rosyjski PR 2009, Arkusze maturalne j.rosyjski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny maj 2009 JĘZYK ROSYJSKI POZIOM ROZSZERZONY KLUCZ PUNKTOWANIA ZADAŃ POZIOM ROZSZERZONY ZADANIA OTWARTE Zadanie 1. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawne odpowiedzi (0,5 pkt) 1.1. случае 1.2. частью Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno-gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu (V. 2 b) Przetwarzanie tekstu 1.3. него 1.4. становятся 1.5. кладут 1.6. настоящую Zadanie 2. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawne odpowiedzi (0,5 pkt) 2.1. Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno-gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu (V. 2 b) Достоевским Przetwarzanie tekstu 2.2. Закрой 2.3. способнее 2.4. друг другу Zadanie 3. W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów) oraz poprawność językowa (4 punkty). Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo w Informatorze maturalnym od 2008 roku . Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena pod względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe oraz poprawność językowa) są identyczne niezależnie od tematu wybranego przez zdającego. Strona 2 z 6 Temat 1. Pies to radość, ale także kłopot dla jego właściciela. Napisz w formie rozprawki swoją opinię na ten temat, uwzględniając argumenty za i przeciw posiadaniu psa w warunkach miejskich. Kryterium Standard Ocenianie Punktacja TREŚĆ Zdający tworzy tekst w postaci dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi pisemnej uwzględniającej przedstawianie i uzasadnianie opinii własnych i innych osób (III. 2 d) Wymagamy pracy, w której zdający: – formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. odnosi się do posiadania psa w warunkach miejskich – prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu, odnosi się w tezie do wad i zalet posiadania psa w warunkach miejskich – omawia temat, trafnie dobierając argumenty za i przeciw – dokonuje podsumowania tematu. 0 – 5 Temat 2. Opisz znanego prezentera telewizyjnego, który – według Ciebie – wyróżnia się ze względu na swoją osobowość i profesjonalne podejście do wykonywanej pracy. Kryterium Standard Ocenianie Punktacja TREŚĆ Zdający tworzy tekst w postaci dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi pisemnej uwzględniającej opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności (III. 2 a) Wymagamy pracy, w której zdający: – formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. opisuje prezentera, przedstawiając jego osobowość oraz profesjonalizm – przedstawia istotne informacje na temat opisywanej osoby (np. miejsce pracy, nazwy programów, które prezentuje, cechy osobowości, nagrody i wyróżnienia, które otrzymał) – opisuje, zachowując logiczny porządek – przedstawia swoje opinie i uzasadnia je – poprawnie posługuje się wiedzą dotyczącą realiów danego obszaru językowego. 0 – 5 Temat 3. Napisz opowiadanie o zabawnym wydarzeniu, które miało miejsce podczas Twojej pracy wakacyjnej i zakończyło się szybkim awansem. Kryterium Standard Ocenianie Punktacja TREŚĆ Zdający tworzy tekst w postaci dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi pisemnej uwzględniającej relacjonowanie wydarzeń (III. 2 b) Wymagamy pracy, w której zdający: – formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. relacjonuje zabawne wydarzenie ze swojego życia, które miało związek z pracą wakacyjną i zakończyło się szybkim awansem – określa czas, miejsce wydarzeń i bohaterów – logicznie odtwarza wydarzenia prowadzące do wydarzenia głównego – szczegółowo przedstawia wydarzenie główne – przekonująco opisuje reakcje ludzi, lub/i przedstawia wnioski i konsekwencje wydarzenia. 0 – 5 Strona 3 z 6 KOMPOZYCJA Zdający wypowiada się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów (III. 2 f) Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod uwagę następujące podkryteria: – tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej, podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej – uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) z zachowaniem właściwych proporcji między nimi – zachowanie pełnej konsekwencji w układzie graficznym pracy – zachowanie objętości pracy w granicach określonych w poleceniu (200 – 250 słów). 0 – 4 Jeśli praca liczy więcej niż 300 słów, zdający otrzymuje 0 punktów w kryterium kompozycji, niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów. BOGACTWO JĘZYKOWE Zdający zna różnorodne struktury leksykalno- gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi (I. 1) Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego, bierzemy pod uwagę następujące podkryteria: – stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii na poziomie rozszerzonym – stosowanie urozmaiconych struktur składniowych na poziomie rozszerzonym – zachowaniejednorodnegostylu, adekwatnego do treści i formy Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0punktów w kryterium bogactwa językowego niezależnie od jakości języka. 0 – 5 POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA Zdający poprawnie stosuje środki leksykalno- gramatyczne, adekwatnie do ich funkcji (III. 2 e) Oceniając pracę pod względem poprawności językowej obliczamy procent błędów w wypowiedzi zdającego. 4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich wyrazów 3 pkt – błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak niż 10% liczby wszystkich wyrazów 2 pkt – błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak niż 15% liczby wszystkich wyrazów 1 pkt – błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak niż 20% liczby wszystkich wyrazów 0 pkt – błędy stanowiące powyżej 20% wszystkich wyrazów. Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0 punktów w kryterium poprawności językowej niezależnie od liczby błędów w pracy. 0 – 4 Strona 4 z 6 ZADANIA ZAMKNIĘTE Zadanie 4. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 4.1. F Rozumienie ze słuchu 4.2. Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje (II. 1 c) P 4.3. F 4.4. P 4.5. Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a) F Zadanie 5. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 5.1. C Rozumienie ze słuchu 5.2. B Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d) 5.3. C 5.4. A 5.5. Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a) A Zadanie 6. Obszar standardów Jednostka testu Standard Poprawna odpowiedź (1 pkt) 6.1. E Rozumienie ze słuchu 6.2. F Zdający określa główną myśl poszczególnych części tekstu (II. 1b) 6.3. B 6.4. D 6.5. G Strona 5 z 6 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |