rosyjski PR 2009

rosyjski PR 2009, Arkusze maturalne j.rosyjski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK ROSYJSKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
POZIOM ROZSZERZONY
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawne odpowiedzi
(0,5 pkt)
1.1.
случае
1.2.
частью
Zdający stosuje zmiany struktur
leksykalno-gramatycznych,
rejestru, stylu lub formy tekstu
(V. 2 b)
Przetwarzanie
tekstu
1.3.
него
1.4.
становятся
1.5.
кладут
1.6.
настоящую
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawne odpowiedzi
(0,5 pkt)
2.1.
Zdający stosuje zmiany struktur
leksykalno-gramatycznych,
rejestru, stylu lub formy tekstu
(V. 2 b)
Достоевским
Przetwarzanie
tekstu
2.2.
Закрой
2.3.
способнее
2.4.
друг другу
Zadanie 3.
W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów)
oraz poprawność językowa (4 punkty). Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo
w
Informatorze maturalnym od 2008 roku
.
Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena
pod względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe
oraz poprawność językowa) są identyczne niezależnie od tematu wybranego przez zdającego.
Strona 2 z 6
Temat 1.
Pies to radość, ale także kłopot dla jego właściciela. Napisz w formie
rozprawki
swoją opinię na ten temat,
uwzględniając argumenty za i przeciw posiadaniu psa w warunkach miejskich.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej,
wieloaspektowej
wypowiedzi
pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie
i uzasadnianie opinii
własnych i innych
osób (III. 2 d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
– formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. odnosi się
do posiadania psa w warunkach miejskich
– prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu, odnosi się
w tezie do wad i zalet posiadania psa w warunkach miejskich
– omawia temat, trafnie dobierając argumenty za i przeciw
– dokonuje podsumowania tematu.
0 – 5
Temat 2.
Opisz
znanego prezentera telewizyjnego, który – według Ciebie – wyróżnia się ze względu na swoją osobowość
i profesjonalne podejście do wykonywanej pracy.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej,
wieloaspektowej
wypowiedzi
pisemnej
uwzględniającej
opisywanie ludzi,
przedmiotów,
miejsc, zjawisk,
czynności
(III. 2 a)
Wymagamy pracy, w której zdający:
– formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. opisuje prezentera,
przedstawiając jego osobowość oraz profesjonalizm
– przedstawia istotne informacje na temat opisywanej osoby
(np. miejsce pracy, nazwy programów, które prezentuje, cechy
osobowości, nagrody i wyróżnienia, które otrzymał)
– opisuje, zachowując logiczny porządek
– przedstawia swoje opinie i uzasadnia je
– poprawnie posługuje się wiedzą dotyczącą realiów danego
obszaru językowego.
0 – 5
Temat 3.
Napisz
opowiadanie
o zabawnym wydarzeniu, które miało miejsce podczas Twojej pracy wakacyjnej
i zakończyło się szybkim awansem.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej,
wieloaspektowej
wypowiedzi
pisemnej
uwzględniającej
relacjonowanie
wydarzeń (III. 2 b)
Wymagamy pracy, w której zdający:
– formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. relacjonuje
zabawne wydarzenie ze swojego życia, które miało związek
z pracą wakacyjną i zakończyło się szybkim awansem
– określa czas, miejsce wydarzeń i bohaterów
– logicznie odtwarza wydarzenia prowadzące do wydarzenia
głównego
– szczegółowo przedstawia wydarzenie główne
– przekonująco opisuje reakcje ludzi, lub/i przedstawia wnioski
i konsekwencje wydarzenia.
0 – 5
Strona 3 z 6
KOMPOZYCJA
Zdający wypowiada
się w określonej
formie z
zachowaniem
podanego limitu słów
(III. 2 f)
Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod uwagę
następujące podkryteria:
– tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej,
podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej
– uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp, rozwinięcie,
zakończenie) z zachowaniem właściwych proporcji między
nimi
– zachowanie pełnej konsekwencji w układzie graficznym
pracy
– zachowanie objętości pracy w granicach określonych
w poleceniu (200

250 słów).
0 – 4
Jeśli praca liczy więcej niż 300 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium kompozycji, niezależnie od stopnia
realizacji poszczególnych podkryteriów.
BOGACTWO
JĘZYKOWE
Zdający zna
różnorodne struktury
leksykalno-
gramatyczne
umożliwiające
formułowanie
wypowiedzi
(I. 1)
Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego, bierzemy
pod uwagę
następujące podkryteria:
– stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii
na poziomie rozszerzonym
– stosowanie urozmaiconych struktur składniowych
na poziomie rozszerzonym
– zachowaniejednorodnegostylu, adekwatnego do treści
i formy
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje
0punktów w kryterium bogactwa językowego niezależnie
od jakości języka.
0 – 5
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Zdający poprawnie
stosuje środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej obliczamy
procent błędów w wypowiedzi zdającego.
4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich wyrazów
3 pkt – błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak niż
10% liczby wszystkich wyrazów
2 pkt – błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak niż
15% liczby wszystkich wyrazów
1 pkt – błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak niż
20% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt – błędy stanowiące powyżej 20% wszystkich wyrazów.
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium poprawności językowej niezależnie
od liczby błędów w pracy.
0 – 4
Strona 4 z 6
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 4.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
F
Rozumienie
ze słuchu
4.2.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
P
4.3.
F
4.4.
P
4.5.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
F
Zadanie 5.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
C
Rozumienie
ze słuchu
5.2.
B
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
5.3.
C
5.4.
A
5.5.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
A
Zadanie 6.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
E
Rozumienie
ze słuchu
6.2.
F
Zdający określa główną myśl poszczególnych części tekstu
(II. 1b)
6.3.
B
6.4.
D
6.5.
G
Strona 5 z 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lemansa.htw.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Smętna dusza może nas zabić prędzej, o wiele prędzej niż zarazek.