,99) intro-
ekstrawersji niż słuchacze studiów humanistycznych (125,90).
4
W kolejnym zadaniu zbadamy, czy poziom stresu zmienił się podczas
treningu. Dla potrzeb tego zadania potraktujemy zmienną poziom stresu jako
zmienną porządkową i sprawdzimy, czy nastąpiła zmiana poziomu –
porównamy początkowy i końcowy poziom stresu.
Hipoteza zerowa mówi o braku zmiany, a symbolicznie zapisujemy ją w
następujący sposób:
H0: T(+) = T(-)
(Suma rang dodatnich jest równa sumie rang ujemnych).
Testem właściwym do testowania tej hipotezy jest test Wilcoxona.
Wybieramy w programie SPSS opcję
Analiza – Testy nieparametryczne –
Testy tradycyjne - Dwie próby zależne.
Wybieramy parę zmiennych –
początkowy i końcowy poziom stresu i przenosimy ją do prawego okna, po
czym zatwierdzamy OK. Otrzymujemy następujący raport:
Rangi
N
Średnia
ranga
Suma
rang
końcowy
poziom stresu -
początkowy
poziom stresu
Ujemne
rangi
179(a) 111,02 19872,50
Dodatnie
rangi
42(b) 110,92 4658,50
Wiązania 79(c)
Ogółem
300
a końcowy poziom stresu < początkowy poziom stresu
b końcowy poziom stresu > początkowy poziom stresu
c końcowy poziom stresu = początkowy poziom stresu
Statystyki testu(b)
końcowy poziom stresu -
początkowy poziom stresu
Z
-8,642(a)
Istotność
asymptotyczna
(dwustronna)
,000
a Na bazie dodatnich rang.
b Test znaków rangowanych Wilcoxona
Wartość statystyki testowej to Z= - 8,642, a istotność jest mniejsza od
0.001. Pozwala to na odrzucenie Hipotezy Zerowej. Z pierwszej tabeli
dowiadujemy się, że w 179 przypadkach poziom stresu się obniżył, w 42
przypadkach podwyższył się, natomiast u 79 respondentów stres nie uległ
zmianie. (proszę zwrócić uwagę na odnośniki pod tabelą)
Możemy więc stwierdzić, że poziom stresu uległ istotnej zmianie, a
zmiana ta polegała na jego obniżeniu.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.